Flowerhorn Cichliden


S

Superfish92

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben van plan een Flowerhorn Super red dragon te kopen binnenkort. De bak staat daar nu voor in te draaien.

Ik vraag me af of er hier iemand op het forum ervaring heeft met deze Flowerhorn

De vis is hier in Nederland niet heel bekend, vergeleken in Azie en Usa.

Deze roofvis is een door mensen ontwikkelde cichliden, doormiddel van kruisen en kweken met de meest agressieve cichliden. Hier uit is in de jaren 90 de Flowerhorn ontstaan.

In azie geloven mensen dat deze vis rijkdom en geluk zal brengen. Er zijn dan ook Flowerhorns verkocht voor duizenden dollars.

Ook gaat er een verhaal de ronde dat iemand de cijfers van de lotto op het lijf van de Flowerhorn zag staan ( in chinese tekens) en hiermee dus een grote prijs won.

Hier een aantal fotos van Flowerhorns, de super red dragon in dit geval.

maxresdefault.jpg


10500750-flower-horn-fish.jpg

maxresdefault-1.jpg

Zoals je ziet is het een prachtig kleurrijke vis. Echter kan die niet met andere vissen gehouden worden of je moet een zeer groot aquarium hebben met andere grote vissen.

Ze worden in de Usa en Azie vaak solitair gehouden in aquariums vanaf 50gallon.. wat ik voor een volwassen Flowerhorn te klein vind! Minstens 75gallon wat zon 280liter is. Hij word namelijk 25 - 30 cm.

Het is een echte alles eter, maar voornamelijk vis en schelpdieren.
Maar alles kleiner als hijzelf gaat in het mondje.

Ik vindt het een zeer intressante vis en ondanks het een door mensen "ontwikkelde" cichlide is en sommige mensen daarop tegen zijn. Wil ik deze vis gaan houden. Vanwege zijn mooie uiterlijk en grappige gedrag.
De vis gaat je namelijk herkenen net als bijv een pauwoog cichlide dat doet.

Je kan ze op eigen risico uit de hand voeren, en sommige Flowerhorns laten zichzelfs zelfs aaien! Op youtube zijn er genoeg filmpjes te vinden.

Als ik hem koop is hij ongeveer 8cm, en zal + - 1.5cm per maand groeien.

Het eerste half jaar wil ik hem in een 200liter aquarium houden van 100x45x45.

Daarna zal ik een grotere bak van plexiglas gaan bouwen.

Nou vraag ik me af of er hier mensen op het forum zijn die een Flowerhorn hebben of hebben gehad en hun ervaringen kunnen delen.

Mvg Niek
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat een vreselijk mismaakt geval is dit zeg.
:sorry:
 
Wat een bizarre vis,vind het zelf zonde wat wij als mens allemaal prutsen door zulke dieren te creëren!
 
Qua kleur mag ik dit nog wel zien maar verder is de vis echt afgrijselijk inderdaad maar goed daar ging de vraag niet echt over. Smaken verschillen zoals we zien;)
 
Qua kleur mag ik dit nog wel zien maar verder is de vis echt afgrijselijk inderdaad maar goed daar ging de vraag niet echt over. Smaken verschillen zoals we zien;)
he guys.. lelijk?
ja inderdaad. :pMaar het gedrag is wel echt super. Ze zijn echt heel leuk persoonlijk en dat maakt veel goed.
 
Ik kan niets met deze Frankenstein vissen. Zo heb ik ook een hekel aan sluierstaartnakweekmisbaksels, balloonmisbaksels, neonelectricgoldmisbaksels, etc. Ik heb nog wel een beetje respect voor de natuur bij het beoefenen van mijn hobby.
 
Ik kan niets met deze Frankenstein vissen. Zo heb ik ook een hekel aan sluierstaartnakweekmisbaksels, balloonmisbaksels, neonelectricgoldmisbaksels, etc. Ik heb nog wel een beetje respect voor de natuur bij het beoefenen van mijn hobby.
Helemaal mee eens.
 
Deze afkeur geldt voor mij voor iedere vorm van menselijk ingrijpen, klonen e.d. ten aanzien van iedere diersoort dan ook.
 
Ach, mensen we kunnen het deze vis toch niet kwalijk nemen dat hij zo’n mooie bult op zijn hoofd heeft. Als hij er geen last van heeft vind ik het goed.
Qua kleur mag ik dit nog wel zien maar verder is de vis echt afgrijselijk inderdaad maar goed daar ging de vraag niet echt over. Smaken verschillen zoals we zien;)
Dat klopt, ik zou hem ook niet zo heel snel nemen:D
Ik snap alleen niet waarom hij naar een bloemenhoorn vernoemd is:D
 
Goed idee, ik denk dat het hele leuke vissen zijn om te zien (nu ben ik serieus) ik heb zin om over hun gedrag te horen:thumbs:
 
Misschien moeten we de wensen van Niek respecteren? Heel misschien?


Hoezo zouden we de wensen van Niek dan niet respecteren? we geven toch geen commentaar op zijn verhaal en geven enkel onze mening over de vis of mag dat niet meer op het forum? ;)
 
Hoezo zouden we de wensen van Niek dan niet respecteren? we geven toch geen commentaar op zijn verhaal en geven enkel onze mening over de vis of mag dat niet meer op het forum? ;)
Niet als je het op een respectloze manier doet. Jouw opmerking is dan nog best netjes, maar dan krijg je ook dit soort opmerkingen:
Ik heb nog wel een beetje respect voor de natuur bij het beoefenen van mijn hobby

Daarbij, is het écht nodig om te zeggen dat zijn lievelingsvis heel lelijk is, of dat het een misbaksel is op een topic die bedoeld is om informatie te krijgen?
 
Laatst bewerkt:
Daarbij, is het écht nodig om te zeggen dat zijn lievelingsvis heel lelijk is, of dat het een misbaksel is op een topic die bedoeld is om informatie te krijgen?

Echt nodig niet nee natuurlijk en je hebt zeker een punt alleen kan je dit wel verwachten op een forum.
 
Niet als je het op een respectloze manier doet. Jouw opmerking is dan nog best netjes, maar dan krijg je ook dit soort opmerkingen:


Daarbij, is het écht nodig om te zeggen dat zijn lievelingsvis heel lelijk is, of dat het een misbaksel is op een topic die bedoeld is om informatie te krijgen?

Je noemt mijn mening respectloos? Met alle respect, maar ik vind het klonen, genetisch manipuleren en misvormen van vissen totaal los staan van de aquariumhobby waar wij mee bezig zijn. Ik ben daar misschien wat fel en uitgesproken over, maar ik denk dat ik net zo goed het recht heb om mijn mening te ventileren, zonder dat ik daarmee iemand beledig.
 
Je noemt mijn mening respectloos? Met alle respect, maar ik vind het klonen, genetisch manipuleren en misvormen van vissen totaal los staan van de aquariumhobby waar wij mee bezig zijn. Ik ben daar misschien wat fel en uitgesproken over, maar ik denk dat ik net zo goed het recht heb om mijn mening te ventileren, zonder dat ik daarmee iemand beledig.
Het gaat niet om de mening zelf, maar om de manier waarop je je mening deelt.
 
Het gaat niet om de mening zelf, maar om de manier waarop je je mening deelt.

Ik zeg alleen: ik heb nog wel een beetje respect voor de natuur bij het beoefenen van mijn hobby.

Blijkbaar mis ik het empathisch vermogen, waardoor ik het respectloze in mijn opmerking niet herken. Misschien wil jij me dan gelijk even uitleggen waarom het kweken en houden van flowerhorns wél getuigt van respect voor de natuur.
 
De vraag van de TS was of er leden zijn die deze vis hebben of er ervaring mee hebben. Natuurlijk mag men zeggen wat je van deze vis vindt maar laten we niet verder uitweiden door het te gaan hebben over klonen en dat soort zaken want dan gaan we denk ik offtopic;).
De vraag van de TS is denk ik duidelijk in de startpost:deal:
 
Wow heel wat reacties, bedankt. Negatief en positief, ik weet dat de een er tegen is en de ander het wel mooi vind.

Ik dacht in eerste instantie ook, huh.. hybride vis? Komt niet in het wild voor?
Maar na het opzoeken van info vond ik het gedrag misschien wel het leukst, en hij is in mijn ogen zo lelijk dat die gewoon mooi word haha

Maar om alles wat geen 100% puur ras is misbaksels te noemen.. Vind ik een beetje ver gaan. Bijna elke vis in de aquarium hobby is dik doorgekweekt en sommige beginnen al af te wijken/ander gedrag te vertonen als dat ze van oorsprong hadden.

Maar ja er zijn ergere dingen in de wereld, als de vissen maar gezond zijn en er niet onder lijden. (Denk ook niet dat dat de bedoeling is van het kruisen van vissen)
 
Toevallig geïnspireerd door joey (DIY king)?

Ik kon de FH al maar kwam wel via deze vis ook snel bij hem terecht haha

Ik kan niets met deze Frankenstein vissen. Zo heb ik ook een hekel aan sluierstaartnakweekmisbaksels, balloonmisbaksels, neonelectricgoldmisbaksels, etc. Ik heb nog wel een beetje respect voor de natuur bij het beoefenen van mijn hobby.

Dat je je mening geeft oke, maar hier kan ik dan weer niks mee..
Vraag me ook af wat je met een vis moet "kunnen" buiten er voor zorgen en er naar kijken. Aan de ene kant zeg je dat je respect voor de natuur heb in je hobby, maar aan de andere kant is elke vis die ook maar iets anders is als dat je ze in de vrije natuur vind meteen maar een misbaksel is. Vergeet je dan meteen dat het nog steeds gewoon een levend wezen is?

Je hoeft niet elke vis mooi te vinden, maar om iets nou ff flink af te gaan kraken om maar jou mening te laten horen. Kan je je ook afvragen wat ik aan jou mening heb?

Verder ben je natuurlijk vrij om te reageren op wat je wil. Maar ik bedoel maar..

Maar tot nu toe, niemand met ervaring met deze vissen ;)
 
Het groeiproces



Hmm tot oktober vind ik hem mooi. Maar smaken verschillen :D

Zijn ze wel te verkrijgen hier? Wat een pitbull he. Mare zo met de oppervlakte, krijgt die dab niet te veel lucht binnen ?
 
Misschien eens op een amerikaans forum kijken.
Hier ben ik ze nog nooit tegen gekomen.

Ik zit ook op MFK, mede flowerhorn keepers vinden is het probleem niet. Ik vraag me gewoon af hoe het zit met flowerhorn houders in Nederland.
 
Als ik heel eerlijk mag zijn hoop ik dat die er niet zijn maar probeer het eens op Facebook.
 
Als ik heel eerlijk mag zijn hoop ik dat die er niet zijn maar probeer het eens op Facebook.

Ook jou mening is duidelijk man, en is het de bedoeling dat ik weg ga ofzo? Want doorsturen naar andere forums of social media. Red ik zelf ook nog wel, hoe denk je dat ik aan al deze info over de vis kom.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik dacht in eerste instantie ook, huh.. hybride vis? Komt niet in het wild voor?
Maar na het opzoeken van info vond ik het gedrag misschien wel het leukst, en hij is in mijn ogen zo lelijk dat die gewoon mooi word haha
Ik had dit ook meteen toen ik dit zag, maar na wat filmpjes bekeken te hebben vind ik het toch wel interessant om dit een keer gezien te hebben. Dat uit ' zomaar, op het het oog' een standaard 13 in een dozijn cichlide, zo'n bijzondere vis groeit. Al blijf ik wel bij mijn mening dat mensen dit soort vis? niet moeten gaan creëren. Dat doet de natuur zelf wel als het daar gereed voor is.
 
Over gebrek aan respect gesproken.

Ik wil je niet weg jagen maar ik denk niet dat je hier niemand vind die er ervaring mee heeft.
Het lijkt me meer iets voor Amerika of Azië.
 
Ik zag de topic naam, en toen het aantal reacties en wist meteen hoe laat het was :juggle:

zelf vind ik flowerhorns zeer mooi, maar vind ik 280 liter zelf te klein.
heb zelf overigens ook kleurslagen van bepaalde vissen... heb hier geen problemen mee zolang vissen zich maar normaal kunnen gedragen. dat is bij telescoopogen en horizonkijkers wel anders, die zitten bij mij echt ver over de lijn van acceptabel heen.

een flowerhorn heeft zichtbaar geen last van zijn mengeling van diverse soorten, ik had alleen gewild dat ze waren ontstaan uit wat minder agressieve soorten :D (maarja bijna elke midden amerikaan is gemiddeld tot zeer temperamentvol)
 

Terug
Bovenaan