Filtratie bij sluierstaarten


S

Schaduw

Guest
N.a.v. wat artikelen over filtratie op het internet ben ik nieuwsgierig wat jullie aan filtratie hebben.
Ik heb dit topic bewust in de goudvissectie gezet omdat ik een aquarium wil starten met sluierstaarten.

Sommige adviseren 6x en andere 10x het aquariumvolume. Meer is beter natuurlijk, maar het is meer om de kosten wat te beperken indien mogelijk.

Hebben jullie 1 of meerdere filters? Welk soort filter? Welk merk? Mijn keus gaat uit naar jbl of eheim. Mij lijkt het beste een filter met grote inhoud, maar ik ben dan ook geen expert.

Is het verstandiger om 1 groot filter of 2 kleinere met in totaal hetzelfde pompvolume als 1 grote te nemen.

En voor de mensen met 2 buitenfilters. Hoe doen jullie dat dan met de uitstromen? Links en rechts een uitstroom of beide uitstromen aan de achterkant zodat deze naar de voorkant stralen.

Misschien handig om te vermelden wat de inhoud van jullie aquarium is :)
 
Heel verstandig dat je je vooraf al zo inleest in het houden van sluierstaarten. Dit zijn zeker geen makkelijke vissen zoals vaak wordt gedacht.

Ikzelf heb een 1.50 mtr bak van een kleine 500 liter met 2x de Eheim Professionel 3 2075 erop, die samen 2500 liter per uur filteren. Dit zijn echt al flinke filters die maar net in mijn onderkasten passen. Ik ben helemaal fan van Eheim filters en als je de mogelijkheid hebt zou ik die ook zeer zeker aanraden.

Als het mogelijk is zou ik altijd gaan voor twee filters het grote voordeel hiervan is dat je ze om en om kunt schoonmaken en je je geen zorgen hoeft te maken over het behoud van een goede bacteriecultuur.
Daarnaast is het met grotere bakken ook bijna niet mogelijk om maar met 1 filter alles goed draaiend te houden.

Er zit in beide achterhoeken van de bak een instroom naar de filters en de uitstromen zitten inderdaad aan de achterzijde die tegen de voorruit van het aquarium opstromen.

Wat voor bak, inhoud/afmeting, wil je gaan nemen?
 
Heb je ook al een keer gekeken naar tetr* filters? Zijn prima filters en reuze stil
 
Sluit me aan bij Patries. Twee filters heeft ook mijn voorkeur.
Zelf heb ik er drie in een 120 cm 240 liter bak.

* een intern bioflow 600 (600 l/u)
* een fluval 406 (1450 l/u)
* een aquapro 400 (1000 l/u)

Al deze filters voldoen voor mij en houden de bak samen goed schoon.
De interne gebruik ik om een kaamlaag tegen te gaan en om wekelijks de filterwatten van te vernieuwen. In de andere filters doe ik geen watten meer zodat deze maar heel weinig open hoeven voor onderhoud.

Eheim vond ik te duur maar zijn wel mooie filters denk ik.
Lees ook daar wel eens teleurstellingen bij reviews over de hendel die kan afbreken maar denk dat eheim dat dan wel goed oplost.

Bij pech met een filter en voor schoonmaakwerkzaamheden is het erg handig om meerdere filters te hebben zodat je vissen veilig zijn.
 
Das duidelijk, worden dan 2 filters.

Ik heb mijn pijlen gericht op een Trofis colisa 1200. Deze is 1,20m lang en heeft een inhoud van 300 � 350 liter. Hier wil ik dan 4 � 5 sluierstaartjes in houden. Mijn voorkeur gaat uit naar redcap oranda's, maar je weet nooit wat je tegenkomt natuurlijk.

Als ik voor eheim kies, dan wordt het 2 x de classic 2217. Deze heeft een capaciteit van 1000 l/h.
Zou ik alsnog voor jbl gaan, dan wordt het 2 x de e901. Deze heeft capaciteit van 950 l/h maar wel een iets groter filtervolume. En is qua aanschaf ietsje goedkoper. Ik weet alleen niet of er iets van kraantjes bij de jbl zitten. Das namelijk wel heel handig bij de eheim 2217.
Een voordeel van de jbl is dat er een of ander accessoire is, waarmee je de kaamlaag kan afzuigen. Een soort overloop waar je de aanzuig van het filter op kan zetten


Patries, wat is de reden dat je eheim aanbeveelt? Degelijker,makkelijker te reinigen of is de werkelijke pompcapaciteit beter?
En wat is nu eigenlijk het verschil tussen de classic-serie en de pro 3-serie. De prijs ja ;-)
 
Je kan voor 2x Jebao 304 gaan. Prima filters.
 
De Eheim filters zijn kwalitatief hele goede filters die weinig verlies in capaciteit hebben als ze gevuld zijn dat is bij sommige andere filters wel anders en ze zijn echt zeer eenvoudig te reinigen.
Daar zit ook het grote verschil tussen de classic en de pro serie, de pro serie is gewoon gebruiksvriendelijker.

De Eheim Pro is zeer makkelijk te openen en het filtermateriaal zit in mandjes die makkelijk eruit te halen zijn als het schoongemaakt moet worden.

Nadeel van de classic zijn de rubberen dichtingsringen die er telkens weer opgespannen moeten worden en belangrijk is dan dat dit goed gebeurt om je filter waterdicht te houden.
Ook een nadeel van de classic vindt ik is dt al het filtermateriaal los in het filter zit.
Voordeel van de classic is dat hij prijstechnisch gunstiger is voor ook een hele goede kwaliteit.

Ik heb ook nog een oude Eheim Pro 2224 draaien die al zeker 14 jaar meegaat en het nog perfect doet.

Dit zijn uiteraard mijn ervaringen met de Eheim en als iets je bevalt en je bent daar 100% tevreden over verander je niet meer en blijf je dat merk trouw.
 
Ik heb een bak van 380 liter met daarop twee Jebao 304 filters. Jebao heeft een gunstige prijs/kwaliteit verhouding, ik vind Eheim te duur.

Twee filters inderdaad zodat je de een schoon kunt maken terwijl de ander blijft draaien. Verder vind ik het een fijn idee dat er een kapot kan gaan zonder dat ik alles kwijt ben qua bacteri�n en filtering.

Qua liters: minimaal 3 keer per uur NETTO. Door het filtermateriaal wat je in een filter stopt, gaat het aantal liters naar beneden. Ik heb dan zelf wel behoorlijk overcapaciteit maar dat is ook met het oog op een eventueel volgend aquarium.

Qua stroming: ik heb de pompen aan dezelfde kant van het aquarium en de uitstroom zo dat ik een rondje maak. De ene staat op de korte kant en de andere uitstroom op de lange kant, zodat ze achter elkaar uitstromen zeg maar. Dan kan het water een rondje maken door de bak.
 
Bedankt voor de tips mensen.

Na heel veel vergelijken en nadenken a.d.h.v. jullie voorstellen ga ik voor de eheim classic 2217 in duo. Waarom eheim? O.a. degelijk materiaal, opgegeven l/h is bij eheim een meer realistische benadering. Waar ik bij o.a. JBL verhalen ben tegengekomen dat deze maar de helft deden van de opgegeven waarde.

Weer een stapje dichterbij :-D

Ik zou alleen nog eens willen kijken naar achterwanden in het echt. Want plaatjes op internet is het net niet helemaal om op af te gaan. Maar ik zal nog wel eens gaan kijken in een speciaalzaak. Als er hier in de buurt tenminste een zaak is die achterwanden heeft in dit stukje vergeten land.

Het liefst zou ik wel een dunne willen, want door zo'n dikke achterwand blijven er minders liters over en dat vind ik zonde.
Stel dat een achterwand 5 cm dik is, dan mis ik (0.5 * 12 * 6 =) 36 liter water. Oftewel meer als 10%!!! Het oog wil ook wat, maar dan benut ik die ruimte liever als zwembad voor de visjes.
 
Reli�f achterwanden vind ik persoonlijk niet zo'n succes bij sluiers. Ze verwonden zich er makkelijk aan (het zijn nogal suffe lompe dieren). Je kan beter een poster nemen of de achterwand verven. Dan raak je ook geen liters kwijt en het is goedkoper.
 
Jones zei:
Ze verwonden zich er makkelijk aan (het zijn nogal suffe lompe dieren).

Ook dat! Goed argument, dank je.
 
Ook komen die achterwanden echt vol met alg en op een gegeven moment zijn ze niet meer schoon te krijgen en ook niet mooi meer. Ik spreek uit ervaring ik heb bij mijn nieuwe aquarium me ook een mooie achterwand laten aanpraten eigenlijk tegen beter weten in maar hij was zoooo mooi maar dat duurde maar goed ��n jaar en toen was hij vol alg, vieze beestjes en niet mooi meer dus toen moest heel de bak leeg en heb ik hem met ook nog eens veel moeite eruit gehaald.
Mijn tip is dus NIET DOEN en gewoon een mooie zwarte achterposter pakken.
 
Nu je het zegt, kan ik me nog herinneren uit jouw dagboek.
Na de reactie van Jones was ik al van plan een poster te pakken en nu zeker.

Alleen begin ik nu weer te twijfelen aan het aquarium...zucht.
Schijnbaar is de lichtkap nogal van dubieuze kwaliteit, kapjes die losgaan en slap plastic. Ik heb een paar katten die graag overal opspringen en overal aan zitten te prutsen en ik zou niet graag in de woonkamer komen en eentje in het water zien drijven. Dilemma's dilemma's
 
Aquatlantis Evasion aquarium niks voor jou? Mooie degelijke aquariums met een mooie afwerking en sterke lichtkap.
 
Ja een aquatlantis is zeker iets voor mij, alleen de prijs is er ook naar. Een eheim vind ik trouwens ook heel netjes.
Ga er nog even over nadenken en eens proberen uit te vissen of ik hier in de buurt wat aquariums kan bekijken.
 

Terug
Bovenaan