filterzand op grind?


T

Tikki

Guest
Dag allemaal,

Ik heb al een tijdje een goed draaiende rio 300. Het lijkt nog het beste op een plantenbak. Op de bodem het grind van de hornbach. Nou wil in graag een andere inrichting gaan doen met een filterzand bodem.

Op zich kan ik wel de hele bak leeg halen, filter aan de gang houden en dan opnieuw opbouwen. Maar kan je een filterzand bodem eventueel ook aanbrengen over de grindbodem van de hornbach of is dat vragen om ellende (rot enzo)?
 
Ten eerste zal met veel planten en onderhoud de bodem gaan mengen. Daarnaast loop je dan het risico dat het gaat verstoppen en je problemen zal kunnen krijgen.Volgens mij raad men 2 soorten bodems ook vak af om op of doorelkaar te gebruiken.
Misschien kan een ander lid hier nog iets meer over zeggen.
 
Verschillende lagen over elkaar is nooit een goed idee idd.
Welk grind heb je nu dan precies?
 
Het grind komt vanzelf weer naar boven. Ook zonder rommelen met planten.
 
Verschillende lagen over elkaar is nooit een goed idee idd.
Welk grind heb je nu dan precies?
Geloof het of niet... Mijn bodem: filterzand onderop, voedings laag(je) met daarboven grind. Tot nu toe zit dit er al een jaar of vijf in zonder een enkel probleem. Daarnaast had ik een kleiner kweekbakje met zand 0.8 korrel waar ik capsules in de bodem als bemesting gebruikte. Hiermee heb ik toch wel het een en ander mee te stellen gehad. Bruin alg, blauwalg het hield maar niet op. Daar moet wel bij vertelt worden dat deze bak werd gebruikt voor plantenkweek. Er zat dus verder geen levende have in. Dit maakt dat ik toch met gemengde gevoelens naar alle bodem adviezen kijk...
 
Geloof het of niet... Mijn bodem: filterzand onderop, voedings laag(je) met daarboven grind.
Klopt dat werkt wel omdat de grootste korrels boven liggen de TS wil het andersom en dat werkt niet.
 
Dank voor de adviezen. Lijkt me duidelijk. Oude bodem eruit dus!
 

Terug
Bovenaan