Filterzand of zwarte bodem


Klopt ja. Als zand echt het beste is voor de corys dan ga ik gewoon het zand erin doen. Daar wil ik best wat meer moeite in onderhoud voor doen.
 
Je kan ook puntslakken in je bak nemen om de bodem luchtig te houden.
Of anatome helena's. Kweken niet zo enorm snel en doen vrijwel hetzelfde

Klopt ja. Als zand echt het beste is voor de corys dan ga ik gewoon het zand erin doen. Daar wil ik best wat meer moeite in onderhoud voor doen.
Deels zand en op de plek van de planten grind is ook altijd nog een optie.
 
Maarrr niet echt nodig toch. Ik heb toevallig zojuist de filter en planten binnen gekregen, ik ga er zometeen aan beginnen en ga toch maar het zand gebruiken.
Zeker niet! Maar was meer als idee mocht je er toch niet zo'n fijn gevoel bij hebben. Volledig zand is ook zeker te doen!
 
Voor de cory's is het een super goede keuze in elk geval.
Ze kunnen nu lekker wroeten in de bodem en het zand is klein genoeg om hun kieuwen mee te spoelen.
Zo kom je het dichtste bij hun "natuurlijke" gedrag.

Ik heb dit zand zelf in 5 bakken. Nog geen bodemrot gehad.
Je kunt idd niet een hele dikke laag aanbrengen, maar zo heeft iedere keuze een nadeel en voordeel.

Overal heb ik wel veel puntslakjes om de bodem los en luchtig te houden.
 
Planten loshalen om te snoeien? Dacht dat dat ook gewoon zo kon met een lange schaar, i.v.m. de wolk plantenvoeding van zo een stick die dan vrij komt en wortels die zich goed genesteld hebben.
De onderkanten worden vaak op den duur lelijk, dus wil je verse toppen terug plaatsen. Planten er voorzichtig uithalen om zo min mogelijk "troep" van de in de bodem gestopte voeding mee te nemen. Ik gebruik zelf maar bij bepaalde plaatsen wat voeding bij de wortels. Heb goede ervaring met dat Aqua color sand van Hornbach.
 
Ik persoonlijk heb vooraan een centimeter of 2 a 3, en achteraan een laag van 7 centimeter. Ik hou ervan om de planten lekker stevig neer te kunnen zetten of ander decoratie materiaal lekker in de bodem te kunnen zettten. Maar ik denk dat er veel meningen zijn.
 
Iedereen doet dat weer anders en ik heb overal een even dikke laag van 4-5 cm aan bodem liggen. Zo kan ik ook vooraan fatsoenlijk iets planten.
 
Planten loshalen om te snoeien? Dacht dat dat ook gewoon zo kon met een lange schaar, i.v.m. de wolk plantenvoeding van zo een stick die dan vrij komt en wortels die zich goed genesteld hebben.

Als het voor de wortelgroei niet uit maakt wil ik best de moeite doen om het luchtig te houden. Ik wil het beste voor de corys ;)
1 planten die je eruit trekt om in te korten (stengel planten) zijn echte waterplanten dus weinig wortel.
2 als je geen voedings bodem hebt en osmocote capsules gebruikt heb je ook geen rotzooi.
 

Terug
Bovenaan