Filterzand of Aquariumzand?


D

dirkee

Guest
Beste allemaal,

In de toekomst wil ik Apistogramma borellii gaan kweken in mijn Rio125 waar ik nu zwart gebroken glas in heb. Nu ben ik opzoek naar filterzand met een korrelgrootte van ongeveer 0,8 tot 1,2 mm.

Helaas kan ik op internet alleen maar filterzand vinden met een korrelgrootte van 0,4 tot 0,8 mm.

Verder heb ik op de webshop van Hornbach nog aquariumzand gevonden met een korrelgrootte van 0,4 tot 1,4 mm. Is dat niet teveel verschil in 1 mix, waardoor de bodem misschien eerder dicht zal slibben?

Verder heeft hornbach ook aquariumgrind van 1 tot 2 mm (is dus eigenlijk gewoon zand). Dat lijken me te grote korrels voor Apistogramma.

Overigens staat bij geen enkel van de zand types erbij op de korrels afgerond zijn, ik wil namelijk geen scherpe korrels.


Het witte aquariumzand van Hornbach lijkt me wel het mooiste, ik vroeg me af wat jullie me zouden adviseren.

Alvast bedankt,
Dirk
 
Bij Wildkamp hebben ze inderdaad meerdere maten van korrelgrootte en word bovendien gratis thuis bezorgd.
 
Waarom wil je eigenlijk 0,8 tot 1,2 mm hebben? Is daar specifiek een reden voor?

Ik heb filterzand 0,4 tot 0,8 van de wildkamp.

Ik was in het begin erg huiverig om zand te nemen. Je hoort verhalen van bedemrot enz.

Wel tot op heden heb ik alleen maar voordelen van het zand.

Vuil gaat niet meer in de bodem.

Uitzuigen met zo’n klok hoeft niet meer.

Filterzand blijft los en luchtig.

De corydoras vertonen nu eindelijk hun mooie grondel gedrag. En hebben weer hele mooie baard draden.

Zelfs planten doen het uitstekend in een filterzand bodem.

Dus ik zou het iedereen aanbevelen.
 
Waarom wil je eigenlijk 0,8 tot 1,2 mm hebben? Is daar specifiek een reden voor?

Ik heb filterzand 0,4 tot 0,8 van de wildkamp.

Ik was in het begin erg huiverig om zand te nemen. Je hoort verhalen van bedemrot enz.

Wel tot op heden heb ik alleen maar voordelen van het zand.

Vuil gaat niet meer in de bodem.

Uitzuigen met zo’n klok hoeft niet meer.

Filterzand blijft los en luchtig.

De corydoras vertonen nu eindelijk hun mooie grondel gedrag. En hebben weer hele mooie baard draden.

Zelfs planten doen het uitstekend in een filterzand bodem.

Dus ik zou het iedereen aanbevelen.
0,8 tot 1,2 leek me beter, zodat de bodem minder snel gaat rotten. Ook lijkt het me iets beter voor de planten, misschien gaat er iets meer organisch materiaal tussen zitten, omdat er daar meer ruimte voor is. Maar nu ik alle reacties lees, denk ik dat 0,4 tot 0,8 misschien beter is voor mijn aquarium en Apistogramma borellii.
 
Ik vind zelf zwart het mooiste. Maar dat is uiteraard mijn mening.
Ik heb het zwarte zand vd hornbach
 
Bovenstaande color sand van de Hornbach heb ik ook in mijn bakken. De corydoras zijn er heel blij mee.
 
Ik ben het met jullie eens dat zwart mooier is, maar filterzand van de wildkamp is goedkoper. Ik heb net 25 kg (0,4-0,8mm) besteld. Bedankt voor jullie antwoorden. Met bezorgkosten was het 13,48 euro, terwijl een zak van 5kg zwart zand van de Hornback al 8,95 euro is.
 
Ik ben het met jullie eens dat zwart mooier is, maar filterzand van de wildkamp is goedkoper. Ik heb net 25 kg (0,4-0,8mm) besteld. Bedankt voor jullie antwoorden. Met bezorgkosten was het 13,48 euro, terwijl een zak van 5kg zwart zand van de Hornback al 8,95 euro is.
Goeie keuze gemaakt Dirk daar zul je blij mee zijn hoor.
 
Ik ben het met jullie eens dat zwart mooier is, maar filterzand van de wildkamp is goedkoper. Ik heb net 25 kg (0,4-0,8mm) besteld. Bedankt voor jullie antwoorden. Met bezorgkosten was het 13,48 euro, terwijl een zak van 5kg zwart zand van de Hornback al 8,95 euro is.
Prima spul. En veel mooier dan dat nep zwart :D
 
Ik heb het zand ontvangen, ziet er inderdaad zeer geschikt uit. Alleen mijn planten zullen misschien iets minder stevig vastzitten in dit sediment, omdat de korrels kleiner zijn en rond in vergelijking met het zwart gebroken glas wat ik nu heb. Of hebben jullie daar geen problemen mee?
 
Ik vond het altijd al zeer goed het filterzand en uiteindelijk hechten de wortels zich wel enorm goed vast hoor onder het zand.
 
(Voor de mensen die dit topic vinden omdat ze naar hornbach zand zoeken, ze hebben daar 2 merken.

- eentje is wat glanzender en iets grotere korrel.
https://www.hornbach.nl/shop/Aquariumgrind-2-4-mm-zwart-5-kg/3882911/artikel.html
5 kilo €7.95


- eentje is wat doffer en heeft een kleinere korrel
https://www.hornbach.nl/shop/Aquariumzand-5-kg-zwart/7166119/artikel.html
5 kilo €8.95


Pak niet die goedkopere. Die is naar mijn mening heel kitch onder water.
)
Ik vind de goedkopere al veel te duur eigenlijk tegenover wat je krijgt aan 25 kilo filterzand bij Wildkamp.
 
(Voor de mensen die dit topic vinden omdat ze naar hornbach zand zoeken, ze hebben daar 2 merken.

- eentje is wat glanzender en iets grotere korrel.
https://www.hornbach.nl/shop/Aquariumgrind-2-4-mm-zwart-5-kg/3882911/artikel.html
5 kilo €7.95


- eentje is wat doffer en heeft een kleinere korrel
https://www.hornbach.nl/shop/Aquariumzand-5-kg-zwart/7166119/artikel.html
5 kilo €8.95


Pak niet die goedkopere. Die is naar mijn mening heel kitch onder water.
)

Ben het met je eens hoor, maar het 1 is toch grind en het andere zand?
 
Ben het met je eens hoor, maar het 1 is toch grind en het andere zand?

Ik weet niet waar we de grens trekken, maar ik vind die kleinere korrel nog niet echt zand. Maar wellicht noemen ze dat in de aquawereld wel zand.
Dus ik onthoud me van classificeren :)
 
Zand is zacht, hard, los en korrelig materiaal en een van de meest voorkomende natuurlijke stoffen op aarde. Zand bestaat uit zeer kleine stukjes steen, zandkorrels, die in grootte variëren tussen 63 micrometer en 2 millimeter. Als de korrels kleiner dan 63 micrometer zijn heet de grondsoort silt; bij korrels groter dan 2 millimeter spreekt men van grind.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Zand
 

Terug
Bovenaan