Filterzand grijs


G

Goofy82

Guest
Goede dag form leden.

Het is alweer een hele tijd geleden dat ik hier ben geweest.
Mijn aqua loopt niet lekker en wou de handdoek in de ring gooien. Niet omdat het niet lekker loopt maar omdat ik het schoonmaken een beetje zat ben.
Maar goed. Ik heb besloten om het een nieuwe kans te geven,vindt het toch wel erg zonde als mijn bak weg is.
Nu heb ik al een hele tijd dat ik een grijze laag op mijn filterzand van wildkamp krijg.
Het is ongeveer een cm dik en ook een beetje hard. Ik kan het makkelijk afzuigen en zie dan ook echt heel erg verschil met het zand er onder.
Ik weet dat jullie water waardes willen hebben maar die heb ik niet.

Weet iemand hoe dit zou kunnen komen ?

M.v.g Robert
20180311_213202.jpg
 
Zit het enkel daar of normaliter over de hele bodem?
 
Lijkt inderdaad heel erg op bodemrot, maar wist niet dat je dat in zo'n dun laagje kon krijgen. Ik zou de grijze plek gewoon helemaal wegzuigen en er dan nieuw zand voor in de plaats doen.
 
Nee dit is niet alleen op deze plek, de rest had ik al afgezogen. Dat was om goed het contrast te laten zien van hoe erg het was.
 
Raar dat je het overal krijgt en ook van die grote plekken. Ik snap niet waar dan zoveel vervuiling weg moet komen. Hoelang ligt deze bodem erin?
 
Ik vind het niet raar, menig mens roept dat filterzand niet kan rotten, mijn ervaring is dat het wel kan, en nu het bewijs. Anyway: vervangen voor grind, ben je van het probleem verlost
 
Ja ik snap je opmerking Antje maar dat door de gehele bak heen? Ik dacht dat het meer op plaatsen zou zijn waar veel vuil/voer blijft liggen.

Robert, klopt het dat een deel uit zwart grind bestaat en daar heb je dit dan niet?
 
Het zit niet op bepaalde plekken zoals je op de foto boven ziet. Maar gewoon de hele bodem is zo. Alleen aan de achterkant is het minder. Zoals je op de foto kan zien zit het grind er achter en dus niet samen met het zand vermengd. De bodem vervang ik regel matig ( het zand dan ) omdat het steeds grijs word.
20180216_190033.jpg
 
Bodemafzuiging. heb je er geen last van.

Electabuis, met gaatjes. op de bodem, bochtje erop buis omhoog. onderin lucht hoekje, en luchtbuisje.

Buisje met gaatjes doek omdoen. dat zand niet opgezogen wordt.

Dor de luchtstroom zuig je gelijk water mee. wat bovenin weer in de bak stroomt.
Principe van sponsfilter zonder sponzen.
 
Maar goed bij het zwarte grind heb je dit verschijnsel niet dus dan zou ik ook gaan denken aan bodemrot zoals al is aangegeven. Door steeds je bodem te vervangen gooi je telkens de goede bacterien weg en zul je geen goede afbraak op de bodem krijgen.
 
Ik heb al 4 jaar filterzand in mijn bak liggen (0,8 - 1,2 mm) en nog een behoorlijk dikke laag ook, achterin 6 a 7 cm, nog nooit last van bodemrot oid gehad.

leuke bak trouwens, zonde om daar mee te stoppen.
 
Misschien dat dit fijner is en dat het toch dichtslibt.
 
Ja zou kunnen, ik ben ook van plan om over te stappen op de fijnere soort (0,4 - 0,8) in mijn nieuwe bak straks, misschien toch niet zo'n goed idee?
Dat van de Hornbach is ook van dat fijne formaat, daar heb ik nog geen klachten over gelezen.
 
Af en toe met de vork doorheen gaan om dichtslaan te voorkomen. Ik deed dat destijds uit voorzorg bij m'n Sansibar Black (0.2-0.5mm) hoewel ik daar nooit last van bodemrot gehad heb en sinds kort ook bij m'n filterzand (0.4-0.8mm) aangezien ik achterin een paar plantjes had die zwarte worteltjes kregen.
 
Ja zou kunnen, ik ben ook van plan om over te stappen op de fijnere soort (0,4 - 0,8) in mijn nieuwe bak straks, misschien toch niet zo'n goed idee?
Dat van de Hornbach is ook van dat fijne formaat, daar heb ik nog geen klachten over gelezen.


Deze gebruik ik al jaren zonder problemen.
 
Weten we het nog? Alles dikker dan 2- 2 1/2 cm daaronder geen zuurstof.

Dus krijg je bodemrot.
 
Bodemrot? Wat nu? | - Aquaforum (forum)

https://www.aquaforum.nl › Forums › WELZIJN › Waterchemie en onderhoud

  1. In cache
17 jul. 2014 - Hoe kan ik dit oplossen? ... Wat je bodemrot betreft heb ik geen idee. ... Bodemrot stinkt enorm en je ziet vaak spontaan bellen uit de bodem ... Hier kan het zich ook ontwikkelen als er verder niks mis is met je aquarium.
Bodemrot |
12 mrt. 2015
Bodemrot? |
16 jul. 2011
bodemrot, wat te doen? |
13 sep. 2010
Algen of bodemrot? |
28 mrt. 2010
Meer resultaten van www.aquaforum.nl
 
Wel altijd leuk de knip en plak kunsten van bertus xD
Maar idd wss bodemrot, ook te zien aan die mooie rand blauwalg langs de glasrand.

Ongehinderd door enige vorm van kennis met jouw bak zou ik redelijk veilig kunnen zeggen dat als je de visvoeding terug brengt naar 2-3x per week en wekelijks de bodem in beweging brengt je een heel eind zal komen.
Dan zou je eventueel ook nog kunnen opteren om enkel diepvries te gaan voeren en de droogvoeders achterwege te laten
 
Of je hebt blauwalg in de bodem groeien dat niet explosief kan groeien door je onderhoudsregime.
 
Wel altijd leuk de knip en plak kunsten van bertus x

Ja, he.
Kan wel weer gaan vertellen hoe ik het gedaan heb.. maar daar word toch niet naar gekeken.

Zit er bij mij in, met 5 cm grint. in de 7 jaar en nu nog geen bodemrot.
 
Zo dik is mijn laag filterzand (0,8 - 1,2) achterin ook, en ook ik heb nergens last van na bijna 4 jaar
 
Weten we het nog? Alles dikker dan 2- 2 1/2 cm daaronder geen zuurstof.

Dus krijg je bodemrot.


Maar even later zeg je dat jij meer op de bodem hebt en toch geen bodemrot. Nu snap ik het niet meer:stars:

Inderdaad heb je in de onderste lagen geen of weinig zuurstof en daar zitten de anaerobe bacterien. Maar dat wil niet zeggen dat je ook bodemrot krijgt.
 
bodemaf.jpg
bodem af.jpg
Heb ook 5cm maar ook geen rot
Met bodemfilter, he.

Zelfbouw die het onderste water omhoog haalt. Gaatjes ingeboord.
doek eromheen.

in de hoek standpijp, voor lucht.

Wat omhoog gaat ,wordt onder weer aangevuld.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@tuinkabouter. Jij denk dat het door teveel droogvoer voeren komt ?
 
Oke. Ga ik rekening mee houden en idd de bodem door blijven woelen. En waarschijnlijk van die toren slakjes halen.

Wat ik alleen lastig vindt is dat als ik mijn aqua schoon maak ik de bodem natuurlijk ook mee neem. En daarbij best wel wat bodem mee zuig. Dus dan wordt het steeds minder. En moet het dus ook steeds weer aanvullen.
 
J, dat zit er dik in. Ook daarom heb ik geen zand.
Wel aquarium grint, zuigt moeilijk op.

En blijft schoner.
 
Ik gebruik een hevelklok aan het eind van de slang. Dat trekt een stuk minder hard aan dan alleen een slang. Het zand komt dan echt niet ver genoeg de hevelklok in om afgezogen te worden. Ik heb zelf wel filterzand en dat is een stuk zwaarder dan wat ze normaal als aquariumzand verkopen.
 
Zit het me af te vragen of het wel bodem rot is en geen verkleuring door het hout en lavasteen en grind
Zie namelijk bij mijn bak op den duur het zelfde gebeuren met het zand strandje en daar is geen sprake van bodem rot even om woelen en weer mooi
En ten overvloede een donkere rand op het glas waar zand/grint en glas elkaar raken hoeft geen bodem rot/blauwalg te zijn maar een normale bacteriefilm
 
Laatst bewerkt:
En ten overvloede een donkere rand op het glas waar zand/grint en glas elkaar raken hoeft geen bodem/blauwalg ter zijn maar een normale bacteriefilm .

Dat is zo, alg randje va het licht.
 

Terug
Bovenaan