Filterzand 0,4 - 0,8 mm bijhouden.


NicoleE

Well-known member
Lid geworden
27 juli 2013
Berichten
10,993
Leeftijd
55
Het is voor het eerst dat ik in een grotere bak zand ga gebruiken, ik heb gekozen voor het filterzand van Wildkamp met korrel 0,4 - 0,8 mm.

Is er nog iets speciaals waar ik rekening mee moet houden?

Hoe hevel ik de bodem het beste af?

Voor grind gebruikte ik altijd deze http://media10.mediazs.com/bilder/t...62_PLA_Tetra_Komfort_Bodenreiniger_GC30_6.jpg voor het schoonmaken van de bodem, ook voor afhevelen van water omdat er een roostje in zit waardoor je geen vissen kunt opzuigen. Kan ik dit voor zand ook gebruiken door hem gewoon er boven te houden of zijn er voor zand betere manieren?
 
Ik ga met mn hand iets over de bodem heen en wapper dan wat en met een stuk slang waar ik ok mee ververs zuig je dan makkelijk losse troep weg. Ik zou met zo n buis niet te vaak in de bodem komen hoor.
 
Ik ga met mn hand iets over de bodem heen en wapper dan wat en met een stuk slang waar ik ok mee ververs zuig je dan makkelijk losse troep weg. Ik zou met zo n buis niet te vaak in de bodem komen hoor.
En wat ik wel eens gelezen heb, geen gaatjes prikken in de bodem? :)
Met die gele buis wilde ik inderdaad boven de bodem zuigen, vind dat roostertje wel prettig - dat wapperen is een goed idee. Vrees dat hij anders toch nog zand mee trekt omdat ik dan te kort op de bodem moet werken. Maar eens proberen wat me he best bevalt. Goed om te horen hoe jij het doet. Ik zal mijn draai er uiteindelijk ook wel mee vinden.
 
Zoiets gebruik ik ook, maar niet vaak. Als er veel troep ligt dan pak ik hem er bij maar meestal gebruik ik gewoon de hevelslang. Beetje rondjes draaien boven de bodem zodat de troep omhoog komt en dan gaat het zo mee de slang in.
Als ik na een waterwissel nogsteeds troep heb liggen dan gebruik ik de 'stofzuiger' nog wel eens.
 
Zoiets gebruik ik ook, maar niet vaak. Als er veel troep ligt dan pak ik hem er bij maar meestal gebruik ik gewoon de hevelslang. Beetje rondjes draaien boven de bodem zodat de troep omhoog komt en dan gaat het zo mee de slang in.
Als ik na een waterwissel nogsteeds troep heb liggen dan gebruik ik de 'stofzuiger' nog wel eens.
Duidelijk... die rondjes draaien heb ik inderdaad in het verleden ook wel eens gedaan op plekken waar zich veel vuil verzameld had, wat vergeet je dingen toch snel. Als ik jullie zo hoor gaat het vast lukken.
 
Ik heb dezelfde korrel van de Hornbach en omdat het vrij fijn is zuig je het sneller mee de slang in.
 
Duidelijk... die rondjes draaien heb ik inderdaad in het verleden ook wel eens gedaan op plekken waar zich veel vuil verzameld had, wat vergeet je dingen toch snel. Als ik jullie zo hoor gaat het vast lukken.
Ik heb dezelfde korrel van de Hornbach en omdat het vrij fijn is zuig je het sneller mee de slang in.
Het zal zeker wennen zijn na al die jaren grind gebruikt te hebben!
 
Klopt zo hevel ik het vuil ook van de bodem met rondjes te draaien en dan zie je wel het vuil lekker verdwijnen tot nooit meer recht de gootsteen in.:)
 
Klopt zo hevel ik het vuil ook van de bodem met rondjes te draaien en dan zie je wel het vuil lekker verdwijnen tot nooit meer recht de gootsteen in.:)
Wat bedoel je met 'tot nooit meer recht de gootsteen in'?

Ik hevel af naar buiten overigens.
 
Wat bedoel je met 'tot nooit meer recht de gootsteen in'?

Ik hevel af naar buiten overigens.
Das hoe ik het doe Nicole en wat ik bedoel met tot nooit meer bedoel ik dan het vuil he,daar zijn we dan vanaf,ik gaf er gewoon een leuke toets aan begrijp je.
Ik laat het altijd in de gootsteen lopen en de stop er in want als er een visje zou mee gezogen worden dan heb je het nog en kun je het redden tegen over als je naar buiten hevelt kan je het kwijt zijn.
 
Echt Johnny he:D:D;). Ik gebruik vaak een vuilkorfje op de slang zodat er ook geen vissen in zouden kunnen schieten.
Mijn slangetje is te dun om een vuilkorf op aan te sluiten of zijn er verschillende afmetingen in,goeie tip anders wel maar het gaat prima bij mij hoor.
 
Zandbodem is het beste en makkelijkste wat ik ooit heb gehad!!

Bij korrels gaat er veel vuil in de bodem. Dan moet je echt uitzuigen met zo'n klok.

Zand blijft het vuil erop liggen. Nou ja vuil. Ik heb hier eigenlijk helemaal geen vuil!

De vissen kunnen dit ook makkelijker opruimen, want het zakt niet weg.

Planten gaat ook heel goed.

Als het naar voren schuift. Dan wapper ik het terug naar achter.

Voordat ik aan zand begon, was ik net zo onzeker als jij! Maar het is echt een stuk fijner werken.
 
+1 op wat Marcel zegt.

had eerst grind, nu overal zand. wil niks anders meer.

een bodem met een goed biologisch evenwicht behoeft weinig onderhoud, ik hoef zelden de bodem af te zuigen.
 
Ik laat het altijd in de gootsteen lopen en de stop er in want als er een visje zou mee gezogen worden dan heb je het nog en kun je het redden tegen over als je naar buiten hevelt kan je het kwijt zijn.
Daarom was ik inderdaad zo blij met het zeefje in de hevel. Zal me nu wellicht iets anders in moeten laten vallen.


Tot nooit meer recht de tuin in
Nee als ik dat zou blijven doen zit ik aan een emmer met een overloopgat (met gaasje erin gelijmd) te denken.
Lekker ouderwets maar mijn gootsteen heeft geen overloop.


Zandbodem is het beste en makkelijkste wat ik ooit heb gehad!!

Bij korrels gaat er veel vuil in de bodem. Dan moet je echt uitzuigen met zo'n klok.

Zand blijft het vuil erop liggen. Nou ja vuil. Ik heb hier eigenlijk helemaal geen vuil!

De vissen kunnen dit ook makkelijker opruimen, want het zakt niet weg.

Planten gaat ook heel goed.

Als het naar voren schuift. Dan wapper ik het terug naar achter.

Voordat ik aan zand begon, was ik net zo onzeker als jij! Maar het is echt een stuk fijner werken.

Dit klink bemoedigend, inderdaad onbekend maakt onbemind. Ik heb wel eens met zand gewerkt maar dat was geen filterzand. Heel benieuwd hoe mij (en de toekomstige cory's) dit gaat bevallen.
 
Laatst bewerkt:
Was je zand trouwens wel goed.

Rustig een emmer half met zand vullen, emmer schuin zetten (steentje onder 1 kant) tuinslang erin en lekker 10-15min lang laten lopen, af en toe ff je hand door t zand halen.

Verkort de mistigheid in je bak aanzienlijk.
 
Daarom was ik inderdaad zo blij met het zeefje in de hevel. Zal me nu wellicht iets anders in moeten laten vallen.



Nee als ik dat zou blijven doen zit ik aan een emmer met een overloopgat (met gaatje erin gelijmd) te denken.
Lekker ouderwets maar mijn gootsteen heeft geen overloop.




Dit klink bemoedigend, inderdaad onbekend maakt onbemind. Ik heb wel eens met zand gewerkt maar dat was geen filterzand. Heel benieuwd hoe mij (en de toekomstige cory's) dit gaat bevallen.

Filterzand en cory's.

Nou dat is een waar schouwspel! Door de losse structuur zitten ze tot hun ogen in het zand.

En hun baard draden zijn nog nooit zo lang geweest. Prachtig.
 
Was je zand trouwens wel goed.

Rustig een emmer half met zand vullen, emmer schuin zetten (steentje onder 1 kant) tuinslang erin en lekker 10-15min lang laten lopen, af en toe ff je hand door t zand halen.

Verkort de mistigheid in je bak aanzienlijk.
Mij is deze morgen verteld dat ik het filterzand van Wildkamp niet hoef te spoelen en dit is de brave man zijn antwoord aan mij gericht:

***Voor die prijs en gratis geleverd ga ik natuurlijk ook voor dat filterzand.

En ik zou die ook meteen en niet gespoeld gebruiken. Anders spoel je zeker weten voedende bestanddelen die in het zand zitten gewoon weg.***
 
Filterzand en cory's.

Nou dat is een waar schouwspel! Door de losse structuur zitten ze tot hun ogen in het zand.

En hun baard draden zijn nog nooit zo lang geweest. Prachtig.
Dat heb ik inderdaad al eerder gelezen, ik verheug me erop! Maar eerst de bak weer goed aan het draaien krijgen.
 
Mij is deze morgen verteld dat ik het filterzand van Wildkamp niet hoef te spoelen en dit is de brave man zijn antwoord aan mij gericht:

***Voor die prijs en gratis geleverd ga ik natuurlijk ook voor dat filterzand.

En ik zou die ook meteen en niet gespoeld gebruiken. Anders spoel je zeker weten voedende bestanddelen die in het zand zitten gewoon weg.***
Wat ik met grind deed... droog erin kiepen. Netjes verspreiden zodat het overal even dik lag. Dan een groot bord op het grind zetten en vullen met water terwijl je de straal water op het bord laat landen. Dat gaf minimaal stof en was met een halve dag met witte watten eruit gefilterd.
 
Ik heb dit nog nooit gehoord voor filterzand met de kleinste korrelgrootte en dat ga ik nu wel eens proberen alhoewel ik het grondig gespoeld heb in mijn eerste bak.
Maar voor alles is er dan wel een eerste keer zullen we maar zeggen en al doende leert men.
 
Zeker omdat je bijna meteen vissen gaat toevoegen zou ik het zand toch even goed wassen. Scheelt echt een boel zooi.
 
Zeker omdat je bijna meteen vissen gaat toevoegen zou ik het zand toch even goed wassen. Scheelt echt een boel zooi.

Helemaal mee eens. Het heet filterzand, maar er zat me toch een stof in!

IMG_0338.JPG




IMG_0337.JPG
 
Oke dan ga ik de gok maar niet wagen en het filterzand grondig spoelen tot het schoon in de bak kan Marcel.
Trouwens op die manier zoals jij had ik het de vorige keer ook gedaan en het is geen werk van lange duur he.
 
Ik spoel een nieuwe bodem voor alle zekerheid altijd in een emmer eerst uit. Kost weinig tijd en zo weet je zeker dat er gen troep of wat dan ook in zal zitten.
 
ik gebruik altijd een flinke zeef met een panty eromheen door de zeefgaatjes. dan leg ik hem buiten boven de gootsteen en het enigen wat ik hoef te doen is water spuiten en bietje wassen
 
Dat is ook een goed idee maar ja dan kun je maar kleine hoeveelheden tegelijk wassen. Ik rag gewoon flink met de hand door de bodem op met een grote opscheplepel en dan onder een stromende kraan.
Ach, er zijn meer wegen die naar Rome leiden;)
 
Ja ik moet een hele zak en een beetje wassen, dat is best veel om met een zeef te doen. Ik denk dat ik ga voor de scheve emmer op een steen met stromend water en roeren/wassen.

Morgen komt trouwens de Oxydator :)
 

Terug
Bovenaan