filtersponzen


M

maarten0909

Guest
In mijn filter zitten ook een koolspons en een groene spons voor de nitraatverwijdering.

Is het het beste om deze beide uit mijn filter te verwijderen, of kan ik ze het beste laten zitten?
 
Die kunnen er uit, kool is alleen noodzakelijk na een medicijnkuur bv en nitraat hebben de plantjes nodig.
 
Koolspons is voor medicynen te filteren.
Nitraat gebruiken je planten.

Gewone sponzen in doen.
 
Hoelang zitten ze er al in? Want na enkele maanden zijn ze uitgewerkt en zullen ze werken als normale sponzen, dus als ze er al langer in zitten zou je ze wel kunnen laten zitten.
 
Kool blijft anderhalve-2 maanden actief.
Ik heb de mijne er nu ook uitgehaald omdat vrijwel alle gevaarlijke stoffen er al zijn uitgehaald, nu doe ik hem er over 2 maanden weer in en gebruik ik hem als normale spons.
Ook filtert actief kool Ijzer uit je water wat je planten nodig hebben.
 
Welke gevaarlijke stoffen?

NIET!!!
Ijzer haal je niet met kool eruit.
Dat blijft er gewoon in.
 
Als ijzer gebonden is met Chelaten (zoals in plantenvoeding), word het wel degelijk uit het water gehaald.
 
Maar,is niet de bedoeling.

Bij grondwater Voor kraanwater wordt het wel toegepast.
Anders ijzer smaak.
 
Bij een nieuw, compleet, aquarium wordt vaak bij het filter een kool-spons/koolstof mee geleverd. Dit omdat de fabrikant niet kan garanderen dat er geen "rommel" in de bakken zit. Dus als je het niet goed spoelt e.d. kan er best troep in zitten.

Vandaar het koolstof, een stukje "garantie".

Maar ik zou het verwijderen en alleen na medicatie gebruiken, en dan geen spons maar "normaal actief" kool.
 

Terug
Bovenaan