Filteropstelling vijver


Ruben01

Well-known member
Lid geworden
22 augustus 2016
Berichten
5,229
Leeftijd
22
Locatie
Twente
hallo allemaal,

Ik zit met een klein probleempje.:rolleyes:
Ik heb een vijver met een zelfgemaakt filter, het filter zit onder de grond, zodat het niet zichtbaar is.
Onze eerste opstelling was dit:
IMG_1572.PNG

Nadelen:
1 watervallerje is heel zacht
2 duurt 6 uur, voordat al het water erdoorheen is.

Het ging dus niet goed, toen iets anders bedacht.

Dit was onze tweede opstelling:
Bij allebei de pompen kun je regelen hoe hard ze gaan.
IMG_1573.PNG


Hierbij zit er nog een pomp in de vijver, zodat het watervalletje harder kan. Maar soms stopt de slang die zonder pomp werkt (communiserende vaten) als het waterpijl zakt, in de zomer. Die slang zonder pomp, zorgt ervoor dat het water in het filter gelijk blijft. Omdat hij stopt, als de pomp in de vijver te hard gaat, en aangaat, als de pomp te traag gaat.

Maar nu komt de maar. Onder de vijver gaan 2 slangen door, 1 dikke slang, en 1 tuinslang. Die dikke slang werkt zonder pomp, met communicerende vaten. De dunne werkt met pomp, maar die is een beetje ingedrukt, onder de vijver, waardoor er maar een kleine hoeveelheid water doorheen kan. Dus dan kan het watervalletje niet zo hard. Duurde iets van 3 uur, voordat al het water erdoor was.
Deze opstelling hebben we nu een half jaar, vijver is heel helder. Maar er ligt op de bodem wel veel plantenresten, en langs de vijverrand, zit allemaal spul( geen idee wat het is, maar denk dat het komt, omdat er bijna geen stroming in zit.) Dus ben ik deze week gaan kloten met het filter, om er meer water doorheen kan krijgen.
Toen heb ik de pomp in de vijver, aan de grote slang gekoppeld. Waardoor en veel meer water in het filter komt. ( dit komt doordat die tuinslang, ingedeukt is en de dikke slang niet). En toen niks met communiserende vaten.
IMG_1574.PNG


Maar nu moet ik allebei de pompen precies even snel laten gaan, en dat is heel moeilijk. Ik was er vandaag net op tijd bij, want het waterpijl was 20cm gezakt, omdat het filter overstroomde. Dus dit is ook niet echt de optimale opstelling.

Toen heb ik dit bedacht:
IMG_1575.PNG


Maar nu weet ik niet, of het water er wel snel genoeg uit gaat, omdat de slang ook nog onder het pad doorgaat.
Hier zie je het paadje, en dan zou ik het filter, het liefst verhoogt naast de regenton hebben:
IMG_1579.JPG


In het filter zitten twee aansluitingen:
IMG_1577.PNG

Zo ziet het watervalletje eruit:
IMG_1578.JPG

Je ziet, dat het water er van onder in komt, en je een klein fonteitje krijgt. Bij de derde opstelling, was dat fonteintje hoger, en dat zag er heel mooi uit.

Dat was de voorkennis, nu de vragen:D:
1Weer iemand nog een betere opstelling.Het liefst met een ingegraven filter, en zonder dat ik een gat hoef te boren in de vijver. En zodat je wel zo'n fonteitje krijgt, zoals hierboven bescheven( dat vinden opa en mama wel heel belangrijk.:D)
U heeft de beschikking over:
2 pompen
1vijver
1 filter:D
Ik zou ook nog wel wat bij willen kopen, mocht dat nodig zijn.:)

2 Als ik de laatste opstelling doe, krijg ik dan wel zo'n mooi fonteintje (zoals hierboven bescheven) of loopt het er dan gewoon stom uit. Omdat er geen druk achter zit.

Vragen zijn welkom!
Met vriendelijke groet,
Ruben
 

Terug
Bovenaan