Filteropbouw interne sump


Niwla

Well-known member
Lid geworden
29 december 2015
Berichten
1,699
Locatie
Groningen
Zoals sommigen misschien weten wordt er in huize Niwla gewerkt aan een nieuwe bak. Deze is voorzien van een interne bioloog en dit is nieuw voor mij. Omdat ik het graag goed wil doen ben ik in dit topic op zoek naar alle mogelijke info over hoe ik deze bioloog het beste ik kan richten.
Mijn bioloog ziet er precies zo uit als op onderstaande foto en is voorzien van 3 uitneembare filtermedia-baskets.

axbiAwkwyqVikYnEcJcPAjFewuT0AY2M.jpeg


Hoe ik het tot nu toe voor mij zie is als volgt:

1 = filterwatten
2 = grove spons
3 = bioballen/siporax
4 = filterzak met siporax
5 = wervelbed-filter (bruto is deze ruimte 2,5L groot).
6 = Max-Mix Co2-diffusor.
7 = verwarming.

Voor het wervelbed-filter wil ik een aparte uitneembare bak (laten) maken en voorzien van een luchtpomp voor de nodige beweging.
Als ik het wervelbed-filter wel toe ga passen lijken de bioballen en de siporax me eigenlijk een beetje overdreven maar aan de andere kant kun je volgens mij nooit te veel filtermedia hebben.

Alle feedback is welkom!
Alvast bedankt!
 
Het water komt toch bij de roosters naar binnen? Ik zou dan daar als eerste wat pijpjes/bioballen doen denk ik:)
 
Komen alleen garnalen in toch?

Je indeling lijkt me goed. Bovenop witte watten die je makkelijk kan vervangen. Net als bij juwel interne filters.

Dat wervelbed filter lijkt me wat overkill en meer gedoe dan dat het wat oplevert.
 
Komen alleen garnalen in toch?

Je indeling lijkt me goed. Bovenop witte watten die je makkelijk kan vervangen. Net als bij juwel interne filters.

Dat wervelbed filter lijkt me wat overkill en meer gedoe dan dat het wat oplevert.

Inderdaad primair alleen garnalen en slakken.
Het wervelbed-filter twijfel ik inderdaad zelf ook wel over. Aan de ene kant lijkt het me gaaf als het wel kan. Aan de andere kant is het misschien overkill.
 
Waarom dan filterwatten op de plek waar het water bij 1 erin komt? Ik zou dat juist als laatste doen dan voor zweefvuil. Of mis ik iets:)
 
Nee zou het zo doen als alwin, zo blijft de rest van je filter schoner.
Wervelbedfilter is beste overkill.
Hoewel je er wel een purigen reactor in kan bouwen....
 
Nee zou het zo doen als alwin, zo blijft de rest van je filter schoner.

Dat was ook mijn gedachte. Als je het andersom doet lopen de porieen van bijvoorbeeld je siporax veel te snel vol met rommel uit je bak.
Ik snap de verwarring wel. het ene potfilter werkt van onder naar boven, de ander van boven naar onder. Daarom zit in het ene filter de siporax bovenin en bij de ander onderin

Nee zou het zo doen als alwin, zo blijft de rest van je filter schoner.
Wervelbedfilter is beste overkill.
Hoewel je er wel een purigen reactor in kan bouwen....

Hhmmm.....dat laatste duik in even in :)
Een zakje purigen komt er natuurlijk sowieso in. Deze was ik even vergeten op te nemen in de lijst.
 
Cool! Hier heeft iemand een reactor gemaakt i.c.m. een ISTA/HS Aqua Max Mix reactor, welke ik nu gebruik (en straks in de nieuwe bak ook) als co2-reactor:



Powerhead er op aansluiten in de sump en klaar! :)
 
Ik gebruik juist de siporax daar waar het water de filter inkomt. Bij de Eheim dus onderin de pot omdat daar het vieze water erin komt.
 
Enige uitdaging is de juiste powerhead gebruiken.
Het moet wel in beweging komen maar niet je bak in vliegen
 
Ik gebruik juist de siporax daar waar het water de filter inkomt. Bij de Eheim dus onderin de pot omdat daar het vieze water erin komt.
Ik zou daar "goedkope" buisjes plaatsen ipv de duurdere siporax.
Maargoed dat is een luxe die jij nu hebt dat je vuil ergens kan bezinken.
 
Filterwatten als eerste, heeft een juwel wel. Deels.

Een deel water gaat over de watten, een ander deel vanonderen.

Watten als eerste in een potfilter is ondoenlijk. Kun je wekelijks het ding open maken.

Ik ben het wel met jullie eens, dat siporax niet als eerste moet. Dit ivm sneller vervuiling.
Ten 2e zitten in iporax andere bacterien, dan op gladde bioballen of keramische pijpjes.
Hierop zitten slijmvormende bacterien welke het eerste vuil verwerken. Dit verwerkte vuil. Dient als voer voor de siporax bacterien.

Dus ik zou op 1 plaats1 wel filterwatten doen, welke je wekelijks kunt vervangen. Aan de andere kant dan beginnen met bioballen of pijpjes. Dan spons, dan siporax.
 
Bij de bak van Alwin kun je de bovenste filterwatten inderdaad makkelijk uitpakken en reinigen of vernieuwen.
 
Gezien hier de luxe ontbreekt het vuil te laten bezinken vanuit de buisjes zou ik die niet als eerste gebruiken. Het water komt hier van boven en niet van onder
 
Enige uitdaging is de juiste powerhead gebruiken.
Het moet wel in beweging komen maar niet je bak in vliegen

Klopt, en anders een spons vóór de uitstroom van de reactor plaatsen. Ik vind het in ieder geval een geweldige top en ga zeker kijken of ik hier wat mee kan!

Je kunt beter eerst een laagje keramische pijpjes of plastic pijpjes gebruiken, daarna siporax.
Ivm met verschillende bacterien.

Siporax is toch hetzelfde als keramische pijpjes?
 
Klopt, en anders een spons vóór de uitstroom van de reactor plaatsen. Ik vind het in ieder geval een geweldige top en ga zeker kijken of ik hier wat mee kan!



Siporax is toch hetzelfde als keramische pijpjes?

Nee. keramiek is gebakken klei. Siporax is hoog poreus gesinterd glas.

Maar ja de vorm lijkt wel op elkaar. Maar in dat opzicht lijken Amsterdam en Rotterdam ook op elkaar. Een groepje huizen bij elkaar.
 
Hmmm... Innovative Marine heeft ook een standaard "universele" reactor die misschien te gebruiken is als Purigen-reactor

 
Enige uitdaging is de juiste powerhead gebruiken.
Het moet wel in beweging komen maar niet je bak in vliegen

Ik kan hem misschien ook met een y-stuk tussen huidige pomp en (via C02-reactor) uitstroom zetten (met wat kraantjes om het te kunnen afstellen). Deze heeft nog behoorlijke overcapaciteit.
 
Geinig dingetje die universele reactor.
Weet niet wat ze precies kosten?
Maar alles op dezelfde pomp klinkt wel als een plan
 
Geinig dingetje die universele reactor.
Weet niet wat ze precies kosten?
Maar alles op dezelfde pomp klinkt wel als een plan

Hier (voor mijn bak) €60,- + €15,- verzendkosten

Hij is er ook in andere maten:

9jmpH7Gdk5t_bPcskCebVcwCjrBKdA7B.jpeg




Maar dan is een extra HS Aqua Max Mix op mijn bestaande pomp wel goedkoper idd, ookal vind ik bovenstaande oplossingen ook wel erg gaaf en doordacht.
 
dat is het voordeel van een dry start....tijd genoeg voor je aan filtering toe bent ;-)
 
Helemaal waar. Ik probeer nog wat korting los te peuteren bij hun (vanwege de beschadigde voet) maar anders komt er gewoon een MaxMix in
 
Erg interessant topic @Niwla

Ben zelf ook met dit idee bezig en heb alle materialen binnen.

Dus ik ga dit topic even volgen en afkijken, misschien komt er nog iets voorbij waar ikzelf nog niet aan heb gedacht.

Heb je zelf nog nagedacht om ergens in het midden of langs de bodem sleuven te maken voor afzuiging?
 

Terug
Bovenaan