Filtermateriaal van gesinterd glas (oa siporax)


biljoenblik

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
3 september 2015
Berichten
9,183
Leeftijd
44
Locatie
Heerlen
Naar aanleiding van een discussie met een goede mede aquariaan ben ik wel nieuwsgierig naar jullie ervaring.

Situatie. Filtermateriaal is siporax. Ongeveer 3 jaar oud. Het materiaal wordt om de 2-3 maanden even vluchtig gespoeld.
Opbouw Eheim 2213: onder naar boven. Spons, siporax, spons, watten.

De vraag was of het materiaal vervangen moest worden.
Normaal spoel ik het ook alleen even lichtjes uit. En als het erg donker wordt, doe ik een deel schone siporax erbij.
Dit om de hoeveelheid open porien te behouden.
De vuile siporax maak ik grondig schoon met kokend water en bleekwater.
Het wordt dan bij mij weer als nieuw. Dit gebruik ik dan later weer.

Ik heb onderstaande foto gekregen van zijn siporax. Dit is al behandeld met bleekwater. Zoals is te zien. Is de siporax helemaal donker bruin.

Zelf heb ik dit nooit eerder gezien. Dus ben eigenlijk wel benieuwd of jullie siporax (of substrate pro, of sintomec, of ander gesinterd glas) er ook zo uit ziet. En hoe jullie dit behandelen.

Foto:
49A194F6-EC16-4010-BECC-D5099AC39BF3.jpeg
 
Komt dit wellicht uit een black water bak? :juggle:
 
Zo bruin heb ik ze nog niet eerder gezien. De siporax in mijn filter (draait zo'n 3 a 4 jaar) is wel iets geler gekleurd, maar niet zo bruin.
Op de foto lijken de poriën behoorlijk dicht te zitten. Als je ze met kokend water en bleekwater niet meer open krijgt, zou ik ze toch langzaamaan in delen gaan vervangen.
 
Zo verkleurd en "aangekoekt" heb ik het ook nog nooit eerder gezien. Of dit nog lekker te regenereren is of dat het gewoon veiliger is om te vervangen, dat durf ik niet te zeggen, alhoewel ik John wel volg en in delen zou gaan vervangen. Evt. zou je het nog in waterstofperoxide kunnen leggen als alternatief voor de bleek en het koken.
 
Vind het bijzonder.

hoelang gebruikt die het al? kan me niet voorstellen dat die nooit eerder een poging heeft gewaagd t schoon te krijgen :D
 
Mijn biohome is in 5 jaar tijd zonder “onderhoud” nog niet verkleurd.
Spoelde het voorheen iedere 2 weken een Btje uit zodat de mulm eruit is.
Maar sinds ik me bioloog heb bezinkt de mulm naar de onderzijde van me vak en hevel het daar af eens per 2 maanden ongeveer.

Denk eerder dat iets als gesinterd afbrokkelt met verloop van tijd en daarmee dus openingen laat voor die mulm en uiteindelijk niet meer uit te wassen is
 
Misschien zijn dit resten van de plantenvoeding?

Hier dacht ik ook aan. Dit is niet van vissenpoep lijkt me.

vraagje, is het gewoon om spullen (en al helemaal filtermateriaal) schoon te maken met bleekwater?
 
Hier dacht ik ook aan. Dit is niet van vissenpoep lijkt me.

vraagje, is het gewoon om spullen (en al helemaal filtermateriaal) schoon te maken met bleekwater?

Als je het echt schoon wil hebben wel. Je dood er wel alle bacteriën mee, dus je zult het wel weer overnieuw in moeten laten draaien. Niet iets om met regulier onderhoud te doen dus.
 
Is het wel echt Siporax?

Ik heb 2 filters op mijn discus bak staan. 1 met oa echte originele Siporax en 1 filter met oa de veel goedkopere keramische pijpjes. De keramische pijpjes hebben bij mij exact dezelfde kleur als op je foto terwijl mijn Siporax nog altijd wit is. Het filter waar de Siporax in zit, zit ook nog eens een netje met 400gr turf granulaat.

Van het regenereren van Siporax had ik trouwens nog nooit gehoord. Het filter draaid al sinds 2013 en behalve zo nu en dan omspoelen heb ik er nog nooit wat aan gedaan. Het is dus ook nog steeds hetzelfde en nog steeds wit.

Mvg Robin
 
Mijn keramische pijpen verkleuren ook hoor, zijn nu btje gelig geworden ipv wit wat ze 2 jaar terug waren
 
Is het wel echt Siporax?

Ik heb 2 filters op mijn discus bak staan. 1 met oa echte originele Siporax en 1 filter met oa de veel goedkopere keramische pijpjes. De keramische pijpjes hebben bij mij exact dezelfde kleur als op je foto terwijl mijn Siporax nog altijd wit is. Het filter waar de Siporax in zit, zit ook nog eens een netje met 400gr turf granulaat.

Van het regenereren van Siporax had ik trouwens nog nooit gehoord. Het filter draaid al sinds 2013 en behalve zo nu en dan omspoelen heb ik er nog nooit wat aan gedaan. Het is dus ook nog steeds hetzelfde en nog steeds wit.

Mvg Robin

Wat is dan het verschil tussen echte Siporax en de goedkope keramische pijpjes?
 
Wat is dan het verschil tussen echte Siporax en de goedkope keramische pijpjes?
Siporax is gesinterd glas, ofwel gebakken zand
Keramische buisjes is keramiek, ofwel klei

Ik weet niet in hoeverre je bekend bent met wervelbed filters? En waarom filterzand nou eigenlijk filterzand heet.
Maar doordat je dus water konstant door een zandbed heen kan bewegen (wervelbed) kan je gigantisch veel water aanbieden aan een gigantisch oppervlak waarin bacteriën kunnen nestelen.
Daarom is gesinterd glas ook zo geschikt als biologisch materiaal, het is in feite hetzelfde als een wervelbed filter alleen is het zand aan mekaar gebakken waardoor het geschikt is geworden voor het gebruik in een “normaal” filter.

Klei daarintegen heeft een veel fijnere korrel waardoor het water er gigantisch beroerd doorheen stroomt, eens gebakken word dit nog erger.
 
Ik heb denk ik de vraag verkeerd gesteld:sorry:. Ik weet dat de Siporax buisjes heeft en dat de andere glas zijn. Als ik Google op Siporax dan is dat van Sera maar kun je dat ook in een goedkopere variant verkrijgen? Of zijn daar geen goedkope varianten van te koop?

Edit: Ik kon deze wel vinden maar is dat qua kwaliteit gelijkwaardig?

https://www.bol.com/nl/p/oas-sipora...pJz4H_5NjBpDO8ZuRT4aArL_EALw_wcB&gclsrc=aw.ds
 
Wat is dan het verschil tussen echte Siporax en de goedkope keramische pijpjes?

Zie de titel van dit topic.

En keramiek. Daar eet iedereen van!
 
Ik heb denk ik de vraag verkeerd gesteld:sorry:. Ik weet dat de Siporax buisjes heeft en dat de andere glas zijn. Als ik Google op Siporax dan is dat van Sera maar kun je dat ook in een goedkopere variant verkrijgen? Of zijn daar geen goedkope varianten van te koop?

Edit: Ik kon deze wel vinden maar is dat qua kwaliteit gelijkwaardig?

https://www.bol.com/nl/p/oas-sipora...pJz4H_5NjBpDO8ZuRT4aArL_EALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Je hebt crystalmax van superfish.

Hier het verschil. Rechts is siporax.

8B23B0B8-8996-4C45-928C-FAFB0EA163A8.jpeg
 
iemand al ervaring met https://bacteriahome.nl/product/far-infrared-mini-bacteria-home/
en de biohome? is die in nederland te verkrijgen, vanuit de uk betaal je een vermogen aan shipping.

Geen ervaring mee.

Maar als je de naam moet geloven. Far infrared. Zou dit misschien op de porie grootte duiden.

Far infrared is het gebied van electromagnetische straling met een golflengte van 15 um tot 1 mm.
Dus als dat dan de porie grootte is??

Het zou keramisch dus uit klei bestaan.
 

Terug
Bovenaan