Filtermateriaal indeling Oase biomaster 250T


Bowie

Member
Lid geworden
4 maart 2024
Berichten
11
Leeftijd
36
Goedemiddag,

Sinds enkele weken heb ik een Oase styleline 85 (75L)met een Oase biomaster 250T filter.
Ik vroeg me af of het standaard filtermateriaal goed is of dat ik dit beter deels kan vervangen voor iets anders. Ik heb nu denk ik een behoorlijke filtercapaciteit op dit bakje en dito stroming?
Op zich zou ik Honinggoeramis wel leuk vinden op termijn dus mogelijk heeft het materiaal nog invloed op de kracht van de stroming?

Ik ben benieuwd naar tips, alvast bedankt.
 
Gevoelig onderwerp onder aquarianen, de 1 zweert bij lagen schuim, de ander bij ringen, rondjes of brokjes van allerlei exotische materialen...Uiteindelijk komt het allemaal een beetje op hetzelfde
neer, hoewel de oase geloof ik standaard met k2 materiaal komt, wat een beetje onzinnig is in zo'n klein filtertje, dus dat zou ik er sowieso uitdoen. De 250T is prima voor 75 liter, zolang je er geen
cement in stort, zal de flow niet heel veel anders zijn bij schuim of siporax, lavasteen, etc.
 
Deze filters worden geleverd met prima filtermedia. :)(y) Hoef je eigenlijk niets aan te veranderen. De meeste verkochte materialen werken minder goed, dus dan is upgraden al gauw downgraden zeg maar.
 
Deze filters worden geleverd met prima filtermedia. :)(y) Hoef je eigenlijk niets aan te veranderen. De meeste verkochte materialen werken minder goed, dus dan is upgraden al gauw downgraden zeg maar.

Ik meende te begrijpen dat k2 in beweging moet zijn toch, en niet echt tot zn recht komt in 1 van de bakjes van een potfilter?
 
Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb dat k2 materiaal uit het netje gehaald en in een mandje gedaan maar vroeg me later af of ik dit er wel los in moest doen aangezien ik het overal drijvend in mijn filter tegenkwam, en ik de mandjes daardoor niet goed op elkaar kreeg.
 
Ik meende te begrijpen dat k2 in beweging moet zijn toch, en niet echt tot zn recht komt in 1 van de bakjes van een potfilter?
De meeste kunststof media doen het inderdaad het beste als je ze in beweging houdt in bijv een bioloog. Maar ze kunnen ook "statisch" worden ingezet, dat is het makkelijke. Worden ook verkocht voor dat doeleinde. Statisch halen ze niet hun volle potentie, maar scoren ze alsnog bovengemiddeld goed als je kijkt naar hoeveel bacteriën je kwijt kunt per liter media. :)
 
Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb dat k2 materiaal uit het netje gehaald en in een mandje gedaan maar vroeg me later af of ik dit er wel los in moest doen aangezien ik het overal drijvend in mijn filter tegenkwam, en ik de mandjes daardoor niet goed op elkaar kreeg.
Als je kunt voorkomen dat de boel door het filter gaat dwarrelen is dat wel beter ja. Passing van de mandjes kan moeilijker zijn als de media los zitten. Al is het voordeel van zonder mediazakjes werken waarschijnlijk weer dat je meer in je filter kwijt kan. :)
 

Terug
Bovenaan