Filteren over turf of kool?


E

EdtheGREAT

Guest
Beste mensen,

Wederom kom ik tot de ontdekking dat de bewuste vissenwinkel waar ik mijn aquariumspullen koop mij verkeerd ingelicht heeft. Ik wil een zuid amerikaanse bak. Ik ben net opgetart met mijn bak (14-08) en ik filter nu over kool. Ik lees een hoop op dit forum, maar wordt eigenlijk ook gek van alle posts die ik lees. Ik heb het vermoeden dus dat filteren over kool weinig doet voor mijn bak. Het haalt zelfs mijn plantenvoeding weg?
Kan ik beter overstappen op turf? En hoe moet ik mijn filter inrichten. Ik heb van onder naar boven het volgende;
-Witte ronde steentjes met gaatjes erin
-kool
-grove spons(blauw)
-filterwatten

Het gaat om een externe eheimpomp 2213. bak 220 liter
 
Kool kun je mee beginnen om eventuele schoonmaakmiddelen uit het water te halen, maar ik zou het er niet voor altijd in laten zitten. Uiteindelijk wil je toch gewoon dat voedingsstoffen behouden blijven.
Turf zou je kunnen gebruiken om je water iets zachter en zuurder te krijgen, als je vissen en water dat nodig hebben.
 
Het water hier in Nederland is dusdanig dat kool niet nodig is tenzij je na medicatie het gaat gebruiken. Ik zou dat er dan ook uithalen en vervangen voor een spons of ander filtersubstraat.
Ik denk dat de 2213 wel erg krap is voor een bak van 220liter.
 
Algemene tip de spullen koop je in de (web)winkel en die informatie haal je hier :)
 
Of eventueel bij een goed bekend staande lfs zoals bv Aquaferrytale of Veldhuis maar vraag geen info maar veel zaken als PetsPlace of de Intratuin. Vaak is daar de info niet juist;)
 
Die twee zaken ken ik niet persoonlijk maar de ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel.
Waarmee ik wil zeggen er lopen meerder medewerkers in zo'n zaak en ja...
 
Ik heb zelfs bij Intratuin gesprekken aangehoord waarvan ik dacht zo die weet er wat van.
Één zelfs waar je zelfs geen vissen mee kreeg als je water niet getest had.
Ik heb ook gezien in een ander tuincentrum dat discuss vissen zak uit de plastic zak in de bak gegooid werden.
Dus ja dat wisselt maar dat doet het denk overal.
Hier vindt je wel de meest bevlogen amateurs en als er één onzin verkoopt duiken we er met ze allen boven op :)

De meeste aquariums komen denk ik via zaken als Intratuin de huiskamer in, en ja daar willen ze natuurlijk vooral omzet.
 
Ja je bent inderdaad erg afhankelijk van welke verkoper je treft inderdaad. Een beetje goede zaak zal zn best doen om goed personeel rond te laten lopen maar ja of dat lukt is wat anders;)
 
Ik ga denk ik over turf filteren. Hoe kan ik het dan het beste inrichten de filter. Ik heb eheim mech, filter watten, spons en er komt dan turf bij. welke moet eerst en welke als laatst? of zijn er nog andere opties voor mijn toekomstige zuid amerikaanse bak met neon tetra's e.d.?
 
Met name het weekend. Dan hebben ze extra mensen nodig.
Dat kunnen natuurlijk best mensen zijn met kennis.
Ik ken er één die als scholier op die manier begonnen is en die werkt er nu al een jaar of 30+
 
Vraag me af of over turf filteren niet een verouderd idee is.
Doe het zelf al zo'n 20 jaar niet meer schat ik.

Nederlands kraanwater is prima.
En met turf krijg je de ph nooit zover naar beneden als voor de vissen aangeraden word.

Als je er ook ook een mooie plantenbak van wil maken is CO2 een veel efficiëntere manier om de php te verlagen en gelijk je planten van voldoende koolstof te voorzien.

Als je het water wat natuurlijker wil kleuren (lees geler) schijnt dat goed te gaan met wat bio rooibos thee.
 
Vraag me af of over turf filteren niet een verouderd idee is.
Doe het zelf al zo'n 20 jaar niet meer schat ik.

Nederlands kraanwater is prima.
En met turf krijg je de ph nooit zover naar beneden als voor de vissen aangeraden word.

Als je er ook ook een mooie plantenbak van wil maken is CO2 een veel efficiëntere manier om de php te verlagen en gelijk je planten van voldoende koolstof te voorzien.

Als je het water wat natuurlijker wil kleuren (lees geler) schijnt dat goed te gaan met wat bio rooibos thee.

CO2 is primair bedoeld om het CO2 gehalte te verhogen. Dat daarbij de pH wat zakt is ook mooi.

Maar je mag wat mij betreft niet zeggen, dat CO2 is bedoeld om de pH te sturen.

Daarnaast kun je met turf lagere pH waardes bereiken, doordat turf ook de kH en GH beinvloed.

Dus met een KH van 8 kun je geen pH 6 krijgen met CO2 alleen. Want dan stikken je vissen.
Met turf kun je wel zo laag komen.
 
Ik heb nooit vissen gehad die een ph van 6 nodig hebben.
Co2 Is om de ph te verlagen, het is mijn inziens een mooi bij effect.
Formuleerde het inderdaad niet correct.

Toen ik over turf filterde hadden we nog geen ph meters dus geen idee hoe laag het werd.
Als jij zegt het kan zelfs zo laag als 6 dan neem ik dat wel van je aan.
 

Terug
Bovenaan