Filter voor schildpaddenbak


Gdeleeuw

Well-known member
Lid geworden
13 april 2019
Berichten
199
Leeftijd
35
Goedemiddag. Een vriend van me is aan het orienteren op een schildpaddenbak. Opties : 150x50x50 of 80x80x50. Waterhoogte ongeveer 20 cm. Bewoner is een geelwangschildpad die een diameter krijgt van ongeveer 25 cm. Welke bak zal bete r zijn, en een binnen of buitenfilter?
 
Groter is altijd beter dan heeftie tenminste wat bewegingsruimte en is makkelijker stabiel te houden. Mijn voorkeur is een extern filter want die hebben meer filterend vermogen en zijn makkelijker in onderhoud
 
150x50 heeft een groter grondoppervlak en zal dus beter zijn.
Koop gewoon de grootste (qua inhoud) externe filter die je kan en wil betalen. Zo'n moerasschildpad hadden ze beter een moerasschildvarken genoemd ;)
Iedere cm filter die je kan hebben zal je broodnodig hebben
 
Helemaal met bovenstaande eens. Mijn huidige bak nam ik over met 3 Roodwangschildpadden. Er hing een groot buitenboordfilter aan, maar dat bleek absoluut onvoldoende . Ze stonken de tent uit, en ik heb toen een vijver voor ze gegraven, en de bak later ingericht als aquarium. Wil je ze binnen houden dan moet je minimaal 1 hele grote filter neerzetten. Ik lees momenteel goede berichten over de Fluval FX6.
 
Dank voor de reacties. Het wordt de grote bak!
 
De bak wordt morgen geleverd. De eigenaar wenst er geen bodem in ivm makkelijk schoonmaken. (Zit ook niet in de oude bak). Mijn plan is om het oude water volledig over te zetten, en het filtermateriaal van de oude JBL E402 in de nieuwe JBL E1502 te plaatsen. Kan de schildpad dan direct over? Is een schildpad even gevoelig voor waterwaardes als vissen?
 
Oud water overzetten heeft geen zin, de nitrificerende bacterien zitten in het filtermateriaal. Dus het ingedraaide filtermateriaal gebruiken helpt wel om je nieuwe filter ingedraaid te krijgen en het nitrificatieproces in de nieuwe bak op gang te brengen. Een moerasschildpad ademt boven water, heeft geen kieuwen. Daardoor is hij minder afhankelijk van de waterkwaliteit. Hij heeft ook geen slijmhuid zoals een vis, en ook dat maakt hem minder kwetsbaar. Natuurlijk moeten de afvalstoffen wel goed afgebroken worden, ook een schildpad kan infecties oplopen.
 

Terug
Bovenaan