Filter uitzetten of niet?


S

Sterrekind

Guest
Tijdens het verversen van mijn bak zet ik altijd mijn interne pomp uit ( juwel bio 3.0)
Ik ververs nu nog dagelijks 50% omdat ik verkeerd begonnen ben met indraaien en een nitrietpiek wil voorkomen, nitriet is afgelopen vrijdag getest bij dierenwinkel, stond op 0 maar kan zijn omdat de piek nog moet komen natuurlijk.
Het verversen zelf duurt pakkumbeet een half uurtje.

Moet ik het filter gewoon aan laten staan? Hij stopt namelijk met water opzuigen als ik onder een bepaald niveau kom met het water en ik ben bang dat hij droogloopt.

Wie weet hoe ik dit het best kan doen?
 
Beter uitzetten, filter staat altijd nog een flink deel onder water.

Is geen probleem, voor een half uur.
 
Fijn! Super dat ik zo snel antwoord heb :)

Moet ik ook nog steeds bacteri�n uit een flesje er bij gooien of is dat eenmalig geweest?
 
Als je nog hebt, zeg ik doen.

Je bent in de opstart, kan nooit kwaad.

Tip, doe wat aquariumwater in een emmer. Scheutje bacterien erbij, warme plaats of verwarming en je hebt ineens veeeeeeeeel meer.
 
Filter mag best even uit maar elke dag 50 % is dat niet veel ?

Ik bedoel je nitriet stond op 0 dus die zal niet in 1 dag meteen als een raket omhoog gaan toch ?
 
Ik heb nog, gooi ik dat er straks nog een beetje bij :) bedankt!
 
Martin vd V zei:
Filter mag best even uit maar elke dag 50 % is dat niet veel ?

Ik bedoel je nitriet stond op 0 dus die zal niet in 1 dag meteen als een raket omhoog gaan toch ?

In een klein bakje kan de concentratie plotseling erg snel toenemen. Nitrificerende bacteri�n hebben een bijzonder mechanisme, daardoor ze soortgenoten detecteren. Pas als een bepaalde concentratie bacteri�n is bereikt, gaan ze ineens met zijn allen nitrificeren. In een klein bakje kan dat dan hard gaan, want zoveel water is er niet om die nitriet in op te lossen.
 
Klopt maar aangezien ze een juwel bioflow 3.0 pomp heeft zal ze toch minimaal 60 liter max 110 liter hebben ?
 
Max 110l? Ze heeft een 240l. bak.

De reden dat ze zoveel ververst is dat er sluierstaartgoudvissen in de bak zitten die bijzonder gevoelig zijn voor nitriet.
 
kijk, dat stukje info ontbrak. Dan nog, kan nitriet ineens opbouwen.
 
Ik heb idd een 240 liter bak welke ik op dit moment dagelijks 50% ververs. Ik heb mijn sluierstaartjes gekocht in een tuincentrum, gewoon gezellig in een vissenkom en ben bij thuiskomst even gaan googlen, en daar kwam ik tot de ontdekking dat wat ik deed hartstikke fout was. Dus als de wiedeweerga een aquarium gekocht, gevuld, aangezet, en hoppa vissen er in. Ook fout, dat weet ik nu, en dus ben ik nu bezig om het aquarium in te draaien, met de vissen er helaas al in. Ze doen het tot dusver goed, maar ik ben dus bang voor die nitrietpiek, die zou moeten komen, ik hoop deze te kunnen skippen dmv dagelijks waterwissels de komende twee weken ( heb al 1 week dagelijks wisselen achter de rug).

Heb net weer verversing gedaan en de resterende bacteri�n in het filter gegoten.
 
Misschien voorbarig, maar in onderstaande quote reageert Marcel op iets wat een nitrietprobleem lijkt te zijn, maar werd aangezien voor een zuurstofgebrek. Hopelijk komt het nbij jou niet zover en vermoedelijk zul jij wel door gaan hebben dat het om een nitrietprobleem gaat, maar ik denk dat er nog wel wat nuttige info in staat:

Marcel Biermans zei:
Goed, en dan nu de niet 'paniek, help de wereld vergaat!' uitleg.

Een aquarium kent een stikstof-cyclus, in de basis gaat die als volgt:

vissen poepen->NH3->NO2->NO3->opname door planten en waterverversing haalt NO3 uit het water.
(NO2=nitriet, NO3=nitraat, NH3=ammoniak)

Wel, voor elke stap zijn bacteri�n nodig. Deze zijn in jouw bak nog niet (voldoende) aanwezig. Dat betekent dat de er NH3 in je water komt (dat is al giftig voor vissen in grote hoeveelheden) en dat wordt vervolgens omgezet naar NO2, wat zeer giftig is voor vissen. Omdat de bacteri�n die NO2 naar NO3 omzetten, nogal traag groeien, wordt er een periode van 3 weken gerekend voor het indraaien van een aquarium, met alles er in, behalve vissen/andere dieren.

NO2-vergiftiging ziet er verder uit als een zuurstoftekort. Dit is het in feite voor de vis ook, omdat NO2 de opname van zuurstof blokkeert.

Wat moet je nu doen?
- Als het mogelijk is, je vissen tijdelijk ergens anders huisvesten, dan hoef je alleen nog maar te wachten.
- dagelijks 50% water verversen.
- extra zuurstof in het water, zodat zuurstofopname makkelijker wordt. Meer oppervlaktestroming en een bruissteentje kunnen dit bewerkstelligen.
- haal een testsetje voor NH3 en NO2, zodat je deze verbindingen kan meten.
- Pas als je stabiel geen NH3 en NO2 meer meet, dus wanneer je 3 dagen lang helemaal niets meer meet, kun je afbouwen met verversen.

Wat moet je nu juist niet doen?
- je filter schoonmaken
- voeren, vissen kunnen makkelijk een week zonder voer. Hoe minder je voert, hoe minder je de bak vervuilt.
- allerlei rommel van de viswinkel in je bak gooien
- de bodem al te fanatiek reinigen
- in paniek raken

Wat zou je daarnaast nog kunnen doen?
- je aquariumwinkel een optater geven omdat ze je dit niet verteld hebben.


Heel veel succes. Zo'n start is nooit leuk, maar je komt er wel doorheen. Hou ons vooral op de hoogte, zodat we kunnen adviseren.

~ Ivo
 
Dat had ik net gelezen idd, maar bedankt voor het plakken :)
 
Ja nog een vraag! Ik heb intussen een extern filter aangesloten op mijn bak ( SuperFish Aqua pro 600) , moet ik deze ook uitzetten bij het verversen of laat je een extern filter juist wel draaien?
 
Zolang de instroom onder water blijft kan je 'm laten draaien.
 
Super bedankt!
 
nog een tip houd je verwarming element in de gaten als die droog komt te hangen gaat ie kapot

groetjes

jaap
 
Bedankt voor de tip. Het verwarmingselement zit er niet in, de bak is al rond de 22 graden zonder verwarming :)
 

Terug
Bovenaan