Filter uitstroom en spraybar waar plaatsen?


T

Tim82

Guest
Ik heb een bak van 175x60x60.
Ik heb een Eheim 2180. Deze kan 2 instroom hebben en 1 uitstroom. Ik wil maar 1 instroom gaan gebruiken rechtsachterin.
Waar kan ik de spaybar het beste plaatsen? Op de zijruit of op de achterwand?
 
Geen spraybar gebruiken, gewoon volle bak de instroom aan de tegenovergestelde kant van de instroom hangen.

Mocht je dat toch teveel stroming willen geven, spraybar aan de zijruit monteren zodat je circulatie cre�ert.

Succes, mooie bakmaten zeg, belooft wat, ben benieuwd naar foto's :)
 
achterwand ivb doorstroming gezien de lengte van de bak
en de twee instromen 1 links 1 rechts zitter er niet voor niets op

groet

jaap
 
Bedankt.
1. Instroom beide zijden: De spraybar in het midden midden op de achterwand.
2. Instroom aan 1 zijde: geen spraybar, maar het uitstroompijpje gebruiken aan de andere kant.
 
1 al eens gedacht om een langer spraybar te maken die de hele achter wand beslaat
2 weet niet of de pomp voldoende kracht heeft om de lengte van de bak te overbruggen en of de pomp bij gebruik van 1 aanzuigpunt voldoend water binnen kan krijgen

groet

jaap
 
Ik kan sowieso gebruik maken van 2 aanzuigpunten. Dan eventueel aan dezelfde zijde, ivm wegwerken. Ik ga de buizen sowieso insmeren met aquariumkit en voorzien van metselzand.

Een spraybar over de lengte zou mooi zijn, maar ik weet inderdaad niet of ik dan wel voldoende druk ga krijgen.
 
Ik heb een pvc pijp van 1,5 meter gekocht, met eindkapje.
Om de hoeveel cm maak ik de gaten en hoe groot?
 
Ik heb in mijn 180cm bak een spraybar van 142cm gemaakt heb de gaatjes op 5cm afstand van elkaar geboord. Heb een 4mm boortje gebruikt. Moet zeggen dat ik later met klemmetjes (zuignappen eraf) behoorlijk wat gaatjes weer gesloten heb om een wat sterkere stroming te krijgen.
 
Oftewel: beginnen met het boren van kleine en een beperkt aantal gaatjes, zodat je nog kunt vergroten en vermeerderen, toch? Andersom is het wat lastig terugkeren ;)

De gaatjes in de spraybar van JBL zijn 2 - 2,5 mm.

~ Ivo
 
Voordeel van de klemmetjes is wel, dat ik erg makkelijk de stromingssterkte kan aanpassen en ook nog de plek van uitstroom. Ik was met 2mm gaatje begonnen, maar na testen 3mm gemaakt en uiteindelijk op 4mm uitgekomen. Had daarnaast nog een spraybar gemaakt met 2mm gaatjes om eventueel te wisselen, echter nooit gedaan. :)
 
Bedankt.
Als je nu moest kiezen wat zou je dan doen?
 
Het is niet mijn bedoeling om dit topic te kapen maar ik heb hier ook een vraagje over.

Ik heb een rio 180 met tetra extern filter.
De aanzuig heb ik links midden op de grond en de spraybar zit op de achterwand rechterkant.
Omdat ik gelezen had dat labyrint vissen niet van stroming houden
heb ik de spraybar op de achterwand gericht..
zo neemt de stroming alles van achter in de bak mee naar de voorkant want achterin is de bodem nog super schoon.

Hopelijk verduidelijkt onderstaande super gemaakt tekening iets.

981379pene_0_84_stroming.jpg


zo ziet de bak eruit
772311pene_0_84_geheel.jpg


Nu heb ik links voorin een verzamelplek wat ik dan om de 2 dagen moet afhevelen omdat het echt vol ligt met zooi.
Op zich wel makkelijk want dan hoef ik maar 1 stuk te hevelen....

MAAR....ik vind dat de linker kant van de bak erg weinig stroming is.
Zeker tussen de planten....er is wel stroming want als er een vlokje drijft dan gaat die HEEEEEEEEEL langzaam tussen de planten door.
Maar is dat genoeg??
Ik lees namelijk vaak dat er pas genoeg stroming is als alle blaadjes zachtjes bewegen...dat doet het bij mij dus NIET.


Nou zat ik al te denken om de spraybar links boven de aanzuig te hangen en dan horizontaal 2 cm onder het wateroppervlak,zodat het de hele bak door gaat...maar dan heb ik weer ruzie met de goerami;s die dat niet leuk gaan vinden....

Ben benieuwd wat de adviezen zijn.
 

Terug
Bovenaan