Filter schoonmaak


Aqua Betta

Well-known member
Lid geworden
16 maart 2016
Berichten
457
Locatie
Gelderland
Ik heb onderin mijn interne Juwel filter keramische buisjes zitten.
Bak draait nu een half jaar. Is het nodig om die een keer uit te spoelen? Ik constateer de laatste tijd blauwalg in de bak (niet op bodem) en vroeg me af of het daarmee te maken kan hebben aangezien ik die buisjes nog nooit gespoeld heb.
 
Ik heb onderin mijn interne Juwel filter keramische buisjes zitten.
Bak draait nu een half jaar. Is het nodig om die een keer uit te spoelen? Ik constateer de laatste tijd blauwalg in de bak (niet op bodem) en vroeg me af of het daarmee te maken kan hebben aangezien ik die buisjes nog nooit gespoeld heb.
Nee, zo min mogelijk aan doen, dit zit vol met goede bacteriën.

Wat betreft je blauwalg.....misschien kun je daar een topic voor openen, dan kunnen we met je mee kijken
 
Ik heb onderin mijn interne Juwel filter keramische buisjes zitten.
Bak draait nu een half jaar. Is het nodig om die een keer uit te spoelen? Ik constateer de laatste tijd blauwalg in de bak (niet op bodem) en vroeg me af of het daarmee te maken kan hebben aangezien ik die buisjes nog nooit gespoeld heb.

Je zou wel eens kunnen kijken hoe het er aan toe is, mogelijk heb je weinig flow daar onderin het filter? Kan me herinneren van die interne filters dat het vaak behoorlijke drab was onderin, als die buisjes helemaal besmeurd zijn zullen ze een stuk minder filteren.
 
Die buisjes hoeven niet te filteren, ze hoeven alleen onderdak aan de bacteriën te bieden. Dit gezegd hebbende, is de constructie van sommige interne filters niet helemaal toereikend voor de bak. Toch zou ik in dit geval eerder kijken naar rottend organisch materiaal in de bak zelf, vóórdat je iets aan het filter gaat prutsen. Ik denk aan dode plantendelen, bodemrot door slechte doorstroming etc.
 
Die buisjes hoeven niet te filteren, ze hoeven alleen onderdak aan de bacteriën te bieden. Dit gezegd hebbende, is de constructie van sommige interne filters niet helemaal toereikend voor de bak. Toch zou ik in dit geval eerder kijken naar rottend organisch materiaal in de bak zelf, vóórdat je iets aan het filter gaat prutsen. Ik denk aan dode plantendelen, bodemrot door slechte doorstroming etc.

Volgens mij is het de bedoeling dat bacteriën zich huisvesten in de kleine poriën van de buisjes, als daar een dikke dreklaag overheen zit lijkt me dat iets te doen met de toegang tot die poriën?
 
In die poriën zit niet zoveel; die zijn krap (weinig ruimte voor bacteriekolonies) en lopen dood waardoor er weinig stroming is en dus weinig voedselaanbod. Het is echt meer de buitenste oppervlakken waarvan je het moet hebben. :)

@Aqua Betta met filteronderhoud heeft blauwalg meestal niet zo heel veel te maken. Wellicht dat je hier wat tips kunt vinden over dat onderwerp: https://aquariumscience.org/index.php/16-4-blue-green-algae/
 
Die buisjes hoeven niet te filteren, ze hoeven alleen onderdak aan de bacteriën te bieden. Dit gezegd hebbende, is de constructie van sommige interne filters niet helemaal toereikend voor de bak. Toch zou ik in dit geval eerder kijken naar rottend organisch materiaal in de bak zelf, vóórdat je iets aan het filter gaat prutsen. Ik denk aan dode plantendelen, bodemrot door slechte doorstroming etc.

Volgens mij is het de bedoeling dat bacteriën zich huisvesten in de kleine poriën van de buisjes, als daar een dikke dreklaag overheen zit lijkt me dat iets te doen met de toegang tot die poriën?
Ik zou dan denken dat er beter biologisch filtermateriaal is dan keramische buisjes voor bacteriën.
 
Die gebruiken we in Grunn nog hoor en zijn er inmiddels andere mogelijkheden dan:juggle:
Volgens mij ja.
Hungry Chef GIF
 
Vroeger draaide men eigenlijk alleen op spons en dat werkte prima en ik denk dat al die nieuwe filtermedia ook een vorm van kasspekken is met hele mooie verhalen.
Dit is precies hoe het is. Bedrijven als Sera, Seachem, Biohome etc weten hoe je geld verdient aan deze hobby. Stop semi-wetenschappelijke feiten in je marketingverhaal, schakel de winkels in waaraan je levert zodat ook zij je verhaal gaan verkondigen, en zie... 90% (ik gok maar iets) van de "biologische" filtermarkt in de pocket. Tegen opgeblazen prijzen ook nog. Terwijl als je gaat analyseren, hun claims een voor een uit elkaar vallen. Ze rekenen erop dat maar weinig mensen dat zullen doen. En dat hebben ze goed gezien.
 
Ik heb onderin mijn interne Juwel filter keramische buisjes zitten.
Bak draait nu een half jaar. Is het nodig om die een keer uit te spoelen? Ik constateer de laatste tijd blauwalg in de bak (niet op bodem) en vroeg me af of het daarmee te maken kan hebben aangezien ik die buisjes nog nooit gespoeld heb.
Nou, in tegenstelling tot anderen hierboven, denk ik, is dit toch wel van belang. Blauwalg is een bacterie geen "echte" alg dus. Meer preciezer; het is een Cyanobacterie. Het heeft aan een kleine achtergelaten hoeveelheid al genoeg om weer uit te groeien tot een plaag. Bij blauwalg problemen is mijn advies dan toch ook om je filter te reinigen! Bij hardnekkige problemen zelfs herhaaldelijk!
 
Maar blauwalg zit altijd (onzichtbaar) in de lucht en in het water... Daar is niet tegenop te poetsen. Bovendien heeft het in het filter weinig te zoeken aangezien daar geen lichtbron is.
 
Bij blauwalg moet je de trigger aanpakken.
En dat is heel vaak organische belasting. Maar ook een TE laag nitraat gehalte.

Dus ik ben het wel eens met @benvo dat je het filter beter ook even wat schoon kunt spoelen. De drap eruit.
Hier staat een heleboel gecombineerd. Blauwalg maar ook een stuk over substraat. Met vooral de effecten waar wij misschien niet bij stil staan.

 
Wat ik zo snel zie in het artikel is iemand die an sich veel kennis van zaken heeft, maar ook dingen laat liggen. Conclusies zijn niet altijd te trekken op basis van eigen observaties, als je de variabelen niet overziet. Werkelijke denitrificatie (naar stikstofgas) vindt bijvoorbeeld vrijwel niet plaats in bakken. Assimilatoire denitrificatie (omzetting stikstofproducten in biomassa) gebeurt wel. Het klopt dat een hoge C/N ratio leidt tot vollere filters en een lagere nitraat, maar niet helemaal op de beschreven manier. Verder kan in theorie een verzadigd filter schoonmaken helpen om tijdelijk o.a. je fosfaat omlaag te krijgen (wat helpt tegen blauwalg) maar echt de oorzaak ervan wegnemen doe je er niet mee. Het is geen blijvende oplossing.
 
Bedankt voor alle reacties.
Ik heb de 2 nylon zakken met buisjes eruit gehaald en besloten om te spoelen in aquariumwater. Gezien de hoeveelheid vuil wat eruit kwam was het denk ik het juiste om te doen, los van de vraag of het de oorzaak van blauwalg is.
 
Ik zat me nog af te vragen, of het wellicht raadzaam is om wat minder fosfaat toe te gaan voegen en wellicht nitraat wat te verhogen?
Ik meet met de Sera test altijd 1 ppm fosfaat en 25 nitraat, maar beide gaat in vrij grote stappen en is daarom in die zin niet heel nauwkeurig…
Lees in ieder geval dat blauwalg goed gaat op veel fosfaat met weinig nitraat, dus vandaar mijn gedachte.
 

Terug
Bovenaan