Filter probleem


michelle1

Well-known member
Lid geworden
31 december 2015
Berichten
5,444
Probleem met JBL 1501.

Dag of 10 geleden filter schoon gemaakt. Van de week al telkens wat last van lawaai. FF schudden en dan was het over. Half uurtje geleden maakt hij weer lawaai maar dit keer wat erger en ik vermoede dat het vinnetje op de een of andere manier niet lekker liep. Hoorde ook wat hardere klapjes. Net afgekoppeld en vinnetje/rotor gedeelte uit elkaar gehaald en met raggertje schoon gemaakt. Aangesloten maar maakt nog herrie en doet weinig. Heel lullig stroompje. Beetje schudden etc maar loopt niet goed. Nu heb ik het idee als ik op dat gedeelte druk waar de slangen opzitten hij het beter doet. Geeft dan ook meer water. Zou het kunnen dat dat blokje waar de slangen inzitten niet meer goed past zodat hij op een of andere manier lucht pakt omdat dit niet goed afsluit en dat daarom er minder kracht is zodat het vinnetje niet goed loopt?

Heb hem maar afgekoppeld want ik ben anders bang dat me aquarium morgenvroeg zonder water staat. Heb er nu even geen geduld meer voor om te gaan klooien met dat filter. Heb er nog eentje op draaien dus zit niet zonder filter maar baal er wel van. Word weer geklooi om alles stabiel te krijgen.

iemand raad en advies wat te doen met dat filter? Nieuw blokje van slangen bestellen of een afdichtingsding? Heel erg technisch ben ik niet dus moet niet al te moeilijk wezen om te kunnen maken. Of wellicht is het iets anders?
 
Als het kan z o u ik iig, zeker als je filter uit staat, je biologische media los in e bak doen. Blijven de bacteriën leven en heb je minder een klap op dr bak. Ander filtertje is goed voor de doorstroom en zuurstof ivm waterberging maar gaat je niet helpen met je biologische evenwicht. Vooral niet met je bodem bezig gaan nu, die helpt je om je evenwicht wat op orde te houden
 
Mijn ervaring met ratelend geluid is dat na de schoonmaak van het rotortje, het rotortje naar beneden zakt als je de filtekop weer omdraaid. Ik heb het probleem nooit met mijn JBL701 gehad maar wel met andere merken filters.
Dit kun je oplossing door, voor je het klepje terugplaast even de kop om te draaien en de rotor nog een duwtje naar binnen te geven. De kop niet meer omdraaien en het klepje terugplaatsen en dan de kop terug plaatsen.
 
Er staat nog een 1501 te draaien en luchtpompen dus zuurstof voldoende. Ik heb bare bottom dus bodem is er niet. Heb filter met water en al laten staan maar ik had deze al schoon gemaakt 10 dagen geleden en ik ben bang dat het beetje wat nog leefde morgen wel dood is. Ik heb grote sluiers en net een week 2 nieuwe erbij dus verwacht toch wel gedoe met waterwaardens maar hoewel dit natuurlijk een hoop gedoe is zal dit wel goed komen.

Het rotortje verhaal begrijp ik niet zo goed. Volgens mij kan dat rotortje verder geen kant op of zie ik dit verkeerd? Je stop dat witte pennetje in een gaatje, rotortje erop en dan nog een afdekplaatje met gaatje waar je de andere kant van het witte stokje indoe. Als je dan het plaatje moet aandraaien zit dit toch muurvast. Kan niet naar beneden of omhoog. Zit toch geklemd?

Ga morgen wel even kijken of je advies het probleem oplost. Niet geschoten altijd mis.
 
Ben benieuwd naar de uitkomst, ik volg.
 
Het rotortje verhaal begrijp ik niet zo goed. Volgens mij kan dat rotortje verder geen kant op of zie ik dit verkeerd? Je stop dat witte pennetje in een gaatje, rotortje erop en dan nog een afdekplaatje met gaatje waar je de andere kant van het witte stokje indoe. Als je dan het plaatje moet aandraaien zit dit toch muurvast. Kan niet naar beneden of omhoog. Zit toch geklemd?
Normaal gesproken hoort het ook doormiddel van magnetisme kracht vast te zitten.
Maar soms gebeurt dit weleens. Ik heb een Sera binnen filter en een Eheim Professional 150 en bij beide is dit probleem weleens voorgekomen.
Het rotortje komt dan tegen het afdekplaatje en gaat een beetje ratelen.
Nu doe ik bij deze filters, standaard, extra aanduwen met een omgedraaide kop.
 
Ik heb het wel eens met mijn 401 dat hij aan gaat en er alleen een lullig stroompje uitkomt. Probleem bij mij is dat als je de filter uitzet de druk van de slangen wegvalt. Bij het aanzetten kan hij de waterdruk in de slangen dan niet meer opbouwen en komt er maar een beetje water uit. Normaal zit daar zo'n knop bovenop het filter voor, maar daar werkt de veer niet zo goed meer van bij mij.

Wat bij mij werkt is de uitstroom even uit het aquarium te halen en lager dan het filter staat uit te laten stromen. Dan terwijl het filter nog aanstaat de uitstroom boven een emmer omhoog tillen en dan weer in het aquarium hangen. Filter daarbij dus niet uitzetten. Moet je even handigheid in krijgen als je je vloer droog wil houden. Zuigen aan de uitstroom terwijl het filter aanstaat werkt ook, maar dan kan het zijn dat je aquarium water hapt.
 
Mijn knop werkt nog prima maar er kwam op een gegeven moment druk op, het liep niet door naar de out en nog steeds herrie. Vanochtend alles uit elkaar gehaald en wederom vinnetje etc. schoon gemaakt en nagekeken. Niets bijzonders aan te zien. Schone slangen erop en alle pijpje gereinigd en loopt weer. Bovenstaand advies over vinnetje uitgevoerd, wat het nu precies was weet ik niet maar ik ben weer blij dat hij het weer doet.
 

Terug
Bovenaan