filter ook groot genoeg voor mijn nieuwe aquarium?


jurjen13

Well-known member
Lid geworden
6 november 2022
Berichten
249
Leeftijd
47
Locatie
Leiden
Hoi,

Ik heb nu een Juwel Lido 120 aquarium met daarop een Oase Biomaster 250T filter. Deze heb ik ingericht als biologisch filter, er zitten alleen maar sponzen in en deze worden nooit schiingemaakt (alleen het voorfilter maak ik eens in de 2-4 weken schoon).

Mijn aquarium heeft ongeveer een inhoud van 120liter. Nu ga ik binnenkort een Eheim Incpiria 230 aquarium kopen, deze heeft bijna 2x zoveel inhoud.

Nu is mijn vraag, is de Oase Biomaster 250T dan nog steeds voldoende? Mijn huidige aquarium, maar ook mi9jn nieuwe aquarium zal redelijk zwar beplant zijn en ongeveer dezelfde hoeveelheid vissen. Ik heb gekeken naar een Oase Biomaster 600T, maar deze heeft niet enorm veel meer pompcapaciteit, alleen een grotere filtercapaciteit.

Alvast bedankt voor het meedenken.

gr. Jurjen
 
Spons valt niet echt onder de definitie van biologisch geloof ik 😊
Ik zou er een 2e 250 bij zetten persoonlijk.
 
Ik zou er een 600 naast zetten.
Je (dan) twee voorfilters misschien wekelijks schoonmaken is 5 minuten per filter (ik heb er twee)
De voorfilters doen biologisch hun werk en als je bijgaand “buisje” even bekijkt en misschien overneemt, zit je, denk ik, in beide richtingen goed.
(Mechanisch en biologisch)
Succes ermee!
 
Spons valt niet echt onder de definitie van biologisch geloof ik 😊
Ik zou er een 2e 250 bij zetten persoonlijk.
Jawel hoor, lees dit artikel maar eens:

Mijn filter draait inmiddels een jaar met alleen filterspons zonder schoon te maken en ik heb kristalhelder water, weinig algen en prima waterwaardes
 
Ik waardeer jullie reacties, maar ik hoef het niet over mijn filtermedia te hebben. Alle goedbedoelde filmpjes van pondguru en bovenstaande persoon zijn mijn inziens alleen maar reclame/productplacement.

Aquariumscience heeft mijn inziens onafhankelijke tests gedaan met de verschillende media en zijn conclusies vind ik betrouwbaar
 
Prima toch👍 Barry Stevens zei eens “doorgaan, vooral doorgaan” Ieder zijn ding, ik denk zelf dat door verzadiging/dichtslibbing je capaciteit achteruit loopt.
 
Jawel hoor, lees dit artikel maar eens:

Mijn filter draait inmiddels een jaar met alleen filterspons zonder schoon te maken en ik heb kristalhelder water, weinig algen en prima waterwaardes

Zegt niks over de kwaliteit maar spons valt volgens mij onder mechanische filtering, niet biologisch..
Verder gaan volgens mij de reacties toch vooral over de capaciteit, en niet zozeer over de media..?
 
Alle goedbedoelde filmpjes van pondguru en bovenstaande persoon zijn mijn inziens alleen maar reclame/productplacement.
Helemaal mee eens
Aquariumscience heeft mijn inziens onafhankelijke tests gedaan met de verschillende media en zijn conclusies vind ik betrouwbaar
Dat is nu weer jammer.

Maar dit terzijde; als je hoog in de CO2 gaat zitten heb je toch snel 10x de bakinhoud nodig. Voor een plantenbak met eenvoudige minder lichtbehoevende plantjes heb je niet zoveel geweld nodig.
Maar dan zou ik toch wel minimaal richting de 4x bakinhoud gaan.
 
Dank je, het wordt inderdaad wel vee planten, maar niet hele lastige, Otellia ulvifolia is de lastigste denk ik en die heeft vooral licht nodig. Verder voornamelijk Anubias, javavaren, bolbitus en wat missen, net als in mijn huidige aquarium. 4x de bakinhoud lukt precies met het huidige filter, die zit op 900l/u.

Dan ga ik mij nu eerst maar eens focussen op de inrichting
 
@jurjen13, mede-sponsfilteraar! :D Ik vermoed dat het zomaar wel eens goed zou kunnen komen als je je bezetting ongeveer hetzelfde houdt. Als er meer liters zijn in de nieuwe bak, zal er net wat minder effectief gedraaid worden, maar ach.

Spons valt niet echt onder de definitie van biologisch geloof ik 😊
Zegt niks over de kwaliteit maar spons valt volgens mij onder mechanische filtering, niet biologisch
Dit is een beetje ouderwets gedacht denk ik. :sorry: Of misschien juist nieuwerwets, aangezien sponzen vroeger heel normaal waren en er vanuit bedrijven steeds meer "biologische" media gepusht werden. Terwijl die nieuwe media onderdoen voor de simpele spons. Ze zitten gewoon niet slim in elkaar.

Ook de Seachem Matrix overigens die in dit topic wordt aangehaald. Stroomt geen water doorheen, veel te veel ingenomen ruimte. Je kunt net zo goed bouwafval in je filter gooien. Of knikkers, groeien ook bacteriën op...

Dat is nu weer jammer.
Ben je het dan oneens met de manier van communiceren op die website, of ook met de gemaakte claims? Ik zou namelijk heel graag een bron vinden die er blijk van geeft meer van de materie te snappen dan die man.
 
Dit is een beetje ouderwets gedacht denk ik. :sorry: Of misschien juist nieuwerwets, aangezien sponzen vroeger heel normaal waren en er vanuit bedrijven steeds meer "biologische" media gepusht werden. Terwijl die nieuwe media onderdoen voor de simpele spons. Ze zitten gewoon niet slim in elkaar.

Hihi, noem mij ouderwets, maar een bak vol plastic spons "biologisch" noemen, kun je ook wat van vinden 😋
 
De biologische filtering gaat niet over het materiaal wat je in je filter stopt, maar over wat er op groeit en in welke hoeveelheden. Hoe beter bacteriën zich kunnen vestigen in materiaal, hoe beter zij hun werk kunnen doen.
Sponsen kun je zowel mechanisch als biologisch gebruiken. Afhankelijk van hoe je ze inzet.
 
Hmm, filters en filtering in een plantenbak is dit überhaupt wel nodig en hoeveel.
De grootste biologische filtering in een beplant aquarium gebeurt door je planten en bodem.

Zelf heb ik een +600l beplant aquarium met 2 filters (grove spons) die samen 1600l max capaciteit hebben en 1x per jaar gereinigd worden.

Anderen top plantenbakken in onze club gebruikten 10tal jaren biologen en zijn om energie te besparen overgestapt op veel te kleine potfilter en 2 stromingspompjes met als resultaat dat de bak het minstens evengoed doet met bijna geen filtermassa.

Mijn conclusie is dan filters dienen om de bak van stroming/flow te voorzien (die 4x bak volume is volgens me ruim voldoende)
Het te gebruiken ftermateriaal moet het grove vuil vangen zonder dicht te slibben/ flow te verminderen
Grove spons doet dit beide en gaat hier al 15jaar mee.
 
Laatst bewerkt:
Dank je, het wordt inderdaad wel vee planten, maar niet hele lastige, Otellia ulvifolia is de lastigste denk ik en die heeft vooral licht nodig. Verder voornamelijk Anubias, javavaren, bolbitus en wat missen, net als in mijn huidige aquarium. 4x de bakinhoud lukt precies met het huidige filter, die zit op 900l/u.

Dan ga ik mij nu eerst maar eens focussen op de inrichting
Denk er aan dat de debiet opgaves door de producenten bruto waardes zijn. Die je dan ook door 2 moet delen om in de buurt te komen van de werkelijke waardes. Jouw filter zal 450 á 500 l/h halen.
 
Hmm, filters en filtering in een plantenbak is dit überhaupt wel nodig en hoeveel.
De grootste biologische filtering in een beplant aquarium gebeurt door je planten en bodem.

Zelf heb ik een +600l beplant aquarium met 2 filters (grove spons) die samen 1600l max capaciteit hebben en 1x per jaar gereinigd worden.

Anderen top plantenbakken in onze club gebruikten 10tal jaren biologen en zijn om energie te besparen overgestapt op veel te kleine potfilter en 2 stromingspompjes met als resultaat dat de bak het minstens evengoed doet met bijna geen filtermassa.

Mijn conclusie is dan filters dienen om de bak van stroming/flow te voorzien (die 4x bak volume is volgens me ruim voldoende)
Het te gebruiken ftermateriaal moet het grove vuil vangen zonder dicht te slibben/ flow te verminderen
Grove spons doet dit beide en gaat hier al 15jaar mee.
In een bak die duidelijk gericht is op planten, met weinig vis, maakt de filtering inderdaad minder uit. :) Dan speelt de discussie niet zo.

Naarmate je naar een groter visbestand gaat (de meeste hobbyisten hebben toch wel een redelijke bezetting) zul je echter zien dat de behoeftes van vissen en planten op bepaalde punten tegenstrijdig zijn en dat er keuzes gemaakt moeten worden. Ook in het wel/niet zwaar filteren...
 
Hmm, filters en filtering in een plantenbak is dit überhaupt wel nodig en hoeveel.
De grootste biologische filtering in een beplant aquarium gebeurt door je planten en bodem.

Zelf heb ik een +600l beplant aquarium met 2 filters (grove spons) die samen 1600l max capaciteit hebben en 1x per jaar gereinigd worden.

Anderen top plantenbakken in onze club gebruikten 10tal jaren biologen en zijn om energie te besparen overgestapt op veel te kleine potfilter en 2 stromingspompjes met als resultaat dat de bak het minstens evengoed doet met bijna geen filtermassa.

Mijn conclusie is dan filters dienen om de bak van stroming/flow te voorzien (die 4x bak volume is volgens me ruim voldoende)
Het te gebruiken ftermateriaal moet het grove vuil vangen zonder dicht te slibben/ flow te verminderen
Grove spons doet dit beide en gaat hier al 15jaar mee.
Hoi Triple,

Dat ben ik met je eens. Ik heb mijn potfilter op dezelfde manier ingericht en doe ongeveer hetzelfde aan onderhoud. Mijn filter heeft inderdaad ook nog een paar andere functies:
- Thermometer uit mijn aquarium (zit in mijn potfilter)
- Toevoegen van CO2 buiten mijn aquarium, ik heb nu een CO2 reactor achter mijn filter

In de toekomst wil ik ook nog een ph-sensor bij mijn CO2 reactor plaatsen en een digitale temp-sensor.
 
Vindt dit wel een leuk stukje:


Maar daar ben ik het dus niet mee eens, ik heb alleen maar sponzen in mijn filter die ik nooit uitspoel. Hierdoor dienen ze als biologische filtermedia. In de door mij gelinkte website, zie je dat het contactoppervlak van een filterspons veel groter is dan die poreuze steentjes die je er voor veel geld in kan stoppen, dus zal het water veel meer contact hebben met eventuele bacterien op het oppervlakte van de spons. Om te zorgen dat het filter niet dichtslibt, is mijn voorfilter fijner dan mijn hoofdfilter, en die maak ik wel regelmatig schoon. Mij hoofdfilter slibt niet dicht, ook niet nu na een jaar draaien, hij is wel heel zwart van binnen, maar dat zijn dus nuttige bacterien
 
Hmm, filters en filtering in een plantenbak is dit überhaupt wel nodig en hoeveel.
De grootste biologische filtering in een beplant aquarium gebeurt door je planten en bodem.

Zelf heb ik een +600l beplant aquarium met 2 filters (grove spons) die samen 1600l max capaciteit hebben en 1x per jaar gereinigd worden.

Anderen top plantenbakken in onze club gebruikten 10tal jaren biologen en zijn om energie te besparen overgestapt op veel te kleine potfilter en 2 stromingspompjes met als resultaat dat de bak het minstens evengoed doet met bijna geen filtermassa.

Mijn conclusie is dan filters dienen om de bak van stroming/flow te voorzien (die 4x bak volume is volgens me ruim voldoende)
Het te gebruiken ftermateriaal moet het grove vuil vangen zonder dicht te slibben/ flow te verminderen
Grove spons doet dit beide en gaat hier al 15jaar mee.
ik vind fijne spons filter juist handing omdat je al het vuil op zuigt, moet je het wel regel matig onder houwen
hier mijn bakken echt brand schoon
maar ben het me eens heel dat filter gedoe is nie nodig net wat bamboe stekjes in me bak gehangen
 
Maar daar ben ik het dus niet mee eens, ik heb alleen maar sponzen in mijn filter die ik nooit uitspoel. Hierdoor dienen ze als biologische filtermedia. In de door mij gelinkte website, zie je dat het contactoppervlak van een filterspons veel groter is dan die poreuze steentjes die je er voor veel geld in kan stoppen, dus zal het water veel meer contact hebben met eventuele bacterien op het oppervlakte van de spons. Om te zorgen dat het filter niet dichtslibt, is mijn voorfilter fijner dan mijn hoofdfilter, en die maak ik wel regelmatig schoon. Mij hoofdfilter slibt niet dicht, ook niet nu na een jaar draaien, hij is wel heel zwart van binnen, maar dat zijn dus nuttige bacterien
Zo hoort het.
En met zo,n goede verwerking kan de spons ook nog in de bak zelf lichtelijk uitgeknepen en erna weer verder ofcourse
 

Terug
Bovenaan