Filter met een UVc lamp


T

Theredbaron

Guest
Ik heb nog niet zo lang geleden een filiter gekocht met een uvc lamp. Daardoor zouden slechte bacterien ( oa die waardoor je algen krijgt ) gedood worden. Hoe kan ik zien of die lamp brandt? Je zou er niet in mogen kijken maar mag dat bijv wel met een lasbril? Er zit wel een controlelampje op het filter maar wie zegt me dat als dat lampje brandt dat dan ook de uvc lamp brandt? Als die lampen parallel geschakeld zijn dan kan de ene branden terwijl de andere kapot is. Alleen als ze in serie geschakeld zijn dan branden ze allebei of geen van beide.
 
Bij mijn uv zit een kijkvenstertje. Hierin zie je de lamp branden.
Maar een goed controle lampje brand alleen, als de lamp ook echt brand.
Anders haal je de lamp eruit, dan zal het lampje niet branden.

Maar veel uv lampen zijn beveiligd. Maak je ze open, kunnen ze niet branden. Dus dan kun je de lamp ook niet conroleren.

En als het je toch lukt. Kun je dit maar 2x doen.
 
Is een uvc lamp zo schadelijk voor je ogen dan? Snap dat je er niet uren in moet kijken maar is een 1sec check ook al slecht?
 
Is een uvc lamp zo schadelijk voor je ogen dan? Snap dat je er niet uren in moet kijken maar is een 1sec check ook al slecht?

Je mag het proberen van mij. Ik hoor het graag.

Het probleem met uvc lampen is dat je de uvc straling niet kunt zien!
Het enige wat je ziet, is het kleine beetje zichtbaar licht wat de lamp uitzend.
Dus als voorbeeld een 9 watt uvc lamp. Wat je aan licht ziet is misschien een halve watt aan zichtbar bauwig licht.
De overige 8 watt (denk aan een spaarlamp) is het licht wat je niet ziet.

Dus als jij naar een felle spaarlamp kijkt, gaat je pupil dicht. Fel licht.
Maar kijk je naar de uvc lamp, dan zie je haast geen licht, dus je pupil gaat wijd open.
En het onzichtbaar felle uvc licht schijnt ongemerkt in je ogen.
Misschien voel je het branden, maar daar heb ik geen ervaring mee.


Daarbij hebben wij hier op aarde slechts natuurlijk uva en uvb licht. Welke zijn toegenomen door het gebruik van freon.
Dit is middel energetisch licht. En is schadeijk op lange(re) termijn. Skibril op de piste. Uva en uvb worden al deels tegengehouden door de ooglens.
Uvc is hoog energetisch licht. En komt tot op het netvlies.
 

Terug
Bovenaan