Filter kapot, wat nu?!


K

KogelKempvisje

Guest
Had vanavond als taakje om m'n aquarium filter (Eheim 2224 een oudje). Schoon te maken, en met het aansluiten ging alles prima. Totdat ik een minuutje later terug liep naar het aquarium en er allemaal water op de vloer lag. Langs de deksel komt het water eruit dus kan hem nu niet meer gebruiken natuurlijk...

Redden m'n vissen dat tot morgenochtend, wanneer ik naar de winkel toe kan gaan?? Heb wel gewoon een luchtpompje in het aquarium, weet niet of dit belangrijk is of niet?
Gaat om een 110L aquarium met redelijk wat vissen.
 
Jahoor redden ze wel

Je kan voor de zekerheid 30% wisselen morgen.
Je kan het materiaal eventueel in een kous in het water hangen zodat de bacterie sterfte wat beperk blijft
 
Jahoor redden ze wel

Je kan voor de zekerheid 30% wisselen morgen.
Je kan het materiaal eventueel in een kous in het water hangen zodat de bacterie sterfte wat beperk blijft

Stomme vraag misschien, maar dit kan niet in het filter blijven zitten met aquarium water?
 
Nee, dat water wordt snel oud en bevat geen voedingsstoffen meer waardoor de bacterie sterfte groter zal zijn. Effectiever is om het in je bak te hangen zoals voorgesteld, liefst met het luchtsteenje eronder, zodat er wat actieve waterstroom langs/doorheen gaat
 
Nee, dat water wordt snel oud en bevat geen voedingsstoffen meer waardoor de bacterie sterfte groter zal zijn. Effectiever is om het in je bak te hangen zoals voorgesteld, liefst met het luchtsteenje eronder, zodat er wat actieve waterstroom langs/doorheen gaat
Oh okee dan heb ik niks gezegd en ga ik op zoek naar een kousje!
 
is een bekend fenomeen, de reinigingsplug in de pompkop is letterlijk versleten = opgevreten door het water van je bak, daardoor is hij te klein geworden en past niet meer sluitend in de passing.
Is artikelnummer EHEIM 734341 en kost rond € 4. Ik heb deze dingen op voorraad en vervang ze elk jaar uit voorzorg. Je vind deze stop in de ZIJKANT van de pompkop.
 
Das pech hebben natuurlijk.Een geluk dat je dat nu tegen komt en niet op een zondag.
 
Das pech hebben natuurlijk.Een geluk dat je dat nu tegen komt en niet op een zondag.
Nee precies! Maar had liever overdag dit probleem gehad en niet na 9 uur. Dan had ik nog naar de winkel kunnen rennen haha!

is een bekend fenomeen, de reinigingsplug in de pompkop is letterlijk versleten = opgevreten door het water van je bak, daardoor is hij te klein geworden en past niet meer sluitend in de passing.
Is artikelnummer EHEIM 734341 en kost rond € 4. Ik heb deze dingen op voorraad en vervang ze elk jaar uit voorzorg. Je vind deze stop in de ZIJKANT van de pompkop.
Oh oké, ik zal morgen even kijken of ik kan zien wat u bedoeld. Is het dan het makkelijkst om met filter en al naar de winkel te gaan of gewoon alleen om dit onderdeel te vragen?
 
Normaal gezien zijn vele van ons echt laks totdat we zoiets voor hebben.
Ik ga eens wat onderdelen bestellen denk ik van mijn Filters you never know right.
 
Nee je kunt gewoon naar dat onderdeel vragen, Vervangen is heel erg gemakkelijk, je haalt de oude plug, die waarschijnlijk scheef in de passing zit er met je vingers uit, maakt de passing schoon, dan druk je de nieuwe stop er dusdanig in, dat de kant met het lipje aan de buitenkant van de pompkop zit en gelijk met de rest van de zijkant. Kan niet fout gaan! Deze stop overigens NOOIT invetten met vaseline of zo!!
 
Nee je kunt gewoon naar dat onderdeel vragen, Vervangen is heel erg gemakkelijk, je haalt de oude plug, die waarschijnlijk scheef in de passing zit er met je vingers uit, maakt de passing schoon, dan druk je de nieuwe stop er dusdanig in, dat de kant met het lipje aan de buitenkant van de pompkop zit en gelijk met de rest van de zijkant. Kan niet fout gaan! Deze stop overigens NOOIT invetten met vaseline of zo!!
Nee lijkt me dat bijv dan vaseline ook in het water terecht komt. Lijkt me geen goeie toevoeging! Nee ieder geval erg bedankt we gaan er morgen naar vragen!
 
Normaal gezien zijn vele van ons echt laks totdat we zoiets voor hebben.
Ik ga eens wat onderdelen bestellen denk ik van mijn Filters you never know right.
Nou ik heb ook vrij weinig ervaring met een buitenfilter dus wist niet dat dit een toekomstig probleem ging vormen! Had hiervoor een aquarium met binnenfilter namelijk. Maar zo leren we elke keer weer iets meer
 
Nou ik heb ook vrij weinig ervaring met een buitenfilter dus wist niet dat dit een toekomstig probleem ging vormen! Had hiervoor een aquarium met binnenfilter namelijk. Maar zo leren we elke keer weer iets meer
Bij buitenfilters kun je maar beter zo'n onderdelen in reserve hebben das waar.
 
Het kan voor je bak geen kwaad als je voor diverse rubber onderdelen aan je filters en kranen, zuurvrije vaseline gebruikt, dat doet EHEIM zelf ook. Je krijgt bij nieuwkoop vaak een tube-tje mee.
 
Bij buitenfilters kun je maar beter zo'n onderdelen in reserve hebben das waar.
Ja precies nou ja koop ik er maar eentje extra als die goed zit en dat het probleem is/was!
Moest nog wat anders kopen voor het filter dus moest toch nog naar de winkel.
 
Eigenlijk is de stop het enige onderdeel welk echt verslijt. De keramische as slijt niet of nauwelijks, maar als de filter droog draait, of als je wat zijdelingse druk op de as uitoefent, bij schoonmaken, ja dan is dat ding best wel gevoelig voor breuk. Heb er wel een paar versleten de laatste 50 jaar.....
 
Eigenlijk is de stop het enige onderdeel welk echt verslijt. De keramische as slijt niet of nauwelijks, maar als de filter droog draait, of als je wat zijdelingse druk op de as uitoefent, bij schoonmaken, ja dan is dat ding best wel gevoelig voor breuk. Heb er wel een paar versleten de laatste 50 jaar.....
Laatste 50 jaar ? Wat is je leeftijd dan al Big S.
 
Vroeger had ik het regelmatig dat ik zo'n asje brak uit lompheid,afgelopen jaren is het me nog maar 1 keer gebeurd.
Zo'n asje past in de 2224 en 2213 die ik beide heb draaien dus dat is ook wel handig.
 
Vroeger had ik het regelmatig dat ik zo'n asje brak uit lompheid,afgelopen jaren is het me nog maar 1 keer gebeurd.
Zo'n asje past in de 2224 en 2213 die ik beide heb draaien dus dat is ook wel handig.
Heb ook wel eens de neiging om iets te lomp te doen dus dat zou misschien ook wel een goeie wezen inderdaad
 
Eigenlijk is de stop het enige onderdeel welk echt verslijt. De keramische as slijt niet of nauwelijks, maar als de filter droog draait, of als je wat zijdelingse druk op de as uitoefent, bij schoonmaken, ja dan is dat ding best wel gevoelig voor breuk. Heb er wel een paar versleten de laatste 50 jaar.....
Nou ben bij de winkel geweest heb de plug gratis gekregen (die van mij was van ellende eraf gevallen zelfs) en ze hebben het rubber in de deksel ook meteen vervangen, deze was niet helemaal zuiver meer. Dus straks gaan we hem weer aansluiten!
 
Mijn leeftijd is geheim!! Mijn persoonlijke ervaring met aqua's en waterdiertjes bestrijkt meer dan 55 jaar.....!!
Middels mijn computer heb ik berekend dat je dan ouder bent dan 16 jaar....

1b176706c68d1fec31001e7f82d7e6e7.jpg
 
Ja zeker, ga altijd met veel plezier bij hun naar binnen! Zij geven ook extra info en niet alleen waar je naar vraagt, ze zetten een stapje extra voor hun klanten :)
Das een winkel met een hart op de juiste plaats alleen spijtig dat er zo niet meer zijn.
 
Das een winkel met een hart op de juiste plaats alleen spijtig dat er zo niet meer zijn.
Nee klopt, ik hoor inderdaad meer negatieve verhalen dan positieve.. In het begin waren wij ook wat afwachtend of het bij ons ook zo zou wezen, maar het zit gelukkig goed! Erg gezellige mensen in Nunspeet :)
 

Terug
Bovenaan