filter informatie


Eheim filters zijn ook mijn keuze. Onverwoestbaar en jaren in gebruik bij mij. Mocht je toevallig in Duitsland zijn dan zijn deze voordeliger bij die grote duitse doehetzelf bouwmarkt te koop. Doehetzelf zaak die je ook overal in Nederland ziet.
 
Eheim heeft mooie filters met verwarming. Maar Oase ook. En die zijn een stuk goedkoper, verwarming is makkelijk te vervangen en het voorfilter is heel eenvoudig te verwijderen om te reinigen. Ik heb zelf geen ervaring met Oase, maar weet dat het een merk is met een lange historie op vijvergebied. Ze zullen vast ook goede filters maken.

Wat ik begreep van oase is dat zij met (relatief) goedkope staafverwarmers werken. De levensduur van een staafverwarmer kun je echt niet vergelijken met de warmte spiraal in een Eheim filter.

Het spiraal van een Eheim.

AD3CED94-9469-4E82-ADB0-CD8A2EBACD23.jpeg
 
Eheim filters zijn ook mijn keuze. Onverwoestbaar en jaren in gebruik bij mij. Mocht je toevallig in Duitsland zijn dan zijn deze voordeliger bij die grote duitse doehetzelf bouwmarkt te koop. Doehetzelf zaak die je ook overal in Nederland ziet.

Ja Ja Jippie Jippie Yeah!!
 
Het hangt er ook een beetje af wat voor en hoeveel vissen je wil. De nieuwe Juwel aquaria hebben tegenwoordig een filter in die jet met zuignappen vast kan maken en dus ook los kan maken.
Als je niet zoveel vissen hebt of vissen die niet zoveel schijten, volstaat de interne filter wel, vind ik dan.

Ik had op grotere aquaria altijd twee filters opstaan. Dit ook om 'dode' hoeken (stilstaand water) te voorkomen en inderdaad een 'back up' te houden. Ik had meestal een interne en een externe filter er op.

Zelf ben ik fan van Eheim filters. Na veel positieve ervaringen van andere over JBL heb ik een keer een JBL filter gekocht. Ik vond de kwaliteit echt een stuk minder dan Eheim. Er brak bij mij al vrij snel wat af.
Bij Eheim nog nooit gebeurd. Misschien iets duurder, maar de filters gaan erg lang mee!
 
Andere aquaria merken: Aquatlantis, Akvastabil, Eheim. Bij Akvastabil zit er niet automatisch een binnenfilter bij volgens mij.
Ze zijn misschien wat duurder, maar ze zijn echt veel beter van kwaliteit dan die van Juwel. De kap is bv. aluminium, van Juwel van plastic.
 
@biljoenblik @tuinkabouter

Ja ik kwam de eheim pro 4+ 250t/350t tegen! Is het slim om 2x een 250t aan te schaffen, of is 1 verwarmend filter afdoende en kan ik beter een ander 2e filter nemen. De fluval g3 spreekt me ook aan vanwege de monitorings functies.
Hebben jullie nog suggesties voor een 2e filter? (mag alles zijn qua prijs, als het maar kwaliteit is en goed functioneerd) :)
 
@biljoenblik @tuinkabouter

Ja ik kwam de eheim pro 4+ 250t/350t tegen! Is het slim om 2x een 250t aan te schaffen, of is 1 verwarmend filter afdoende en kan ik beter een ander 2e filter nemen. De fluval g3 spreekt me ook aan vanwege de monitorings functies.
Hebben jullie nog suggesties voor een 2e filter? (mag alles zijn qua prijs, als het maar kwaliteit is en goed functioneerd) :)

Dat ligt aan de grote van de bak. De thermofilters hebben 210 watt (1200xlt heeft 500 watt).
Ik heb de 600T op een 300 liter.

Dus 1 thermo is denk ik wel voldoende. Kun je evt wel aanvullen met nog 1 gewoon filter.

De warmte afgifte is beter dan een staaf. Meer water langs het element.
 
Andere aquaria merken: Aquatlantis, Akvastabil, Eheim. Bij Akvastabil zit er niet automatisch een binnenfilter bij volgens mij.
Ze zijn misschien wat duurder, maar ze zijn echt veel beter van kwaliteit dan die van Juwel. De kap is bv. aluminium, van Juwel van plastic.


En waarom hoor je weinig klachten over kapot gaan van het Juwel filter dat vrijwel heel de levensuur van het Juwel Aquarium meegaan ?

Plastic bestaat niet meer dat heet kunststof :D

Aluminium heeft ook nadelen hoor geleid conductie spanningen, dus als er ergens een lekspanning in de verlichting zit of andere elektrische apparaten dan kan je een behoorlijk opdoffer krijgen bij aanraken van de Aluminium omlijsting of de boven kap.
Kunststof is goedkoper als omlijsting en boven kap, daar zijn prijzen van Juwel Aquariums ook niet zo hoog maar toch best wel degelijk voor hun prijs.
Maar geef toe Aluminium omlijsting en kap is wel mooier en steviger als constructie dus daar zijn we het wel over eens.
 
En waarom hoor je weinig klachten over kapot gaan van het Juwel filter dat vrijwel heel de levensuur van het Juwel Aquarium meegaan ?

Plastic bestaat niet meer dat heet kunststof :D

Aluminium heeft ook nadelen hoor geleid conductie spanningen, dus als er ergens een lekspanning in de verlichting zit of andere elektrische apparaten dan kan je een behoorlijk opdoffer krijgen bij aanraken van de Aluminium omlijsting of de boven kap.
Kunststof is goedkoper als omlijsting en boven kap, daar zijn prijzen van Juwel Aquariums ook niet zo hoog maar toch best wel degelijk voor hun prijs.
Maar geef toe Aluminium omlijsting en kap is wel mooier en steviger als constructie dus daar zijn we het wel over eens.

Ik heb geen klachten over de filters van Juwel hoor. Maar topic starter wil geen interne filter. En wat ook al wordt aangegeven, waarom een aquarium met een binnenfilter kopen die je toch niet gaat gebruiken?
En hij vraagt of er nog andere merken zijn.
 
opstelling.png


1 Eheim 4+ 350T
2 Eheim 4+ 350
3 CO2 fles
4 CO2 regulator -> CO2 art, Pro-se series complete aquarium co2 system for tank up to 500l
5 inline atomizer
6 LED verlichting 1x plant verlichting 1x daylight verlichting. GRAAG SUGGESTIES
7 LED controller. GRAAG SUGGESTIES


Meet/regeltechtniek.
is het verstandig om nog een extra thermometer te plaatsen in de bak aangezien de tempratuur wordt ingesteld op het filter?
In dit schema is nog geen PH meter opgenomen. ik ben van plan een digitale ph meter te plaatsen maar ik begrijp niet helemaal hoe je die aansluit en laat samenwerken met de CO2 toevoer.
Stel, het water is al licht zuur, ph 6.5 zonder toevoeging van co2. De gewenste ph is ook 6.5, betekend dit dat er dan geen co2 wordt toegevoegd? dit is een beetje grijsgebied voor mij. Zou fijn zijn als iemand mij hier een spoedcursus in zou kunnen geven :)
Is er nog meet/regeltechniek die ik vergeet of evt zou kunnen toepassen?

Overige apparatuur.
Ozon/Osmose/UV
is dit handig of slechts overbodig voor de gezelschapsbak die ik voor ogen heb.

Mochten jullie aanvullingen hebben op apparatuur of opstelling laat het mij dan weten (y)
 
Weet niet precies voor welk aquarium je wilt gaan maar er zijn fabrikanten die standaard al met (kwaliteit) led verlichting leveren
 
Ik heb mijn Eheim 2073 verwisseld voor een Oase 350 thermo en geen seconde spijt gehad. Het voorfiltercompartiment is echt een pre.
Het verschil in aanschaf tov een Eheim Pro 4 350 thermo was voor mij doorslaggevend.
Nu moet ik toegeven dat ik sommige Eheim's al tiental jaren heb draaien (verschillende modellen) en deze Oase mijn eerste is (+-6 maand).
Ik heb een Biomaster 350 thermo op mijn +-90 liter netto water staan. Een tweetal 350 of 600 thermo zou moeten voldoen. Als je high tech plantenbak wil gaan houden zou ik een koppeltje 600 thermo aanbevelen op dergelijke volume's (2400l bruto per uur) (met extra stromingspomp waarschijnlijk).
Zonder CO2, vloeibare plantenvoeding met weinig licht kun je beter kiezen voor een koppeltje 250 thermo (350 thermo indien zware bezetting).
 

Terug
Bovenaan