filter informatie


Lucas180692

Well-known member
Lid geworden
31 januari 2018
Berichten
57
Leeftijd
31
Hallo aquariumliefhebbers,

Ik ben van plan om een juwel rio 350 aan te schaffen. hier zit al een filter bij, echter heb ik mijn huiswerk gedaan en lees ik vaak dat het wordt aangeraden om een backup filter te hebben. Nu wordt dit mijn eerste bak en dacht ik de filter die bijgeleverd wordt te gaan gebruiken als backup filter aangezien ik verwacht dat dit filter niet geweldig zal zijn.
zoals ik zei wordt dit mijn eerste bak, en ben ik dus op zoek naar een geschikt filter voor mijn vissen (zie bijgevoegd bestand, dit is overigens nog een concept ;) )
zouden jullie mij suggesties kunnen geven van verschillende filters, intern of extern en waarom jullie dat filter aanraden?
 

Bijlagen

  • vissenlijst.xlsx
    14 KB · Weergaven: 112
wat is je budget? of kies je de beste weg en maak geld niet uit bij het belangrijkste onderdeel van je onderwater paradijs?
 
Ik ga voor het welzijn van de vis. Geld speelt uiteraard een rol, maar niet de boventoon. ik ben op zoek naar een goed bijpassend filter wat geen overkill wordt maar waar ik ook zo weinig mogelijk omkijken naar heb (afgezien van het standaard onderhoud).
de juiste prijs/kwaliteit verhouding :)
 
zou lekker voor een externe filter gaan want je moet minimaal een debiet hebben van 1050 en dat is echt het minimale.
Want mijn ervaring met interne pompen is dat je ze moeilijk kan vinden met zo hoog debiet en je moet ze elke week moet schoon maken en het is altijd een rommel in je aquarium
heb een klein lijstje gemaakt van filters die bij jou aquarium passen

Jbl e1902 294,50
eheim pro 3 1200xl 359.00
fluval fx4 264.00

Ben zelf sinds kort gestopt met mijn interne filter en tot zover een tevreden gebruiker van een jbl e1502
gebruik hem nog te kort om je advies te geven maar misschien helpt het lijstje met je keuze
 
Laatst bewerkt:
Top, bedankt voor je reactie, heb ik weer wat om uit te vogelen :D

nogmaals bedankt
 
Alle 3 zijn leuke filters, maar als geld toch niet echt een rol speelt zou ik kijken voor een eheim met verwarming erin
 
Ik zou er dan 2 nemen zodat je bij calamiteiten altijd nog en draaiend filter hebt. Zelf heb ik een JBL 901 en een Eheim 2213 op de meterbak.
 
  • Leuk
Waarderingen: yov
Als je het geld ervoor over hebt vind ik de Fluval G6 een aanrader.
Deze heeft een voorfilter cardrige die eenvoudig te reinigen is.
Het biologsche gedeelte richt je in en maak je nooit meer open.

Al naar gelang de hoeveel vuil die de bak produceert maak je eens in de week of eens in de twee weken schoon.
Dit is de fijnste pomp die ik tot nu toe gehad hebt.

Ingebouwde thermometer, ec meter, flowmeter en een historie grafiek van alle drie.
Je kan voor de temperatuur ook nog een begrenzing instellen waar buiten je een visuele waarschuwing krijgt.
 
Hij is wat duurder maar daarna hoe je niet steeds nieuwe fijn filter flies te kopen.
 
Ik volg John, beter 2 filters en deze wat lichter nemen. Want je filter die uithaalt is denk ik de grootste nachtmerrie van een aquariaan. (Op glasbreuk na dan ;-) maar daar kan je je niet tegen indekken op voorhand...)

Ik ben heel tevreden van JBL! Prijs valt goed mee! Geluid ook, eenvoudig om stukken te bestellen en vervangen. En ze hebben net bewezen dat het mogelijk is dat je een oude filter kan update naar een recente versie!
 
een filter met verwarming er in? nog niet tegengekomen in mijn literatuur! betekend dit dat je verwarming in je tank geheel komt te vervallen? dat zou mooi zijn, hoe minder apparatuur in de tank hoe beter als je het mij vraagt.

ik heb inderdaad gelezen dat 2 filters een goed idee kan zijn met betrekking tot het reinigen zodat je ze om en om kan reinigen en de bacterien op het filter in stand houdt. ook bij het kapot gaan van 1 van de filters heb je altijd nog een draaiend systeem. klinkt als erg veilig in mijn oren. daar integen neemt het natuurlijk wel veel ruimte in en heb je veel reserve onderdelen nodig.
punt is dat de bak die ik wil kopen al met een verwarmingselement, binnenfilter en lichtkap komt. nou verwacht ik zoals ik zei dat dit filter niet de resultaten gaat geven die ik graag zou willen, maar zou dit niet als backupfilter volstaan?

de fluval g6 klinkt bijna buitenaards. Het feit dat je het biologisch filter intact laat lijkt mij een grote plus. maar inderdaad ook een grote prijs. het filter is wel het hart van je tank dus daar ben ik bereid in te investeren.

stel ik kies voor de fluval G6. ben ik dan met dat filter klaar? of raden jullie toch aan om dan een redelijk goedkoop backup filter aan te schaffen, puur en alleen voor calamiteiten of is de interne pomp afdoende. Ik ben een beetje bang voor interne pompen na alles wat ik lees over het schoonmaken met name dat alles vies wordt zodra je deze er uit probeert te halen.
 
Als ik jou was zou ik eens verder informeren voor eventueel een ander merk van aquarium. Uiteraard betaal je bij Juwel de naam en de techniek dat je er bij krijgt. Om deze er dan uit te slopen achteraf is dat te gek?! Tegenwoordig kan je al heel mooie bakken vinden waar de filter niet “standaard” in gekleefd is. Backupfilter is geen must maar is handig ja. Het goedkoopste is een lege 2dehands filter kopen. Op moment van panne kan je nog altijd de inhoud van je defecte filter over zetten. Maar ikzelf heb er 2 draaien, handig bij onderhoud! Er staat altijd stroming in de bak. Al heb ik iets meer tijd nodig dan gepland in 1 van de filters.
 
Om deze er dan uit te slopen achteraf is dat te gek?
Daar heb je inderdaad een punt. Heb je suggesties voor merken van mooie bakken?

Bij het kopen van 2 externe filters, is het dan aan te raden om 2 dezelfde te kiezen, of 2 verschillende met elk hun eigen pluspunten.

Ik krijg steeds meer het idee dat 1 of 2 filters meer een geval is van wat de eigenaar zelf fijn vind. Punt is dat ik nog niet weet wat ik fijn vind. De fluval g6 klinkt als een waar pareltje. Maar om daar dan nog eens een extra filter bij te kopen wordt een duur geintje.
Wat wel een optie zou zijn is de fluval g6 met een 2e hands filter. Waar moet ik op letten bij het aanschaffen van een 2e hands?

Kunnen je filters eigenlijk "te veel" filteren?
Of is dat een kwestie van je filters op halve kracht laten draaien (als dat mogelijk is)
 
Je hebt met de Rio 350 een knappe bak water staan, dat vraagt om goede filtratie. De Fluval G6 (2460 L) is ruim voldoende voor jouw aquarium. Pompt tegen de 7 keer per uur al je water door het filter heen. En dan heb je echt geen tweede pomp nodig. Er zit volgens mij geen verwarming in, al kan hij wel de watertemp. uitlezen.

Schermafbeelding 2018-02-01 om 20.40.49.png
 
Minder apparatuur in de tank. De meeste mensen die een juwel kopen slopen dat lelijke plastic filterkastje er uit voor er überhaupt een druppel water ingezeten heeft.

Ik zou adviseren om een ander merk aquarium te bekijken. Er zijn hele mooie bakken voor gelijkwaardig geld met een betere techniek te vinden. Want een juwel moet je toch wel ombouwen voor degelijke verlichting (die helialux uit mijn hoofd?) En dat tikt al best aan.

Ik zou beginnen met 1 filter. ja, twee filters klinkt ideaal, dat je de bacteriën niet uitwast enzo, maar in de praktijk als je een goede filter koopt waar het water van boven naar onder loopt(biologische filtratie onderin). Dan haal je in de praktijk alleen de mechanische filtratie eruit. De biologische media blijven dus intact.

En die fluval g6 klinkt zeker interessant. Maar ik lees heel uiteenlopende berichten. En om dan 400 euro aan een filter uit te geven waar schijnbaar nogal wat mensen problemen mee hebben, dan kan je beter gaan voor een goede JBL of Eheim. Koop je er bijna twee voor dat geld.
 
En die fluval g6 klinkt zeker interessant. Maar ik lees heel uiteenlopende berichten. En om dan 400 euro aan een filter uit te geven waar schijnbaar nogal wat mensen problemen mee hebben, dan kan je beter gaan voor een goede JBL of Eheim. Koop je er bijna twee voor dat geld.
Weet niet om wat voor problemen het gaat maar ik ben er zeer tevreden over. Zo zeer zelfs dat ik voor de nieuwe 175 liter bak de G3 koop.
 
Moet die G6 wel z’n beloftes waar maken..

Zou jij voor 2 filters gaan?


Je hebt met de Rio 350 een knappe bak water staan, dat vraagt om goede filtratie. De Fluval G6 (2460 L) is ruim voldoende voor jouw aquarium. Pompt tegen de 7 keer per uur al je water door het filter heen. En dan heb je echt geen tweede pomp nodig. Er zit volgens mij geen verwarming in, al kan hij wel de watertemp. uitlezen.

Beetje off topic, maar wat zou je aanraden qua verwarming? Ik ken alleen maar die staafverwarmingen en bodemverwarming (wat de literatuur niet aanraad ivm het kapot gaan en het vervolgens niet kunnen vervangen zonder de bak af te breken)
Zijn er ook mogelijkheden om een verwarmingselement vlak na het filter te plaatsen en dus uit de bak te houden?
 
Zou voor dat geld een eheim 350T nemen, en als je een 2e filter erbij neemt een jbl e1501 ofzo
 

Topapparaat!
Werkt uitstekend. Ik heb deze er nu 2 maanden aanhangen. Het is best een blok tussen je slangen, maar werkt super. De hele bak wordt veel sneller verwarmd. Ik heb deze week een stroomstoring gehad waardoor mijn filter vastgeslagen is. De verwarming sloeg wel weer aan met als gevolg dat hij op de een of andere manier het water gedurende een halve dag aan de kook heeft gebracht in het apparaat en de slang.

Er zit wel een droogloopbeveiliging op maar die werkt dus alleen als het element echt droog staat. Waarom de thermostaat die normaal afslaat op de juiste temperatuur dit nu niet deed, geen idee, maar het borrelde in de slang toen ik thuis kwam.

Gevolg is dat de slang nu dof uitgeslagen is:juggle:

Maar dit probleem zit meer in mijn huidige filter dan in de verwarming. Die overigens nog steeds normaal functioneert na de hele dag dus te hebben gekookt.
 
Beetje off topic, maar wat zou je aanraden qua verwarming?
Die Dirk aangeeft is een prima verwarming. Wat je ook kunt doen in de Juwel, is de filterbehuizing laten zitten, en daar een staafverwarming in plaatsen + eventueel de pH elektrode t.b.v pH controller (co2). Voor de oude pompbehuizing kun je dan planten laten groeien. Je hebt dan in dit geval alle losse apparatuur verstopt. De aan -en afvoer van je nieuwe externe pomp plaats je dan bv. aan de linkerzijde van de bak.

Let wel, dit is maar een snelle brainwave he... Er zijn vele wegen die naar Rome leiden.
 

1e klas rotzooi. Leven max 1a2 jaar.

Dit klinkt ook niet hoopgevend.

De verwarming sloeg wel weer aan met als gevolg dat hij op de een of andere manier het water gedurende een halve dag aan de kook heeft gebracht in het apparaat en de slang.

Er zit wel een droogloopbeveiliging op maar die werkt dus alleen als het element echt droog staat. Waarom de thermostaat die normaal afslaat op de juiste temperatuur dit nu niet deed, geen idee, maar het borrelde in de slang toen ik thuis kwam.

Gevolg is dat de slang nu dof uitgeslagen is:juggle:

Maar dit probleem zit meer in mijn huidige filter dan in de verwarming. Die overigens nog steeds normaal functioneert na de hele dag dus te hebben gekookt.

Een aquarium verwarmer mag dus nooit als waterkoker werken. Als ze dat wel doen, zijn ze defect!
 
Mijn advies is dat je beter 2 filters kan inzetten in plaats van 1 grote, met onderhoud aan het filter hou je met een 2e filter altijd de boel stabiel met bacterien.
Koop ook geen filter met verwarming erin als deze kapot gaat moet het gehele filter terug als er nog garantie op zit maar iedere zijn idee hier over omdat een losse verwarming goedkoper is als heel het filter vervangen of het element in het filter dat duurder kost.
Bij een Juwel bak is het helemaal niet noodzakelijk om het interne filter eruit te slopen maar deze gewoon gebruiken als backup en je verwarming zit er mooi in weggewerkt en je kan ook je PH sonde er nog bij kwijt en daardoor uit het zicht blijft.
Wat ik gedaan heb is Javavaren tegen het filter aan laten groeien en dan valt het niet eens meer op dat die erin zit, nadeel wel is dat het Juwel filter om de 2 a 3weken de sponzen en watten moet uitspoelen omdat deze snel vervuilen en het debiet afneemt.
Rio-350 zou ik toch echt een Eheim Pro3+ of 4+ 600 met een debiet van 1250ltr/uur opzetten omdat je beter over capaciteit kan hebben en veel filter inhoud waar je biologische materiaal in kwijt kan dan te krap bemeten, dit is stabieler voor je bacterien en onderhoud is minder wanneer het filter gereinigd moet worden als het debiet afneemt.

Bij een beplante bak is 4x debiet per uur het minimum met een lage bezetting aan vissen, maar omdat wij een gezeldschap aquarium nemen is 8x debiet peruur van het aantal liters aquarium echt aan te bevelen.
Filterinhoud liefst 6liter om media in te doen 1,5liter ben je al kwijt aan mechanische filteren dan hou je 4,5liter over om biologische media in te doen.
vuistregel 1liter/kilo biomatriaal per 100liter om voldoende ruimte te maken om bacterien te huisvesten en bij gezeldschap bakken liefst 1,5liter/kilo per 100liter water, dit lijkt veel maar in realiteit valt dat wel mee.

Als bio materiaal werkt Siporax uitstekend en gaat jaren mee.

Beter alles in één keergoed opstarten dan dat je later weer tegen problemen aan loopt en te weinig filtratie hebt, 99% van zieke vissen komt door slechte of te krappe filtratie of verkeert onderhoud als de vissen gezond bij een winkel of kweker vandaan komen en toch later ziek worden met onbekende oorzaak.

Alleen maar een tip natuurlijk ik kan niet in je portomonee kijken omdat deze hobby nou niet bepaald goedkoop is als je alles moet gaan aanschaffen.
 
Heb zelf een Fluval G6 gehad.Het enige nadeel dat je heel vaak het voorfilter moest schoonmaken omdat de doorstroom heel snel terugliep.
Daarvoor moest je je pomp stilzetten en bij het opnieuw opstarten blies hij dan heel veel vuil door je bak.heb nu twee JBL 1501 en een 1502 draaien op mijn 2 meter bak..
Prijs kwaliteit verhouding is goed .en de 1501 zijn nu overal in de aanbieding.
Nadeel is geen apart voorfilter ,dus doe ik dit met een laag filterwatten.
Ik hoor graag hoe anderen dit hebben opgelost.
 
1e klas rotzooi. Leven max 1a2 jaar.

Dit klinkt ook niet hoopgevend.

Vertel, deel je ervaring :)

noodzakelijk om het interne filter eruit te slopen maar deze gewoon gebruiken als backup en je verwarming zit er mooi in weggewerkt en je kan ook je PH sonde er nog bij kwijt en daardoor uit het zicht blijft.
Wat ik gedaan heb is Javavaren tegen het filter aan laten groeien en dan valt het niet eens meer op dat die erin zit, nadeel wel is dat het Juwel filter om de 2 a 3weken de sponzen en watten moet uitspoelen omdat deze snel vervuilen en het debiet afneemt

Ik moet zeggen dat in de video's van juwel het filter er goed compact uit ziet. Ze zijn goed weg te werken door een stuk achterwand er op te plakken en met beplanting er voor zal het inderdaad niet zo opvallen. Ik ben alleen niet overtuigd dat dit goede apparatuur is. Wellicht doe ik er verstandiger aan om een lege bak te kopen met meubel zodat ik geheel naar wens het filter, licht en verwarming kan kiezen.

Op dit moment neig ik toch naar een bak met 2 filters.
In het geval van zo'n staaf verwarming, is het dan aan te raden om er 2 te plaatsen. Ivm evt kapot gaan en gelijkmatiger verwarmen van de bak?

Ik snap ook niet helemaal waarom er 2 verschillende filters worden aangeraden, en waar let je dan op als je 2 verschillende filters kiest.

Bij een beplante bak is 4x debiet per uur het minimum met een lage bezetting aan vissen, maar omdat wij een gezeldschap aquarium nemen is 8x debiet peruur van het aantal liters aquarium echt aan te bevelen.
Filterinhoud liefst 6liter om media in te doen 1,5liter ben je al kwijt aan mechanische filteren dan hou je 4,5liter over om biologische media in te doen.
vuistregel 1liter/kilo biomatriaal per 100liter om voldoende ruimte te maken om bacterien te huisvesten en bij gezeldschap bakken liefst 1,5liter/kilo per 100liter water, dit lijkt veel maar in realiteit valt dat wel mee.

Bij het kiezen van 2 filters is het dan noodzaak dat beide filters hier aan voldoen, of kan je uitgaan van het gezamelijk debiet.

Beter alles in één keergoed opstarten dan dat je later weer tegen problemen aan loopt en te weinig filtratie hebt, 99% van zieke vissen komt door slechte of te krappe filtratie of verkeert onderhoud als de vissen gezond bij een winkel of kweker vandaan komen en toch later ziek worden met onbekende oorzaak.

Helemaal mee eens, daarom twijfel ik nu ook aan zo'n "alles in één" pakket.
Ik geef liever in 1 keer 2500 euro uit dan 4 keer 800 bijvoorbeeld omdat er steeds iets kapot gaat. Daarnaast komt dit natuurlijk ook niet ten goede van de bewoners
 
Vertel, deel je ervaring :)



Ik moet zeggen dat in de video's van juwel het filter er goed compact uit ziet. Ze zijn goed weg te werken door een stuk achterwand er op te plakken en met beplanting er voor zal het inderdaad niet zo opvallen. Ik ben alleen niet overtuigd dat dit goede apparatuur is. Wellicht doe ik er verstandiger aan om een lege bak te kopen met meubel zodat ik geheel naar wens het filter, licht en verwarming kan kiezen.

Op dit moment neig ik toch naar een bak met 2 filters.
In het geval van zo'n staaf verwarming, is het dan aan te raden om er 2 te plaatsen. Ivm evt kapot gaan en gelijkmatiger verwarmen van de bak?

Ik snap ook niet helemaal waarom er 2 verschillende filters worden aangeraden, en waar let je dan op als je 2 verschillende filters kiest.



Bij het kiezen van 2 filters is het dan noodzaak dat beide filters hier aan voldoen, of kan je uitgaan van het gezamelijk debiet.



Helemaal mee eens, daarom twijfel ik nu ook aan zo'n "alles in één" pakket.
Ik geef liever in 1 keer 2500 euro uit dan 4 keer 800 bijvoorbeeld omdat er steeds iets kapot gaat. Daarnaast komt dit natuurlijk ook niet ten goede van de bewoners


Als je 2 filters kiest moet je het debiet bij elkaar optellen dus 2x 800debiet is 1600liter debiet wat per uur gefilterd wordt.
Interne filters van Juwel zijn heel betrouwbaar en gaan zelden kapot zodat de pomp kop vervangen moet worden, die van mij draait al vanaf 2013 dus 5jaar en ooit heb ik de pompkop zelf maar 1x gereinigd en hij heeft nog nooit gefaald of problemen gegeven.

als je gaat voor 2 filters dan kan je het bij het interne Juwel filter en een Eheim Pro3+ of 4+ houden met een debiet van 1250liter omdat jouw juwel filter al een debiet heeft van dacht 1050liter zit je op totaal 2300liter filtratie per uur en delen door 350liter water = 6,5x dat het gehele aquarium in één uur wordt gefilterd. theoretische.
realiteit kom je ongeveer met aftrek debiet verlies door het filter materiaal weerstand van slangen op 5x uit.
Dan zou je kunnen over wegen om 2x een Eheim Pro 3+ of 4+ te nemen met 1250liter per uur en het interne filter weg te halen dan kom je op ongeveer 6x debiet uit.

Waarom 2 filters, omdat je dan 2 aanzuig punten hebt die efficienter vuil opzuigen dat in het water zweeft als één aanzuigpunt + je hebt meer doorstroom in het aquarium wat bevoordelijk is voor plantenvoeding en Co2 goed door het gehele auquarium te laten circuleren om geen dead spots te krijgen waar de voeding niet komt en ook vuil ophoopt.
Met onderhoud maak je telkens maar één filter per keer schoon terwijl de andere pas na een maand of zo aan onderhoud toe is en de verstooring van het filter dat net onderhoud heeft gehad opgevangen wordt door het 2e filter zodat je nooit problemen krijgt met Nitriet of amoniak/amonium stijgingen dus alles stabiel blijft zoals het was. (en hier komen de dus kans op sterfte van vissen door of worden onverklaarbaar ziek daarom wordt filtratie onderschat hoe belangrijk een filter is)
 
@edje555

Top! Goede informatie ik zal me eens gaan verdiepen in de filters die voor mijn bak toereikend zijn :)

Gebruik de zoekfunctie op het forum.

Of zoek op google.

Ik ga het lezen! Zou jammer zijn als het echt "troep" is. Klonk zo mooi een externe verwarming :)

Andere suggesties zijn welkom
 
@edje555

Top! Goede informatie ik zal me eens gaan verdiepen in de filters die voor mijn bak toereikend zijn :)



Ik ga het lezen! Zou jammer zijn als het echt "troep" is. Klonk zo mooi een externe verwarming :)

Andere suggesties zijn welkom

Eheim thermo filters. Ideaal! Kost wel wat. Maar heb je zo 10+ jaar plezier van.
 
Eheim heeft mooie filters met verwarming. Maar Oase ook. En die zijn een stuk goedkoper, verwarming is makkelijk te vervangen en het voorfilter is heel eenvoudig te verwijderen om te reinigen. Ik heb zelf geen ervaring met Oase, maar weet dat het een merk is met een lange historie op vijvergebied. Ze zullen vast ook goede filters maken.
 

Terug
Bovenaan