filter aquarium


JoyGoderis

Member
Lid geworden
6 februari 2017
Berichten
15
Leeftijd
27
Beste,

Ik ben helemaal nieuw, nu kocht ik me zaterdag een aquarium aan. Maar ik kom thuis en zie dat er geen boekje inzit met info. Weet soms iemand hoe ik deze filter zou moeten installeren?

Mvg
IMG_20170206_152412.jpg
 
Dat grijze ding wat je links tegen de ruit hebt geplakt, moet in het kleine vakje van dat zwarte 'huisje', met de zuignapjes naar beneden.

Het doorzichtige buisje staat dus rechtop omhoog.

Kijk maar of dit lukt.
 
Dan ook maar hopen dat er wat meubilair in dat zwarte huisje zit. In de vorm van sponzen. Anders doet die filter ook niet veel.
 
Bedankt voor jullie reactie! & Ja wel er zat een klein blauw sponsje en dan een fijnere witte in. Mijn vraag is waar ik dit moet insteken? Als de filter in vak 1 moet, wat moet dan in middel en rechtervak?

Mvg
 
Beste, zoals jullie zeiden heb ik dit veranderd. Het grijze ding verstoken naar het kleine zwarte huisje met de zuignapjes naar beneden. Toch heb ik het gevoel dat ik nog veel verkeerd gedaan heb. Wat met die dikke blauwe spons & fijne witte? Hopelijk kunnen jullie me helpen!

Gr

IMG_20170206_183043.jpg
 
Kan nog een hoop filtermateriaal bij iig.
Heb je het tweedehands?

Rechts in het vak met de inlaat kan je het beste grof doen en dan in die middelste fijner zoals sponzen en bovenop filterwatten bv
 
Ik weet niet hoe je filter werkt. Ken ik niet. Waarschijnlijk kom je er wel uit. Pompje zal moeten zorgen dat het goed door je behuizing gaat.

Handig is wel om te weten wat een filter doet.

Ooit typte ik dit https://www.aquaforum.nl/threads/extern-filter-welke.97239/

Het filter heeft 2 'soorten' filtermaterialen. (als ik het allemaal goed begrijp :) ).

1. De filterwatten en sponzen/matten. Deze zorgen dat alle troep uit je bak wordt gefilterd. Deze moet je dus ook vooraan doen (daar gaat het water als eerste doorheen).
Vaak is een spons, een spons, dus die kan je gewoon erin laten. Ook al is het van een C merk.
Als het water dan enigszins schoon is gaat het naar 2.

2. Hier wordt het water door bacteriën gereinigd. Het water is 'vies', er bevind zich de giftige stof nitriet in. Dit moet worden afgebroken door bacteriën (naar nitraat).
Dit afbreken doen bacteriën die zich ergens moeten kunnen huisvesten. Zoals eerder vermeld heeft siporax de meeste aanhechtingsvlak voor deze bacteriën. Meer dan plastic buisjes.

De plastic buisjes kunnen dan de prullenbak in.

Mocht je het filter nou willen verschonen, spoel dan hoofdzakelijk filtermateriaal 1 uit. Als je 2 ook flink schoon spoelt, dan zijn je bacteriën weg en dat is zonde.
 

Terug
Bovenaan