Filmpje co2 aquarium


Om 10:20 gekeken en toen liep het systeem al.

Deze difusser lijkt een stuk beter, belletjes lossen beter op en minder op het oppervlakte.

En deze diffuser is ook een stuk kleiner en mooier!
 
Vandaag de hele dag gedraaid. Zit nu net onder de 50 bellen per minuut, vanochtend en begin van de middag was het iets minder.

Heb de checker nu links hangen , daar is de meeste stroming. Zodra die goed kleurt gaat ie naar rechts en kan ik zien of die daar dezelfde kleur geeft.

Zit nu volgens het schema op 20 mg/l
En moet dus naar 1 tint lichter?

20190117_220443.jpg
 
Volgens mijn druppeltest is mijn ph nu 7
De kh word geel na 9 druppels.

Volgens de co2 tabel zit ik dan op 27 mg / l

15477606849492212564878390487951.jpg
 
Druppeltesten houden rekening met bepaalde zuren en dat is niet meer dan een indicatie en dat doet de checker weer niet. Ik zou dus op de Dennerle checker afgaan in dit geval. Veelal is 20mg al voldoende maar datr hangt ook af van de verlichting en de behoefte van de planten.
 
Nou vanochtend weer drama.
Gisteren heb ik de bellenteller en dat kleine stukje slang er tussen uit gehaald. Hij liep mooi door met ongeveer 50 bellen per minuut.

Gisterochtend is die zelf begonnen en vanochtend niet. Wat doe ik toch fout???!

Ik begin bijna te denken dat de drukregelaar kapot is of het naaldventiel.

Magneetventiel is "warm" bij gebruik dus die werkt?!

Zodra ik het naaldventiel opener draai werkt die.

20190118_114404.jpg
20190118_114355.jpg
20190118_114355.jpg
20190118_114345.jpg
 
Nou vanochtend weer drama.
Gisteren heb ik de bellenteller en dat kleine stukje slang er tussen uit gehaald. Hij liep mooi door met ongeveer 50 bellen per minuut.

Gisterochtend is die zelf begonnen en vanochtend niet. Wat doe ik toch fout???!

:mad::(

Dus het enige verschil tussen gisteren en vandaag was dat je de bellenteller er tussenuit hebt gehaald?
Stond je werkdruk nog even hoog toen hij deze morgen niet wou opstarten?

Je zou eens kunnen zien of hij morgen al dan niet opstart, wie weet kwam het door het verwijderen van de bellenteller...
Heb je die bellenteller verwijderd nadat het systeem al was afgesloten? Dan is het misschien omdat de druk van de slangen is geweest dat hij het moeilijker had om terug op gang te komen? Ik denk maar luidop hoor...

En je gebruikt nu toch terug de luchtslang voor het laatste eindje?


Ik begin bijna te denken dat de drukregelaar kapot is of het naaldventiel.

Tja, de problemen houden inderdaad wel lang aan maar ik zou toch geneigd zijn om nog even te wachten met dergelijke conclusies. Ik zou minimaal nog eens zien wat hij morgenochtend doet...
;)
 
Ik heb de bellenteller smiddags verwijderd en daarna heeft die gewoon nog gelopen.

Ik heb die flexibele slang er nog op ja, maar hij is donderdag ook zelf begonnen met die flexibele slang erop.
 
Ik heb de bellenteller smiddags verwijderd en daarna heeft die gewoon nog gelopen.

Ik heb die flexibele slang er nog op ja, maar hij is donderdag ook zelf begonnen met die flexibele slang erop.

Op die manier...
Maar hoe dan ook lijkt het me geen slecht plan om zo veel mogelijk 'variabelen' uit te schakelen. Dus desnoods louter voor de vorm zou ik het eens proberen met drukslang. Het is namelijk mogelijk dat de slang ter hoogte van één van de connecties lichtjes lekt door de druk of (onmerkbaar) een beetje opblaast. Daarnaast is het volgens mij ook zo dat silicone luchtslang niet echt zeer co2 bestendig is en at co2 er zelfs deels door kan dringen en ontsnappen.

Dus dan zou het ook kunnen dat de slang anders reageert na X aantal uur constant gevuld geweest te zijn met co2 (onder druk)...


Ik heb snel eens gezocht en vind vrij snel deze qoute:

"... You might have already seen this link, but it is the table that most people refer to when comparing the permeability of CO2 through the different types of tubing. The "permeability of CO2" rating is the fourth column from the right.
I think the biggest point to notice is the fact that silicone aquarium tubing leaks 40x+ more CO2 into the surrounding air than pretty much any other type of commonly used tubing does, so silicone tubing would not be a good choice. Other than that, what I have heard is that the main benefit of the stuff that is sold as "CO2 tubing" is that it doesn't get firm or brittle nearly as quickly as the regular vinyl airline tubing does, so it doesn't need replacement as often...."


Ze verwijzen naar deze pagina met gegevens inzake doorlaatbaarheid van verschillende materialen waar de silicone luchtslang dus niet zo goed presteert...

https://www.coleparmer.com/tech-article/tubing-selection-guide

Hoeveel invloed dit echt heeft laat ik in het midden maar toch zou ik eerst deze mogelijke factor uitschakelen alvorens de regelaar te verdenken...
 
Laatst bewerkt:
Het was ook wel opvallend dat het met de vorige diffuser vergelijkbaar verliep.
Na een dag ongeveer begon het steeds fout te lopen.
En ineens ging het goed met een nieuw stukje slang... (Ging het toen meerdere dagen goed eigenlijk of heb je op dag 2 de diffuser vervangen?)
:juggle::juggle:

Het zou natuurlijk meegenomen zijn om het zo makkelijk op te lossen en tegelijkertijd zou het ook leuk zijn om aan te tonen dat luchtslang zo snel zoveel miserie kan veroorzaken.
En toegegeven: ik wil nu ondertussen echt weten of het die luchtslang is dus als jij het niet uitprobeert ga ik zelf aan de slag moeten met wat luchtdarm vrees ik...
Voor jou is het momenteel zoveel makkelijker om te verifiëren/ontkrachten dus :help:
 
Vanochtend is die wel zelf begonnen.
Wel gedaald van 22 bellen per 30 seconden naar 17.

De bar meter staat op 2 maar die beweegt wel wat heen en weer.

Ik heb contact gehad met de leverancier en die stuurt een nieuwe drukregelaar. Ze hebben dit nooit eerder meegemaakt maar het kan inderdaad wel aan de drukregelaar liggen.

Ook al geeft die nu weer minder bellen per minuut, ik kom er vandaag niet aan. Kijken of het weer minder word.
 
Met de co2 flexibele slang zou die gewoon moeten werken lijkt mij, anders verkopen ze die niet...
 
Net weer even geteld van 18 per 30 seconde naar 33.
Heb er vandaag niet aangezeten.

Met de nieuwe drukregelaar maar kijken of het probleem eindelijk is opgelost.
 
Met de co2 flexibele slang zou die gewoon moeten werken lijkt mij, anders verkopen ze die niet...

Dus het is geen silicone slang maar een (vrij stugge) transparante co2 drukslang?

Ik gebruik hier ook transparante drukslang maar die is dus vrij stug en geen (zachte) silicone slang.
 
Dus het is geen silicone slang maar een (vrij stugge) transparante co2 drukslang?

Ik gebruik hier ook transparante drukslang maar die is dus vrij stug en geen (zachte) silicone slang.
Is dan PU of PUN slang denk ik, verkrijgbaar in alle kleuren van de regenboog en bestand tot 10 bar
 
Heb even op de website gekeken, de andere stuggere slangen : De drukvaste slangen kunnen echter niet rechtstreeks op glasdelen worden aangesloten omdat ze hiervoor te stug zijn. Gebruik in dat geval de ADA siliconenslangen van de Gray / Clear Parts Set.
 
Zou net even de zwarte slang op de diffuser zetten, en de flexibele slang eraf.

Resultaat de diffuser is kapot... nu eerst de oude er maar weer op.
 
Ik heb deze slang besteld, aangezien er nu een zwarte slang op zit en wil doorzichtig.

Hopelijk is deze wel goed?
Ook maar weer dezelfde diffuser besteld, met mijn domme frusterende hoofd die andere gebroken.

Zal van de week weer allemaal binnenkomen. Dan maar kijken of de problemen dan echt opgelost zijn en anders kan ik de nieuwe drukregelaar erop zetten.

https://www.azaqua.nl/co2-toebehoren/co2-drukslang-per-meter
 
Zou net even de zwarte slang op de diffuser zetten, en de flexibele slang eraf.

Resultaat de diffuser is kapot... nu eerst de oude er maar weer op.

:(
ouch! Nooit leuk.



Ik heb deze slang besteld, aangezien er nu een zwarte slang op zit en wil doorzichtig.

Hopelijk is deze wel goed?
Ook maar weer dezelfde diffuser besteld, met mijn domme frusterende hoofd die andere gebroken.

Zal van de week weer allemaal binnenkomen. Dan maar kijken of de problemen dan echt opgelost zijn en anders kan ik de nieuwe drukregelaar erop zetten.

https://www.azaqua.nl/co2-toebehoren/co2-drukslang-per-meter

Ik gebruik deze:
https://www.devisvoerwebwinkel.nl/a...ant-of-zwart-per-meter#/257-kleur-transparant
Lijkt me hetzelfde of minstens vergelijkbaar.

Wees voorzichtig bij het aansluiten met de stugge slang. Je kan het uiteinde even in heet water houden om wat te verzachten...
Maar in principe zou de slang uit je link hieronder dus ook geschikt moeten zijn...
Ik hoop alvast dat het snel in orde komt want op deze manier is het ook maar niks natuurlijk...
:(

 
Volgens mij is het inderdaad dezelfde slang.

Met warm water deed ik al.

Vanochtend is die zelf begonnen, dat is positief.
 
Wat betreft die flexibele slangen... snap niet dat ze die bij het systeem doen als het niet werkt. Ik ga ze niet meer gebruiken. Zorgt alleen maar voor problemen en heeft mijn nieuwe diffuser en bellenteller gebroken :)
 
Deze reactie kreeg ik van de leverancier :

Met de flexibele slang hebben we nog niet eerder problemen gehad en we verkopen de sets best veel. Het vermoeden is er dat er iets met de drukregelaar aan de hand is. De nieuwe drukregelaar is vandaag verzonden. Voor een Neo diffusor kan een drukvaste slang wel gebruikt worden maar een flexibele slang is aan te raden.

Dus zeg het maar??! De drukvaste slang erop houden of toch weer de flexibele proberen bij de nieuwe drukregelaar.
 
Dus zeg het maar??! De drukvaste slang erop houden of toch weer de flexibele proberen bij de nieuwe drukregelaar.

Ik zeg het dan maar, hé? ;)

Ik zou eerst met de flexibele slang proberen. Zal net iets makkelijker over het ringetje van de diffuser schuiven dan de stugge slang en zal ook iets makkelijker/mooier over de rand van de bak plooien denk ik.
En ja, als het dan toch co2 bestendige flexibele slang is (die nergens anders voor problemen zorgt) dan zou ik het minstens eens proberen.

De drukregelaar is misschien effectief de schuldige, kan altijd dat er iets mee gebeurd is tijdens transport of een foutje in de assemblage...
Want het blijft effectief wel raar dat je werkdruk schommelde en dat de problemen bleven aanhouden.
Wel goede service dat ze je zo makkelijk een vervanger opsturen! :thumbs:
 
Ik zeg het dan maar, hé? ;)

Ik zou eerst met de flexibele slang proberen. Zal net iets makkelijker over het ringetje van de diffuser schuiven dan de stugge slang en zal ook iets makkelijker/mooier over de rand van de bak plooien denk ik.
En ja, als het dan toch co2 bestendige flexibele slang is (die nergens anders voor problemen zorgt) dan zou ik het minstens eens proberen.

De drukregelaar is misschien effectief de schuldige, kan altijd dat er iets mee gebeurd is tijdens transport of een foutje in de assemblage...
Want het blijft effectief wel raar dat je werkdruk schommelde en dat de problemen bleven aanhouden.
Wel goede service dat ze je zo makkelijk een vervanger opsturen! :thumbs:

Het enige probleem is denk ik straks dat ik die flexibele slang niet meer van de diffuser af ga krijgen. En dat de boel weer afbreekt...
Kijk morgen eerst of de nieuwe co2 slang ook iets buigzamer is.

Ja gelukkig goede service. Blij dat ze zo meedenken en meewerken!
 
Het enige probleem is denk ik straks dat ik die flexibele slang niet meer van de diffuser af ga krijgen. En dat de boel weer afbreekt...

Desnoods knip je de slang door op een paar cm van de diffuser en dan kan je ze met een scherp mesje in de lengte opensnijden en verder scheuren/snijden.
Met de nodige voorzichtigheid welteverstaan...
 
Euhm hij beweegt een heel klein beetje zie ik nu. Je ziet hem als het ware wat heen en weer tikken.



Ik heb de complete set bij visvoerwebwinkel gekocht.

Ik heb de diffuser alweer verplaatst. Het ging wel door het filter heen maar zo nu en dan kwam er ineens een hele boel uit de spraybar. Dat lijkt me niet goed...


Heb je dit filmpje versneld???

Want bij normaal verbruik hoort dit absoluut niet!!

Een fluctuatie van 0,1 bar om de paar seconden. Dat duid op een lek.

Als ik mijn CO2 fles laat blazen, dan zie ik mijn meter dat ook doen. Maar niet met een paar bpm/bps.

Denk dat het heel verstandig is, dat je een nieuwe krijgt toegezonden.
 
Heb je dit filmpje versneld???

Want bij normaal verbruik hoort dit absoluut niet!!

Een fluctuatie van 0,1 bar om de paar seconden. Dat duid op een lek.

Als ik mijn CO2 fles laat blazen, dan zie ik mijn meter dat ook doen. Maar niet met een paar bpm/bps.

Denk dat het heel verstandig is, dat je een nieuwe krijgt toegezonden.

Niks versneld.
Dit filmpje is van nu :
 
En mag ik vragen welke co2 slang jij gebruikt? De flexibele slang of de stugge?
 
Zo de nieuwe diffuser loopt weer en wat een verschil.
Met de andere diffuser die erbij hoorde was de oppervlakte binnen korte tijd vol met belletjes. En deze is natuurlijk ook een stuk kleiner en makkelijker weg te werken. Heb nu de doorzichtige stugge slang erop. Op zich bevalt het me wel en is die nog wel een beetje buigzaam.

Nu maar wachten op de nieuwe drukregelaar en dan de boel weer instellen :)

20190122_130025.jpg
20190122_130020.jpg
 
Het enige probleem is denk ik straks dat ik die flexibele slang niet meer van de diffuser af ga krijgen. En dat de boel weer afbreekt...
Kijk morgen eerst of de nieuwe co2 slang ook iets buigzamer is.

Ja gelukkig goede service. Blij dat ze zo meedenken en meewerken!
Neem een bazooka type diffuser, ben je in ieder geval van dat probleem af.
 
Zo de nieuwe drukregelaar zit er op. Mijn vriend heeft alles nog even goed aangedraaid. Ik hou de doorzichtige stugge slang er wel op, zit nu eindelijk netjes namelijk :)

Nu de bellen per minuut maar weer instellen :)
 
Zo de nieuwe drukregelaar zit er op. Mijn vriend heeft alles nog even goed aangedraaid. Ik hou de doorzichtige stugge slang er wel op, zit nu eindelijk netjes namelijk :)

Nu de bellen per minuut maar weer instellen :)

En?
Loopt alles nu stabiel met de nieuwe regelaar?
 
Nou ik weet het nog niet....
Gistermorgen druppelde die minder per minuut dan de avond ervoor. Dus weer na ongeveer 60bellen per minuut.

Vanochtend druppelde die weer minder, bar meter stond op ongeveer 1.7 / 1.8 die heb ik nu naar 2 bar gedraaid..
Hij druppelt nu ongeveer 60 per minuut.
Straks nog eens tellen en dan morgenochtend weer.

Hij start wel zelf dus dat is positief. Wel met de stugge co2 slang. Heb de slang aardig weg kunnen werken gelukkig.

De co2 checker van plantedbox kleurt sochtends blauw en halverwege de dag groen. Nog niet lime groen dus denk dat ik nog moet verhogen :)

Ik denk dat ik de co2 in de toekomst nog wat hoger moet gaan doen. Aangezien ik toch niet tevreden ben met de inrichting en binnenkort meer planten wil toevoegen haha :)

154850805384758059684224232733.jpg
 

Terug
Bovenaan