Ferplast Cayman 110 x 55 x 55 (OrionPax)


O

OrionPax

Guest
Ik heb weer een bak !
Dit keer wat kleiner dan vorige keer maar groot genoeg om leuke dingen in te doen.

Hier de specs:
Aquarium: Ferplast Cayman 110 Scenic
Inhoud: 300 Liter
Maten: 110 x 44/55 x 55
Pomp: Eheim professional 3
Verwarming: externe Hydor ETH 300 + 300 wat Tera backup verwarming (staat op 23 graden)
Verlichting: 2x TL8 + 1x RGB ledstrip van een meter van aquarumverlichtingkopen.nl
Achterwand: Aqualine Rock thin

Ik heb een klein 600l/u pompje er in gezet onder de rotsen. Daarmee kan ik het water zo uit het aquarium pompen. Tevens een directe aansluiting op een kraan zodat ik ook water kan toevoegen. Verder nog een heel klein 200l/u stromingspompje onder de rotsen geplaatst. die ik met de switch aan kan zetten.

Bewoners:
- 5 chinese danios in 3 verschillende kleuren
- 2 enorme kersenbuiken
- 7 redback maanvissen (nog jong dus nog niet op kleur)
- 2x ancistrus
- 2x sewellia
- 11x kardinaal tetra
- 7x corydoras paleatus
- 4x anatome helena slakken
- torenslakjes


Wat foto's:

20181215_165217.jpg



20181201_152314_001.jpg


achterwand net geplaatst

20181201_152323.jpg


20181214_202130.jpg


20181214_185434.jpg


20181214_191708.jpg

Bediening met een DJ-switch :)

20181214_202117.jpg

Zijaanzicht

20181214_185417.jpg


20181215_165217.jpg


20181214_190637.jpg
 
Top dat je weer van de partij bent en het ziet er al mooi uit zo:thumbs:
 
Welkom terug, het zal best wel weer een prachtige bak gaan worden.
 
dankjewel, ik ben nu al aardiug tevreden, alleen nog wat planten.
Maar mijn geld was even op dus even wachten ;)

Als iemand suggesties heeft voor planten hoor ik het graag!
 
dat zijn idd ENORME kersenbuiken :)
mooie bak! misschien nog een drijfplant toevoegen?
 
Ik ben normaal niet zo een fan van achterwanden maar deze past perfect bij je stenen!
En de verlichting lijkt er nog meer een geheel van te maken.
Je hout is ook mooi geplaatst. :thumbs:

De dj switch is pretty cool! ;)
 
Drijfbamboe zal leuk staan denk ik en misschien een mooie Zwaardplant linksachter?
 
Dank voor de aardige woorden en suggesties. Ik dacht inderdaad ook al aan drijfplanten.
Ik kende drijfbamboe niet, ziet er mooi uit!

Ik zat zelf te denken aan amazone kikkerbeet, daar heb ik al wat ervaring mee. Is drijfbamboe net zo makkelijk?

Die zwaardplant is ook een goede suggestie waar ik zeker wat mee ga doen.
 
dat zijn idd ENORME kersenbuiken :)

Ja hé!
Ik had ze eerst in een (te) klein bakje zitten samen met 10 kardinalen. Op een morgen was er nog maar één kardinaal over, de hadden echt in een dag of 2 g vissen verorberd.
Gelukkig hebben ze nu veel meer ruimte en zijn ze een stuk rustiger.
 
Ik heb deze bak trouwens via marktplaats gekocht inclusief de eheim pomp.
 
moest je er zo nog een zoeken, ik heb er zo één staan die niet meer gebruikt w en weg mag voor €100 inclusief meubel ;-)
Is wel niet de scenic versie.
 
nee, dank je, ik heb deze net en wil niet meer bakken.
Dat heb ik al een keer gedaan. (mijn top was 6 stuks)
 
Mooi! Dat stuk hout is ook prachtig!

Het plantje rechts vervangen voor een bos braziliaanse klimop (groeit ook aan t oppervlak door) icm flinke zwaardplant links achter. De rest lekker laten groeien, de javavarens worden ook flinke struiken.
 
Dank voor de tip, ik zal morgen eens kijken of ze dat bij Verloop hebben, anders wordt het wachten tot na de feestdagen.
De maanvissen groeien als kool en alle vissen zien er gezond uit.

Ik heb net de waterwaarden gemeten:
- NO3 25mg/l
- NO2 0
- GH >16
- PH 6,8
- KH 10

wat vinden jullie daarvan?

Morgen ga ik wat water verversen, ik denk 10-15%.
Gaat lekker makkelijk, knopje indrukken en water loopt weg vanonder de rotsen.
Daarna kraantje aan en dan wordt er langzaam koud water toegevoegd achter de achterwand zodat het water daar ook goed doorgespoeld wordt.
 
Bezig met verversen, gaat echt heel handig.
20 minuten de pomp aan en daarna een uurtje heel langzaam de kraan aan.
Zodra de temperatuur onder de 23 graden zakt schiet de tweede staafverwarming aan.
Vinden jullie dat ik zo genoeg ververs?

20181222_114958.jpg



Nog even de aansluiting in de gang, direct achter dat gat door de muur staat het aquarium:

20181222_115220.jpg



En op aanraden van jullie een Echinodoris Bleheri toegevoegd. herlaas hadden ze de amazoni niet maar deze is ook mooi.
20181222_155941.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb ook wat braziliaanse Klimop besteld van iemand op Marktplaats.
Die gaf me ook veel advies over het plaatsen van de planten waar ik wel wat mee kan!
Nu even kijken of hij het ook echt opstuurt ;)
 
Mooi geheel zo, zou alleen wel wisselen met water op dezelfde temperatuur als het aquarium om schommelingen te verminderen.

Ff terug gescrolled, maar zodra de maanvissen volgroeien word het pittig vol en is je bakje wel te krap eigenlijk.

Zou met de groeiende maanvissen tog echt minimaal 50-70% gaan wisselen per week.
 
Laatst bewerkt:
Ja dat snap ik, alleen heb ik daar geen warm water aansluiting :(
Daarom pomp ik hem eerst een deel leeg en vul dan heel langzaam weer bij. Het is nog even testen hoe dat werkt. In ieder geval zie ik de tweede heater aanslaan en is de temperatuur niet meer dan 1,5 graden gedaald.
Dat is me nog wel iets teveel maar komt in de natuur ook wel voor na een fixe regenbui bijvoorbeeld.

Mocht je suggesties hebben dan hoor ik ze graag zolang ze niet te maken hebben met het aanleggen van warm water.
Ik wil ook niet teveel met emmers en slangen in de weer want we hebben een houten vloer.
 
Dat klonk veelbelovend en is zeker een idee.
Ik heb even gekeken maar de goedkoopste die ik kon vinden was 109 euro. Dan heb ik nog een mengkraan nodig en gebruikt het ding 1500 watt.
Dat past momenteel niet in mijn budget.
 
Nee goedkoop is anders, maar een warmwaterleiding trekken was geen optie zei jij ;)

Maar ik deed voorheen altijd mijn water mengen in de gootsteen en dat pompte ik met een slang mijn aquarium in
 
Ja dat snap ik, alleen heb ik daar geen warm water aansluiting :(
Daarom pomp ik hem eerst een deel leeg en vul dan heel langzaam weer bij. Het is nog even testen hoe dat werkt. In ieder geval zie ik de tweede heater aanslaan en is de temperatuur niet meer dan 1,5 graden gedaald.
Dat is me nog wel iets teveel maar komt in de natuur ook wel voor na een fixe regenbui bijvoorbeeld.

Mocht je suggesties hebben dan hoor ik ze graag zolang ze niet te maken hebben met het aanleggen van warm water.
Ik wil ook niet teveel met emmers en slangen in de weer want we hebben een houten vloer.

Men neme twee regentonnen die je vult met leidingwater en gewoon op kamertemperatuur laat komen en zet er een dompelpomp in waarmee je het naar je bak kan pompen :thumbs:
 
Ook een goede suggestie maar ik denk niet dat mijn vrouw het OK vindt als ik permanent 2 regentonnen in de huiskamer of gang heb staan....:oops:
 
En dan nog zijn ze niet op aquarium temperatuur... en om nou een verwarmde ton in je huiskamer te zetten is ook weer zowat hè :p
 
Ook een goede suggestie maar ik denk niet dat mijn vrouw het OK vindt als ik permanent 2 regentonnen in de huiskamer of gang heb staan....:oops:
Kast omheen bouwen

En dan nog zijn ze niet op aquarium temperatuur... en om nou een verwarmde ton in je huiskamer te zetten is ook weer zowat hè :p
De gemiddelde kamertemperatuur is 21 graden dan is het water in de regentonnen ongeveer 19 graden, veel beter dan de 10 graden die het nu heeft waardoor je dus grotere hoeveelheden kan verversen
 
De gemiddelde kamertemperatuur is 21 graden dan is het water in de regentonnen ongeveer 19 graden, veel beter dan de 10 graden die het nu heeft waardoor je dus grotere hoeveelheden kan verversen
Ja okee, je kan dan een grotere wissel doen voordat de delta T is bereikt
 
Kan je nog beter een doorstroom element aanschaffen van een Bravilor snelfilter machine (mundo, matic, th, novo of iso) 2160W maar dan heb je wel kwaliteit


Een wat?
 
Hmm, even Googlen. :sorry:

Dat ziet er uit alsof er nog flink aan geknutseld moet worden en de vanaf prijs was ook 100 euro...
 
Hmm, even Googlen. :sorry:

Dat ziet er uit alsof er nog flink aan geknutseld moet worden en de vanaf prijs was ook 100 euro...
Oh, das wel flink aan de prijs..
Maargoed dat soort dingen zitten ook in goedkopere koffie machines.
Voordeel is dat ze al waterdicht zijn dus in principe hoef je enkel 230 er op aan te sluiten en klaar
 
misschien moet ik een oude senseo uit elkaar halen . ;)
Maar eigenlijk wil ik wel iets wat ik kan regelen..
 
misschien moet ik een oude senseo uit elkaar halen . ;)
Maar eigenlijk wil ik wel iets wat ik kan regelen..
Uitgaande temperatuur is natuurlijk onderhevig aan de hoeveelheid koud water die word aangeboden.
Hoe meer L/U hoe kleiner de delta T is natuurlijk
 
Ik heb vandaag weer 60% ververst en wat planten toegevoegd.
Er komen trouwens geen vissen meer bij, ik weet dat ik echt aan de max zit (waarschijnlijk er iets overheen).
Zonodig verhuis ik de Danio's of de Kersenbuiken naar een andere bak.
Gelukkig heb ik er een goed filter opzitten en ververs ik regelmatig. Ik kijk het even aan.

Van de week de Carbo Plus geplaatst en nog wat plantjes toegevoegd, alweer op jullie aanraden.

20190105_161128.jpg
20190105_160800.jpg
20190105_160806.jpg
20190105_160846.jpg
20190105_160905.jpg
20190105_160924.jpg
20190105_160952.jpg
20190105_161117.jpg
 

Terug
Bovenaan