Fatsoenlijke diffuser


S

Samzee

Guest
Na een berg ellende met een dennerle micro flipper en een dennerle diffuser wil ik nu iets wat wel fatsoenlijk werkt.

Bak is 60cm.
Aquell pat mini met spraybar dus niets inline te zetten.
Ph 7.5
Kh 5
Gh 5

Heb de de ruimte om wel wat te verstoppen maar het moet geen jumbo size worden.
Verder ook geen bellenteller nodig want die zit al op de velda FX1 3 in 1 drukregelaar.
Zoek wel iets wat ik op den duur mee kan verhuizen naar een 80 of 100cm bak.
 
Na een berg ellende met een dennerle micro flipper en een dennerle diffuser wil ik nu iets wat wel fatsoenlijk werkt.

Bak is 60cm.
Aquell pat mini met spraybar dus niets inline te zetten.
Ph 7.5
Kh 5
Gh 5

Heb de de ruimte om wel wat te verstoppen maar het moet geen jumbo size worden.
Verder ook geen bellenteller nodig want die zit al op de velda FX1 3 in 1 drukregelaar.
Zoek wel iets wat ik op den duur mee kan verhuizen naar een 80 of 100cm bak.
Bazooka Intense diffusor, erg klein maar doet z'n werk uitstekend én is goedkoop...
 
Is er ook nog een andere optie welke ik voor de zekerheid ook kan meebestellen?
Schijnen soms toch problemen te zijn met de intense bazooka namelijk.
 
Is er ook nog een andere optie welke ik voor de zekerheid ook kan meebestellen?
Schijnen soms toch problemen te zijn met de intense bazooka namelijk.

Diffusors welke met een membraan werken, hebben een hogere werkdruk nodig. Minimaal 2 bar.
Dus dit moet je wel in kunnen stellen.

Zelf heb ik jarenlang naar tevredenheid een JBL taifun gehad. Deze had ik langer gemaakt. Extra verlengset.
Zodat alle belletjes nagenoeg volledig waren opgelost.
Deze heeft geen hoge druk nodig.
Kan volledig uit elkaar voor grondige schoonmaak.
 
Heb het nog niet besteld maar het leek mij ook een prima setje icm een fatsoenlijke diffuser.
Gewoon in een keer alles in een en niet eens zo heel erg duur.

Denk dat ik zowel de bazooka als de taifun bestel, zit ik zeker goed
 
Dat ze geen co2 doorlaten of exploderen door te veel druk.
Niet dat het een probleem is om dan garantie te claimen maar dat kost meestal wel weer een hoop tijd.
 
Ik gebruik de intense bazooka inline en gewoon in de bak en geen problemen mee! Hoewel ik wel belletjes zie bij de hoeveelheid dat ik toevoeg!
 
Zelf heb ik een inline oplossing. De HS Aqua Max/Mix reactor. Deze plaats je tussen je externe filter en de bak. Een betere oplosbaarheid van je Co2 kan je bijna niet krijgen denk ik. Is dat misschien een optie voor je ? Meer hierover vind je in het topic van mijn "hi-tec" bak in mijn handtekening.
 
Ik heb jaren plezier gehad van de JBL Taifun.
Kan je verkleinen of verlengen zodat je zeker weet dat de bellen oplossen.

Bij een membraam diffuser stijgen toch veel bellen naar de oppervlakte zonder op te lossen. En moet je veel rekening houden met de stroming.
 
@benvo dat niet doorlaten of exploderen kom ik op meerdere fora tegen.
Ook dat die gewoon goed werkt kom ik veel tegen dus probeer het gewoon.

@Niwla in de huidige bak heb ik niet de mogelijkheden om wat inline te plaatsen.
Bij de rio 125 welke deze bak in de toekomst gaat vervangen ga ik wel voor de inline optie omdat daar een extern filter op komt te zitten.
Omgekeerd bakje icm denerle 80 grams patroon heb ik in de bak al geprobeert maar dit leverde weinig resultaat op.


@Daniel 82 taifun bestel ik ook mee met de order eerdaags.
Op zich is het een mooi systeem mits je het een beetje weg kan werken.
 
Ik gebruik de intense bazooka inline en gewoon in de bak en geen problemen mee! Hoewel ik wel belletjes zie bij de hoeveelheid dat ik toevoeg!
Fijner afstellen, misschien? Bij mijn bak zie ik boven de diffussor een fijne waas die het oppervlakte water niet haalt.
 
Ik gebruik in een 60 literbak een 3 in 1 diffuser van Colombo.
Voordelen zijn:
* goedkoop
* makkelijk te reinigen
* zeer fijne nevel van CO2
* keramische plaatje is te verwisselen
* diffuser, bellenteller en retourstop in 1
* makkelijk te reinigen omdat hij uit elkaar kan

Nadelen:
* zuignappen zitten aan 1 kant waardoor je de diffuser niet overal kunt plaatsen
* niet echt mooi
* ingang CO2 zit in een hoek, dus ook weer onhandig met een mooie plaats te vinden

Zoek er eens naar op internet http://www.aquaplantsonline.nl/co2/colombo-262/colombo-co2-diffuser-3-in-1-large-co2-diffusor
 
Heb een co2art setje binnen inclusief 60mm bazooka.
Draait nu een half uurtje en er komen langzaam maar zeker kleinere belletjes.
Af en toe komen er wel een hoop grotere bellen voorbij die zich eerst ontwikkelen op het oppervlak van de diffuser.
Zal wel even moeten inlopen gok ik?
 
Heb een co2art setje binnen inclusief 60mm bazooka.
Draait nu een half uurtje en er komen langzaam maar zeker kleinere belletjes.
Af en toe komen er wel een hoop grotere bellen voorbij die zich eerst ontwikkelen op het oppervlak van de diffuser.
Zal wel even moeten inlopen gok ik?
Moet inderdaad nog even inweken, had ik ook toen destijds met de keramische schijf van mijn inline diffuser,
Daarom word het soms ook aangeraden om hem eerst een nachtje in het water te leggen.
Maar is inderdaad nog een kwestie van even indraaien
 
Inmiddels zijn de bellen al een heel stuk fijner.
Aldus het papiertje kon die direct gebruikt worden.
Merk wel dat ik nog veel moet regelen want had de continutest mooi groen en dook weer naar blauw dus nu weer omhoog in bps.
 
Nou het word gewoon een fatsoenlijke reactor want ben het sprite water al behoorlijk zat.
 
Nou het word gewoon een fatsoenlijke reactor want ben het sprite water al behoorlijk zat.

Welke diffuser had je ook alweer?
Ik heb mijn externe VÓÓR de pomp geplaatst. Dus geen belletjes meer. Pomp is reactor geworden.
 
Intense bazooka 60mm op 2 a 3bps.
Ga voor een reactor en geen inline diffuser ivm onderhoud.
 
Heb ook geen problemen met de diffuser alleen mn water is nu net 7up.
Door de stroming worden de belletjes de hele bak door geblazen en dat vind ik zelf niet zo geweldig.
 
Welke diffuser had je ook alweer?
Ik heb mijn externe VÓÓR de pomp geplaatst. Dus geen belletjes meer. Pomp is reactor geworden.

Uit interesse: welke externe diffuser gebruik je?
Zelf heb ik een proflora externe diffuser, zou die ook graag voor mijn externe pomp plaatsen maar ik weet niet goed als dat hiermee ook zou kunnen...Ik dacht ergens gelezen te hebben dat je deze enkel na de pomp kon gebruiken ivm stromingsrichting maar ik vraag me toch af in hoeverre dat een probleem zou zijn als het water in de andere richting door de diffuser zou stromen...
 
Uit interesse: welke externe diffuser gebruik je?
Zelf heb ik een proflora externe diffuser, zou die ook graag voor mijn externe pomp plaatsen maar ik weet niet goed als dat hiermee ook zou kunnen...Ik dacht ergens gelezen te hebben dat je deze enkel na de pomp kon gebruiken ivm stromingsrichting maar ik vraag me toch af in hoeverre dat een probleem zou zijn als het water in de andere richting door de diffuser zou stromen...

Bij iedere diffuser schrijven ze dat deze na de pomp moet. Ik heb de up aqua atomizer via ali.
Ook de mijne. Maar het is een keramisch pijpje. Of het water nu links of rechtsom gaat, dat maakt niks uit.
Er moeten alleen geen grove bellen uitkomen. Maar fijne nevel. Dan lost het volledig op in de filterpomp.
 
Laatst bewerkt:
Intense bazooka 60mm op 2 a 3bps.
Ga voor een reactor en geen inline diffuser ivm onderhoud.

Onderhoud?? Externe diffuser. 2x per jaar een rager erdoor.

Reactor. Die verstopt door vuil in de media.

Ps.

Je kunt die bazooka ook onder je aanzuigkorf plaatsen. Zuigt deze de helft op. Heb je een super verdeling.
Sinds ik het via de filter laat gaan, heeft de HN ook geen algjes meer bij het oppervlak.
Daarvoor beetje last van basrdalg, door minder co2 aan wateropppervlak door stroming.
 
Bij iedere diffuser schrijven ze dat deze na de pomp moet. Ik heb de up aqua atomizer via ali.
Ook de mijne. Maar het een kersmisch pijpje. Of het water nu links of rechtsom gaat, dat maakt niks uit.
Er moeten alleen geen grove bellen uitkomen. Maar fijne nevel. Dan lost het volledig op in de filterpomp.

Thanks! Interessant...
Die up aqua lijkt wel goed op de proflora qua design, het is me niet duidelijk als deze nu wel of niet een bellenteller heeft maar alleszins als het met deze lukt moet het met de pro flora ook wel kunnen waarschijnlijk. De proflora kan je niet omdraaien natuurlijk gezien de bellenteller maar dat speelt waarschijnlijk niet zoveel rol.

Alleszins bedankt voor je reactie!
 

Terug
Bovenaan