Farlowella acus - naaldmeerval

Discussie in 'Ledenervaringen aquariumdieren' gestart door babysnake, 23 jun 2012.

View Users: View Users
  1. babysnake

babysnake

Lid geworden:
    22 jan 2010
    • Wetenschappelijke naam
      Farlowella acus
    • Nederlandse naam
      naaldmeerval
    • Hardheid: zacht, neutraal, hard
      zacht, neutraal
    • Temperatuur: koud, subtropisch, tropisch
      tropisch
    • School, koppel, harem of solitair
      koppel of solitair
    • Welke waterlaag (boven, midden, onder of overal)
      overal
    • Herkomst
      Venezuela (Zuid-Amerika)

224352babysnake_0_82_dsc_0039.jpg

2. TS
    TS
    babysnake

babysnake

Lid geworden:
    22 jan 2010
    • Omstandigheden eigen aquarium (maten aquarium, soort aquarium (biotoop, planten, stenen, hout aquarium, welke medebewoners, leidingwater of aangepast water (wat is er aangepast - osmose, turf enz), temperatuur )
      De Farlowella zitten in mijn 1m60bak, ik heb er drie. Het is een vol beplant aquarium. Ik gebruik voor de verversingen leidingwater, door Co2 toevoeging hou ik de Ph ongeveer 6.5 a 7. ze leven samen met een school corydora's en mijn sikkeltetra's een harem diamantgourami en een ancistrus. De temp is 25� a 26�. Ze zijn geen zwemmer, ze liggen meestal ergens op of plakken ergens tegenaan.
    • Gedrag ten opzichte van elkaar (dezelfde soort).
      Vaak worden ze als solitair verkocht, maar ik merk toch dat ze elkaars aanwezigheid op prijs stellen, ze liggen vaak samen, en nog nooit heb ik ze kunnen betrappen op onderlinge agressie.
    • Gedrag ten opzichte van andere aquarium bewoners.
      Ze laten alle medebewoners ongemoeid. Andere meervallen kunnen zich wel al eens als ettertjes tegenover hen gedragen, waartegen ze door hun vorm moeilijk weerbaar zijn. zorg dat ze niet worden onderdrukt door andere meervallen.
    • Eigen mening over de vis in zijn totaliteit (gedrag algemeen, kleur, zichtbaarheid in het aquarium)
      Prachtige meerval die zich vaak laat zien, helemaal niet schuw en overdag actief. Je kan ze, als je dat wil, gewoon met de hand uitvangen, zo rustig zijn ze. Als ze schrikken kunnen ze al wel eens door de bak schieten, maar dan enkel om een halve meter verder terug ergens tegenaan te gaan liggen. ze eten groenvoer dus daarheen moet gekeken worden bij het voederen, ze eten aan mijn echinodorus. Maar als dat je niet stoort vind ik ze zeker een aanrader om eens te houden.
    • Ervaring met de kweek van deze vis. Denk bijvoorbeeld aan: Makkelijk of moeilijk, is er broedzorg, eierlegend enz.
      Ik heb al enkele keren eitjes gehad van deze vissen, mijn Ancistrus eet deze telkens op voor ze uitkomen, de man bewaakt het nest maar is niet tegen de Ancistrus opgewassen. Het moet wel mogelijk zijn om ze verder te kweken, en er zijn best wel verslagen over te vinden.

3. Mascha&Ivo

Mascha&Ivo

Lid geworden:
    16 aug 2012
    Ter info: wat verkocht wordt als Farlowella acus is dat vrijwel nooit. Ze zijn zeldzaam, als ze al deze kant op komen.
    Groothandels (en winkels in hun navolging) labelen het maar als acus, al komt het uit een ander land als waar de acus vandaan komt (!)

De acus heeft een korte(re) neus, onmiskenbaar anders als de andere Farlowella soorten.

Tot nu toe in winkels tegengekomen: F. vittata, F. henriquei, F. gracilis en mogelijk ook F. amazonum.
    De dieren die Babysnake hier laat zien lijken spreken op onze F. vittata. Onze indruk is dat dat ook de meest courante soort in de handel is.

4. dolle ancistrus

dolle ancistrus

Lid geworden:
    19 apr 2013
    En wat is de minimale aquariumafmeting voor deze soort, dat zou ook handige informatie zijn :)

5. simone25

simone25

Lid geworden:
    2 jun 2012
    Mijn koppel farlowella's zitten in een dubai 100. Ze zitten op gewoon leiding water met een PH van 8. Het is een gezelschaps bak met veel planten en een aantal stukken hout. De medebewoners zijn: 1 koppel ramirezi electric blue, 2 over gebleven Pseudomugil gertrudae, marmer bijlzalmpjes, een l066 en een l333, sawbwa resplendens en een koppel betta's. En onder tussen een x aantal Farlowella jongen.

Het is een vis soort die niet agressies is naar elkaar zowel de oudere dieren als de jongen.

Ook de medebewoner laten ze met rust. En anders om is dat net zo.

Het vrouwtje zie ik vaker dan het mannetje. Wanneer ik eten geef zit het vrouwtje al te wachten, het mannetje zie ik eigenlijk nooit bij het voer. Het mannetje is vaak op de achter wand te vinden terwijl het vrouwtje door de hele bak eigenlijk wel te vinden is. Het is een leuke rustige vis die niet veel zwemt en de medebewoners met rust laat.

Ik heb het koppel denk ik een aantal jaren gehad voordat ze eieren gingen leggen. Het eerste legsel hadden ze 82 eitjes en de man heeft ze ongeveer 12 dagen bewaakt. De eitjes zijn op een stuk of 7 na allemaal uitgekomen. Na 9 dagen zijn er een paar eitjes uitgekomen. Ongeveer 3 dagen later zijn de rest van de eieren ook uit gekomen. De jongen zijn een cm groot wanneer ze uit het ei komen. Pa en ma kijken daarna helemaal niet meer naar ze om.
    Het vrouwtje is ongeveer 14cm en het mannetje is ongeveer 16cm. Ze zitten rond de 24 graden. In het begin zitten alle jongen in de stroming maar na een aantal dagen zwerven de meeste jongen gewoon door de bak.
    Voor zo ver ik weet heb ik geen uitval gehad en ook geen opgegeten jongen door de medebewoners.

rfG1TUV2YS2Gme89hcZs-vzxBxvzbMVp.jpeg

Onder tussen zijn de jongen van het eerste legsel ongeveer 1 maand oud en de grootsten zijn 2.5cm. De ouder hebben 24 op 25 juli 2015 een 2de legsel gelegd met 58 eitjes.

6. Bertus

Bertus

Lid geworden:
    2 sep 2008
    Mooi ,hoor, Babysnake, en Simone.

Zien we goed uit.

7. Bertus

Bertus

Lid geworden:
    2 sep 2008
    Zo wil ik het ook zien te krijgen.

8. TS
    TS
    babysnake

babysnake

Lid geworden:
    22 jan 2010
    klopt, ik heb er ooit een artikel over geschreven maar ik kan het niet terug vinden.