Fantastisch systeem voor jonge visjes. Aanrader!


Frank0

Well-known member
Lid geworden
1 januari 2020
Berichten
238
Leeftijd
49
Ik heb DIT systeem op internet gezien en nagemaakt. Dit draait inmiddels een tijd en bevalt perfect. Zie onder de foto's.

Het systeem werkt als volgt:
De jongen zitten in een bakje wat in een aquarium hangt. In dat bakje zit een bruissteentje en een ovaal gat aan de zijkant met een spons binnen en buiten (dit is de kern van dit systeem). Het andere slangetje in het bakje is aangesloten op een opvoerpompje dat alle bakjes voorziet van continue schoon water, wat overloopt via dat sponsje en het gat in het bakje. Het opvoerpompje ligt onder in de bak.

Grote voordeel is altijd schoon water en je kunt voeren wat je wilt. Ik voer de jongen nu dus heel veel met van alles en nog wat. Wat je ook doet, het water is altijd schoon. Ik vervang elke week 50% van de grote bak eronder.

Het is even zoeken, passen en meten met de systemen.... maar de inzet is beloond. Nu zitten er jonge Oryzias latipes en danio margaritatus in, maar in principe is het geschikt voor alle jongen. Mocht je geinteresseerd zijn, raad ik je aan het youube filmpje te kijken of op youtube te zoeken op "master Dean fry system" en dan vind je meerdere links.

Omdat het zo goed werkt dacht ik het met jullie te delen!

360E2344-3B2D-40BE-BDB5-94DD795457B1.jpeg
 
mooie systeem volg die dean al jaren en hij heeft voor alles en handig oplossing :p. je zou nog aquaponic kunne toevoegen links paar stekje munt plant bijvoorbeeld zal je water kwaliteit nog meer verbeteren
 
Ziet er handig uit! Ik gebruik min of meer hetzelfde principe met mijn hang-on bakjes. Die worden ook constant voorzien met vers water uit de bak waar ze aanhangen (in mijn geval een 200 liter) en via een sponsje gaat de overloop terug de bak in.

Voordeel van dit systeem is dat je nog wat flexibeler bent in bakmaat. Ik heb aardig weinig ruimte tussen mijn bakken in mijn stelling (nadeel van tweedehands kopen, moet je het soms doen met wat er is haha) dus voor mij was hang-on handiger. Maar ik zou nog eens kunnen overwegen zelf wat te plakken met plexiglas :unsure:
 
Ziet er handig uit! Ik gebruik min of meer hetzelfde principe met mijn hang-on bakjes. Die worden ook constant voorzien met vers water uit de bak waar ze aanhangen (in mijn geval een 200 liter) en via een sponsje gaat de overloop terug de bak in.

Voordeel van dit systeem is dat je nog wat flexibeler bent in bakmaat. Ik heb aardig weinig ruimte tussen mijn bakken in mijn stelling (nadeel van tweedehands kopen, moet je het soms doen met wat er is haha) dus voor mij was hang-on handiger. Maar ik zou nog eens kunnen overwegen zelf wat te plakken met plexiglas :unsure:
Ja die ken ik. Ik heb daar zelf ook een stuk of 4 van. Op een of andere manier vind ik mijn systeem wat handiger. De turnover van schoon water is ook veel hoger. Groot nadeel is wel dat je een heel aquarium kwijt bent voor deze bakjes. Je zou onderin wat visjes kunnen doen, maar met teveel wordt het water weer viezer. En dat was nou net niet de bedoeling. Ik overweeg bv wat garnalen onderin te doen of wat corydoras of zo
 
Ja met die spons aan de zijkant kan je natuurlijk makkelijker meer water verplaatsen. Voor mijn huidige jongbroed heb ik echt weinig stroming nodig ook dus dan is dat geen beperking. Maar bij andere soorten kan ik me goed voorstellen dat het extra oppervlakte een grote bonus kan zijn.

Een apart aquarium ervoor vind ik niet echt een punt. Makkelijker het water ervoor geschikt te houden en op deze manier is het ook makkelijk om veel en grote waterwissels te doen.
 
Kan je een foto laten zien hoe het gat in de bakjes eruit ziet en hoe de spons bevestigd is?
Wat is de maat van de bakjes?
 
Kan je een foto laten zien hoe het gat in de bakjes eruit ziet en hoe de spons bevestigd is?
Wat is de maat van de bakjes?
Ik raad je aan het filmpje in de link bovenaan te bekijken. Daar wordt het tot in detail uitgelegd. De bakjes zijn een zoektocht. Je moet eerst je aquarium opmeten en dan de bakjes erbij zoeken. Ik raad je aan op amazon te zoeken op koelkast opberg bakjes. Die heb je in allerlei maten, zijn heel stevig, doorzichtig en hebben zo'n handvat.
 

Terug
Bovenaan