extreme groei ceratopteris siliquosa


Johan1978

Well-known member
Lid geworden
6 augustus 2023
Berichten
52
Leeftijd
45
Locatie
Voorburg
Beste mede aquarianen,

Ik heb een mooie bak (vind ik zelf) met heel veel groen (en rood) erin.
De meeste planten groeien leuk, en relaxed.
De ceratopteris siliquosa daarentegen niet, deze groeit zo abnormaal snel ten opzichte van de andere, ik moet om de paar dagen snoeien.
En bovendien maakt deze plant een wortelstelsel boven de grond waar je ook helemaal gek van wordt. Ik hou van orde en netheid.

Welke andere (hoge) planten zijn aan te raden? Die niet explosief (alle fucking kanten op) groeien?

Ik ben benieuwd waar jullie goede ervaringen mee hebben.
Bedankt alvast.
 

Bijlagen

  • IMG-20230822-WA0008.jpg
    IMG-20230822-WA0008.jpg
    390.5 KB · Weergaven: 69
Dit is een plant met een zeer sterke groei neiging. Je moet de plant plagen door regelmatig bladeren te kortwieken. Die wortels, daar kan je weinig aandoen. De plant wortelt nu eenmaal heel sterk door de bodem! Een "goede" eigenschap van de plant is, en van ook andere Ceratopteris soorten, dat het nogal wat voedsel opneemt. Wat de plant tot een grote vijand van algen maakt! De groeisnelheid wordt met name ook bepaald doordat ze van een hoge lichtsterkte houdt. Daarmee kan je dus de groei wel ietwat beïnvloeden.
 
Ik ga de boel denk ik toch anders inrichten.
Die twee siliquosa's gaan er denk ik uit voor planten die minder hard groeien.
Ik denk een variant op de echinodorus (die ik al links heb staan).

Ik hoor graag andere leuke tips!
 
Links is de Zwaardplant maar je hebt meer hoge soorten Echino s hoor want anders wordt het veel van hetzelfde denk ik.
 
Ik heb wat kikkerbeet in ringen drijven, daarmee kan ik wat schaduw creëren daar waar nodig.
Die lage groene plantjes (ik weet niet meer wat het is) hadden daar ook baat bij. Teveel licht deed ze niet goed.
 

Terug
Bovenaan