Extra vrouwtje of niet?


JanCichlide

Well-known member
Lid geworden
31 oktober 2018
Berichten
211
Leeftijd
38
Ik heb een koppeltje herotilapia multispinosa (Herotilapia multispinosus), de regenboogcichlide.
Het mannetje wil voortdurend paren, graaft een kuil, doet de paringsdans, etc.
Echter wenst het vrouwtje hier niet op in te gaan.
Nu is mijn vraag of ik niet beter een tweede vrouwtje bij ga halen om het ene vrouwtje wat rust te geven?
Want het mannetje zit nu achter haar aan. Of is het best nog wat geduld te hebben en zal het vrouwtje er uiteindelijk toch op zijn avances ingaan?
 
Zijne echte koppel vormers toch? Hebben ze al is eerder eieren gehad?

Je kan de zogeheten egg-crate methode toepassen.



Als je daar een gat in kan maken waar de vrouw wel doorpast maar de man niet is het helemaal makkelijk.
Wellicht dat de man op ten duur weer “afkoeld”.
 
Weet je zeker dat het een man en vrouw zijn? Vooral als ze jong zijn, zijn ze moeilijk te sexen. Hebben ze iid al eitjes gehad? Het zijn koppelvormers dus als je er zomaar een vrouwtje bijzet, hou je op een gegeven moment maar een vrouw over, de andere is dan gaan hemelen.Om de vrouw wat rust te gunnen, zou je idd een rooster of zoiets kunnen plaatsen.
Hoe lang heb je ze?
 
Ik heb ze nu 2,5 maand. Naar mijn mening zijn het man en vrouw, de verschillen zijn wel duidelijk.
Het vrouwtje flirt af en toe met het mannetje, maar ze gaat er niet volledig op in.
Zo een rooster is echt de laatste optie die ik zou overwegen. Het vrouwtje heeft 2 noten waarin ze schuilt en veilig zit voor de man.

Hier een foto van ze allebei, niet zo heel scherp, maar je kan het onderscheid tussen man en vrouw wel zien.
Ik ben geneigd om toch een tweede vrouwtje te halen. Als ik niets doe kan dit vrouwtje ook sneuvelen.

2aikl6u.jpg
 
Je hebt iig geen koppel! Het kleinere visje is zeer gestresst dus dat is niet best inderdaad. Ik vraag mij zelfs af of het geen gestresst onderdanig mannetje zou kunnen zijn. Ik zou durven opteren voor het toevoegen van wel 2 of 4 visjes zodat ze zelf een partner kunnen uitzoeken. Misschien is je bak groot genoeg voor een groepje maar anders na het koppelen de rest eruit vangen. Dat zie je snel genoeg.
 
Ik ben bij de LFS geweest waar ik ze gekocht heb. Zij hebben me het advies gegeven om het nog even aan te kijken. Het koppel vormen duurt langer dan 2 maanden.
Ik heb besloten om dus gewoon nog even af te wachten. Of het een onderdanig mannetje is betwijfel ik, ze gaat geregeld wel in op zijn avances, alleen stopt ze er op een bepaald moment mee en gaat ze schuilen in een noot. Volgens de LFS moest ik nog gewoon wat geduld hebben.
 
Sorry, maar een koppel vormen is dus niet een man en een vrouw bij elkaar zetten en dan zeggen na 3 maanden zijn ze een paartje! Als je een echt koppeltje wil, moet je ze dus echt zelf laten uitzoeken. Ik heb hier een man en vrouw gehad die na 3 jaar nog steeds geen koppel waren. En ze bleven niet vriendelijk naar elkaar.
 

Terug
Bovenaan