Extern ipv intern filter


S

Sylvi

Guest
Hoi allemaal, ik wil graag wat advies..
Ik heb nu een Juwel bak ( 80 x 36 x 40 ) met intern filter en verwarming. Ik zou graag over willen stappen naar een extern filter...
Wat moet ik doen, om dit te realiseren? Ik zag in een ander topic, dat je ruimte moet hebben voor je slangen...
Nogmaals, wat buitenfilters betreft, ben ik een 100% leek. Is het überhaupt mogelijk? Wat als ik volgend jaar groter wil, naar 1.20 m, want groter kan ik niet kwijt..

Graag jullie advies....:help::S:help:
 
Een filter die groot/sterk genoeg is voor 120 bak blaast in ene 80 bak je vissen eruit.

Ik zou dan eerder even wachten op die 120 bak.

Voor een 90 liter bak is de "Eheim Buitenfilter Classic" een optie al is die ook al wat aan de sterke kant.
Geen ervaring met tetra fiters maar qua capaciteit komt de "Tetra EX Plus Buitenfilter" dichter bij jouw bak maat.

Voor een 120 bak (ik neem aan 129x50x50) kom je op een ander formaat uit.
Zelf gebruik ik de Fluval G6 in een bak van 130x50x65.
Is wel een van de duurste maar ook de meest makkelijke in onderhoud.
Draait hier nu vier jaar.
 
Wat als ik volgend jaar groter wil, naar 1.20 m,


Als je dat echt wil dan kun je even wachten nu (zoals Dirk al aangeeft) of een kleine Eheim 2213 kopen op de 80cm en die volgend jaar als 2e filter laten draaien naast de hoofdfilter van je grote bak. Ik heb op de meterbak ook 2 filters en als er onverhoopt iets gebeurt met één dan draait de ander nog.
 
Een externe filter schilt weer wat techniek in je bak zeker icm met lily pipes erg mooi.

De eheim experience is ook heel makkelijk in onderhoud en komt met ingebouwde kranen waarmee je de stroming kunt bepalen. Dus je kan er gewoon één kopen voor de 120 bak en de stroming wat terugzetten op de 80 bak. (pas op doe dit alleen op de outflow, de inflow moet je nooit beperken dit is slecht voor de filter) Eheim filters staan er ook om bekend om zeer lang mee te gaan..

Zelf ben ik een fan om naast het andere filtermateriaal een zakje seachem purigen van 100ml erin te doen voor kraakhelder water.

Voor aquascaping is er een regel om een filter te kiezen die 10x de inhoud van je bak per uur filtert. Bijv. je hebt een 100l bak dan kies je een filter die "claimt" dat hij 1000 l / uur pompt. Het blijft een regel en ja heel accuraat zal het niet zijn. Maar naar mijn mening met deze regel heb je eerder te veel stroming dan te weinig. En te veel kan je makkelijk reguleren met de kranen.

In mijn 80x40x40 bak heb ik de eheim experience 350.
 
Laatst bewerkt:
Nu heb ik gelezen dat het niet goed is voor een filter om die voor langere periode te knijpen tenzij het instelbaar is zoals bij duurdere die dit wel als mogelijkheid hebben. Maar met de hendeltjes die ook op bv de JBL 901 zitten is dat niet aan te raden zover ik weet.
 
Nu heb ik gelezen dat het niet goed is voor een filter om die voor langere periode te knijpen tenzij het instelbaar is zoals bij duurdere die dit wel als mogelijkheid hebben. Maar met de hendeltjes die ook op bv de JBL 901 zitten is dat niet aan te raden zover ik weet.

Geen idee over de jbl. In de handleiding geeft eheim aan dat je de flow kunt reguleren zolang dit op de outflow is.

Nog wat extra informatie:
Bij een standaard type moter zal het koelen minder worden naar mate je hem overbelast of beperkt. Wanneer elektrische draden warmer worden (door minder koeling) zullen ze meer verbruiken. Door meer verbruik zal er nog meer warmte ontstaan. Dit leidt uiteindelijk tot problemen. Maar de moter in onze aquarium filter wijkt af van een standaard moter. Er zitten geen draden aan de impeller. Dus als je de impeller overbelast of zelfs stopt zal de warmte niet significant toenemen. Het zal een klein beetje toenemen maar aangezien er water doorheen stroomt zal het nooit heel heet worden.
 
Ok, ik geloof je gelijk maar ik heb dat soort opmerkingen weleens hier ergens gelezen. Dus vandaar dat ik het toch voor alle zekerheid even wilde aankaarten;)
 
Bij mijn juwel rio 125 heb ik nu een jbl crystalprofi E901. Dit aquarium is ook 80cm, sommigen zullen zeggen dat dit overkill is maar ik ben er tevreden mee.
In eerste instantie mee laten draaien met het interne filter op half vermogen maar nu volledig open.

De vissen moesten even wennen maar zwemmen nu weer vrolijk rond.
 

Terug
Bovenaan