Extern filter isoleren in kast


M

Marijn1972

Guest
Hallo allemaal,

Net nieuw hier en meteen een vraag waarvan ik denk dat hij voor meerdere mensen van belang kan zijn.
Ik weet niet of het in dit topic onderdeel thuishoort, maar het leek me een nuttig onderwerp en het heeft te maken met filters / elektra.

Wat denken jullie van het totaal isoleren van een onderkast van een aquarium d.m.v. die dikke schuimplaten (zacht met al die kleurtjes / worden gebruikt voor dak en muurisolatie) en eventuele warmte opbouw in de kast?
Ik heb isolatie aangebracht in de onderkast van mijn Eheim Vivaline 240. De achterkant is dichtgemaakt met een sluitende plank en ook geïsoleerd. In de achterplaat is een gat met een gatenzaag geboord t.b.v. slangdoorvoer.
De resterende ruimte in het gat is ook gedicht. Feitelijk kan er nagenoeg geen lucht in of uit de kast en het is doodstil in de woonkamer. je hoor echt niets!! Dus wat dat betreft is het goed gelukt.
Mijn vraag is eigenlijk of er een risico kleeft aan een dergelijke kast i.v.m. warmte opbouw / evenetuele risico`s m.b.t. brandgevaar? Nu weet ik dat filters minimale warmteafgifte hebben(temp in de kast blijft stabiel op 23 graden celcius), maar ben toch benieuwd hoe jullie hierover denken.
Ik heb in de kast altijd een JBL 1500 gehad, maar die was zo stil dat het niet nodig was om de gehele kast te isoleren (er was nog een minimale luchtspleet boven het deurtje en het slanggat was maar deels opgevuld)
Nu heb ik sinds deze week een Eheim 2275 die meer geluid maakt dan de JBL en ben dus overgegaan tot totaal isolatie van de kast. Vandaar dat deze vraag ineens bij me naar boven kwam en daarmee gelijk ook de vraag of je aquarium filters altijd in geventileerde ruimtes moet plaatsen?

Ik ben benieuwd naar jullie meningen

Groeten,
Marijn
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb Eheim en JBL filters. Bij beide heb ik nooit iets gemerkt van (over-)verhitting. De Eheim is wat luidruchtiger dan de JBL e901 bij mij. Daarbij heb ik wel noppenschuim gebruikt om te isoleren zonder daar nadelige gevolgen van te ondervinden. Mijn kastjes zijn trouwens niet afgesloten achter. Het lijkt me dan ook dat isolering geen kwaad kan.
 
Een aquariumpomp zal niet snel oververhitten lijkt me. Prima koeling immers: er gaat door een JBL e1500 netto toch zo'n 1000 l/u om de warmte af te voeren.
 
Ik ben geen expert maar een kennis hier heeft de JBL 901 en die heeft ook met dat spul de hele aquariumkast geïsoleerd tegen geluidsoverlast. Geen problemen inderdaad.
 
Denk dat het pas in de zomer een probleem word als je juist warmte af wil voeren van je aquarium om oververhitting te voorkomen
 
Ik ben geen expert maar een kennis hier heeft de JBL 901 en die heeft ook met dat spul de hele aquariumkast geïsoleerd tegen geluidsoverlast. Geen problemen inderdaad.
Welk spul?
Bij Hornbach verkopen ze speciaal spul voor geluid isolatie.
De punten zorgen voor een groter oppervlak dus meer demping neem ik aan.
IK zit er over te denken hier wat van in de kast aan te brengen.

shopping
 
Dank allemaal voor de verhelderende meningen! Ik zal het eens rustig aankijken, ik heb er nu een thermometer in liggen en zal gedurende de week eens kijken of de temperatuur in de kast oploopt.
Ik verwacht eigenlijk ook geen problemen maar ik denk ik vraag het toch maar even.

@tuinkabouter: Mijn aquarium zelf zal de warmte wel kwijt kunnen, deze staat net als elk ander aquarium boven op een onderkast. Het gaat juist om één van de onderkastjes waar het filter in staat.
@Dirk Bazuin: Ik heb van dat vlokkenschuim gebruikt met een dikte van 5 cm. de platen zijn 50 x 100 cm. Ze hebben de eigenschap een hoge demping te krijgen door een relatief grote dichtheid.
Werk top!! ik zag dat ze het ook bij gamma verkopen, alleen is het dan 3,5 cm dik. het is in iedergeval belangrijk dat je materiaal een hoge dichtheid heeft zodat laag frequente bromgeluiden niet makkelijk door kunnen dringen.
 
Wat Lars... ik zou me over de pomp niet zo'n zorgen qua warmte. Ik heb deze platen van de Gamma en werken prima bij mijn Eheim Pro 3 350.

Wat wellicht wel problemen met de warmte kan geven, is de trafo van de verlichting. Die wordt warmer als de pomp...

20171223_090157.png
 
Wat Lars zegt... ik zou me over de pomp niet zo'n zorgen qua warmte. Ik heb deze platen van de Gamma en werken prima bij mijn Eheim Pro 3 350.

Wat wellicht wel problemen met de warmte kan geven, is de trafo van de verlichting. Die wordt warmer als de pomp... daarom heb ik die ook apart van de pomp.
 
Welk spul?
Bij Hornbach verkopen ze speciaal spul voor geluid isolatie.
De punten zorgen voor een groter oppervlak dus meer demping neem ik aan.
IK zit er over te denken hier wat van in de kast aan te brengen.

shopping
Heb dit ook in beide kanten gebruikt. Heb het bij de Gamma vandaan en het is zelfklevend.
 
Noppenschuim doet feitelijk niet zoveel aan akoestische isolatie (zoals ook de goedkope schuimsoorten van Ebay). Best kijk je naar een wat meer dens, specifiek voor akoestiek bedoelt, materiaal.

Mijn aquariummeubel (Juwel, dus met bodemplaat) is volledig (achter, zijkanten, bovenkant) geïsoleerd met 5cm dik akoestisch paneel van samengeperst katoen (althans, het deel waar de filter staat). Langs de voorkant heb ik een los paneel wat ik er uit pak als ik bij mijn filter moet zijn.

Doch denk ik dat het effect van akoestische demping/diffusie langs de zijkanten relatief in het niet valt bij het effect van een mat onder de filter welke de trillingen doorgegeven aan het meubel zoveel als mogelijk elimineert.

Zelfde vlieger gaat op voor het maximaal isoleren van de slangen t.o.v. de kast. Zelf ondervonden dat de uitstroom slang (ten minste bij mijn filters) met name trillingen/geluid voortbrengt.

Momenteel ben ik aan het experimenteren met verschillende dikte/stijfheid van mijn slangen in een poging de voorgebrachte trillingen nog verder te reduceren.
 
Dit is een zeer interessant topic en ik denk ook maar eens een kijkje te gaan nemen in de gamma na de feestdagen.
 
Noppenschuim doet feitelijk niet zoveel aan akoestische isolatie (zoals ook de goedkope schuimsoorten van Ebay). Best kijk je naar een wat meer dens, specifiek voor akoestiek bedoelt, materiaal.

Mijn aquariummeubel (Juwel, dus met bodemplaat) is volledig (achter, zijkanten, bovenkant) geïsoleerd met 5cm dik akoestisch paneel van samengeperst katoen (althans, het deel waar de filter staat). Langs de voorkant heb ik een los paneel wat ik er uit pak als ik bij mijn filter moet zijn.

Doch denk ik dat het effect van akoestische demping/diffusie langs de zijkanten relatief in het niet valt bij het effect van een mat onder de filter welke de trillingen doorgegeven aan het meubel zoveel als mogelijk elimineert.

Zelfde vlieger gaat op voor het maximaal isoleren van de slangen t.o.v. de kast. Zelf ondervonden dat de uitstroom slang (ten minste bij mijn filters) met name trillingen/geluid voortbrengt.

Momenteel ben ik aan het experimenteren met verschillende dikte/stijfheid van mijn slangen in een poging de voorgebrachte trillingen nog verder te reduceren.
Slangen geven inderdaad vaak trillingen door. Met name wanneer deze tegen je meubel aanliggen. Een stukje schuim ertussen verlost je hiervan.
 
Wat Lars zegt... ik zou me over de pomp niet zo'n zorgen qua warmte. Ik heb deze platen van de Gamma en werken prima bij mijn Eheim Pro 3 350.

Wat wellicht wel problemen met de warmte kan geven, is de trafo van de verlichting. Die wordt warmer als de pomp... daarom heb ik die ook apart van de pomp.

Hoi Markie, Dank voor je antwoord. Ik heb dat inderdaad ook apart van de pomp. dus dat is het probleem niet. ik ben nu weer een aantal dagen verder en er gebeurt eigenlijk niets raars in de kast qua temperatuur. Die bijft lekker stabiel tussen 23 en 24 graden.

@allemaal, ik zal even een foto maken van mijn kast zodat jullie kunnen zien hoe ik het gedaan heb (hoop niet dat het uploaden van foto`s nog net zo lastig is als een paar jaar geleden :)

Noppenschuim doet feitelijk niet zoveel aan akoestische isolatie (zoals ook de goedkope schuimsoorten van Ebay). Best kijk je naar een wat meer dens, specifiek voor akoestiek bedoelt, materiaal.

Mijn aquariummeubel (Juwel, dus met bodemplaat) is volledig (achter, zijkanten, bovenkant) geïsoleerd met 5cm dik akoestisch paneel van samengeperst katoen (althans, het deel waar de filter staat). Langs de voorkant heb ik een los paneel wat ik er uit pak als ik bij mijn filter moet zijn.

Doch denk ik dat het effect van akoestische demping/diffusie langs de zijkanten relatief in het niet valt bij het effect van een mat onder de filter welke de trillingen doorgegeven aan het meubel zoveel als mogelijk elimineert.

Zelfde vlieger gaat op voor het maximaal isoleren van de slangen t.o.v. de kast. Zelf ondervonden dat de uitstroom slang (ten minste bij mijn filters) met name trillingen/geluid voortbrengt.

Momenteel ben ik aan het experimenteren met verschillende dikte/stijfheid van mijn slangen in een poging de voorgebrachte trillingen nog verder te reduceren.

Klopt inderdaad wat je zegt. je moet echt schuim met hoge dichtheid hebben om geluid te absorberen. Dat noppenschuim doet volgens mij niet genoeg. Ik ook merkte dat de slangen erg veel van het geluid veroorzaakten, deze heb ik dus helemaal ontkoppeld van de kast, ze raken de kast nergens meer. Ook heb ik de in en uitstromer losgekoppeld van de rand van de kap d.m.v. een stukje schuim tussen bochten en kap.

Ik ben zeer tevreden en er is gewoon geen geluid van de pomp meer hoorbaar, helemaal stil. Zalig :)
 
Mijn experiment de afgelopen dagen uitgevoerd.

Aquarium: 60cm nano
Filter: Oase 350 thermo, inline CO2 reactor Haan op instroom, glazen lily pipes 17mm China.

Slang 1: 16/22 standaard Oase.
Slang 2: 15/19 onversterkt, heldere slang Brico (winkel in Belgie).

Mijn bevindingen. Mijn situatie. Gedempte kast met 4.5cm Metisse katoen panelen + schuim onder filter.
1. De meer flexibele slang (2) is stiller dan de meer stijve slang (1).
2. Een langere slang na uitstroom van de filter tot lily pipe brengt in mijn ervaring minder trillingen door dan een kortere (2m vs 1.2m).
De langere slang maakt hierbij een extra lusje in de kast.

Er werden per PB ook vragen gesteld omtrent de door mij gebruikte isolatie.
Deze panelen gebruik ik: https://www.groenebouwmaterialen.nl/c-987438/metisse-isolatie/

Een akoestisch paneel moet voor mij aan drie voorwaarden voldoen:
1. Akoestisch isoleren.
2. Brandveilig zijn. Let hierop bij goedkopere schuimmaterialen.
3. Veilig te verwerken. Bij minerale/glas wol en dergelijke is een goed geventileerde ruimte + handschoenen (evt tot de ellebogen) + overal + mondmasker aangeraden.

Doch ben ik van mening dat isolatie van de kast een laatste stap is. Het isoleren van de filter tov de kast en optimalisatie van de slangen is vele malen goedkoper en gemakkelijker en brengt je tot 80-90% van het te behalen resultaat.

In de afbeelding hieronder zie je mijn kast. Je ziet ook dat de dunnere slang op de uitstroom als nadeel heeft dat deze gemakkelijker kan "afknikken" wat de weerstand op de doorstroming verhoogd. Nu zit ik met 1050l/h (500-750l netto) op 87 liter (70l netto) nog ruim voldoende.

Bekijk media item 764
 
Grappig, ik ben juist overgestapt naar silicone slangen om het lawaai te dempen en dit heeft iets verschil gehad.
Merk weinig verschil qua geluid als ik varieer met de lengte.

Maar de geluidsisolatie die jij toe hebt gepast heb ik sinds vandaag ook en het heeft wel een effect, zonder jouw verhaal had ik wss voor noppenschuim gegaan maar heb het idee dat zoiets minder goed werkt
 
Waar hebben jullie dit gekocht ik vind iets van 101,- voor een pak van 9,36 m2
Dat is wel een beetje veel.

Dat zijn volgens mijn berekening 13 platen van 120 x 60.
Twee zou denk meer dan voldoende zijn.
 
Ik bij de gamma.
€30 per pak, zit ongeveer 2m2 in 1 pak
 
Ik had wel een grote verpakking van Metisse omwille van slechte akoestiek in huis. Deze had ik nog enkele panelen liggen. Met een houten frame en een mooie stof er omheen heb je een heel mooi en functioneel paneel aan de muur.

@tuinkabouter , je hebt een meer stijve of meer soepele slang gekocht om geluid te dempen?
 
Iets minder star dan de “normale” aquarium slang.
Door de dikkere wand is ie redelijk stevig voor een silicone slang.
Maar het grootste voordeel is dat het blijvend flexibel is
 

Terug
Bovenaan