Extern filter aqualantis 54 l (60 cm)


LM1987

Well-known member
Lid geworden
28 september 2022
Berichten
49
Leeftijd
36
Goedemorgen allemaal.

Ik heb een aqualantis aquarium staan van 54l (60cm). Visbestand is 9 x rasbora kubotai, 3x corydoras pygmaeus en een zooi vuurgarnalen. Op dit moment is filtering nog op basis van het bijgeleverde filter, biobox 2. Er zitten een aantal nadelen aan:
- snel verstopt
- ruimte innemend in de bak
- capaciteit is niet geweldig

Nu merk ik dat de bak wel stabiel draait. Waterwaarden van PH, KH etc zijn goed. Geen nitriet aanwezig.

Maar toch ben ik mij aan het oriënteren op een extern filter. Er zal wel wat aanpassingen moeten worden gemaakt (extra gaten) aan het aquarium en aan de kast hieronder ( nu laatjes). Dus echt nog oriënteren...

Nu zie ik twee merken filters die mij aanspreken:
- eheim classic 150, uitgangsvermogen 300 l per uur
- jbl. Jbl heeft twee filters die volgens mij kunnen, de e402 greenline 450 l per uur en de e702 greenline 700l per uur

Op een grotere bak heb ik een eigeim classic met groter vermogen. Deze is dus bekend, maar ben benieuwd wat jullie denken? De eheim is qua vermogen net aan als ik de regel van 5 a 6 keer inhoud aquarium. JBL e402 past dan beter met vermogen. Qua prijsverschil vind ik de e702 aantrekkelijk. Groter filtervermogen en ongeveer 2 a 3 tientjes duurder dan e402. Of zou dit een overkill zijn?
 
Ik heb hier een classic 250 (op een nano 60 liter) en 2 JBL 902's (op een Lido 200). Ik zou persoonlijk voor JBL gaan in dit geval, mijn ene classic is rumoeriger dan 2 JBL's naast elkaar. De flow van de JBL is meteen na installatie prima, maar neemt al heel snel af. Ik denk dat je met de 702 prima zit op 54 liter.
 
Ja ook van de JBL zegt men soms dat je ze hoort maar ik vindt dat meevallen. Met een gemiddelde bezetting zou een Eheim 2213 of een JBL 402 voldoende moeten zijn.
 

Terug
Bovenaan