Explosie draadalg


Mafkees

Well-known member
Lid geworden
3 maart 2018
Berichten
929
Hoi allen,

Sinds 2 a 3 weken heb ik veel last van draadalg. Hier en daar ook wat blauwalg. Het begon op een plekje op het glas maar nu zit het op veel plekken. Sinds 1,5 week gebruik ik mijn co2 set en inmiddels zit er 20-25ppm in het water volgens mijn dropchecker. De alg blijft echter maar terugkomen ook al houd ik het goed bij..

Ook doet de grond een beetje raar. Op verschillende plekken bij het glas zitten er bubbels in en is het glas aangeslagen. Zie foto's.

Wat doe ik verkeerd?
6 uur licht per dag. Ik doseer wekelijks profito en voorheen ook easycarbo maar daar wil ik mee stoppen. De carbo hielp ook niet tegen het alg namelijk.

20180512_152345.jpg
20180512_152310.jpg
20180512_152043.jpg

20180512_153328.jpg
 
Hoelang draait de bak en wat zijn de waterwaarden en welke bodem gebruik je hier? Stat de bak in het licht (lees zonlicht)?
 
-bak (180L bruto) draait, ca. 2,5 maanden;
-bezetting: 5x jonge corydoras, 1x otocinclus (wordt snel uitgebreid), 16 jonge tetra's.
-bodem ADA Aquasoil Light;
-voeding easylife profito 1x wekelijks;
-voeding vissen meestal 1x per 2 dagen, beetje bij beetje en het overtollige schep ik er weer uit;
-bak staat de hele dag in het duister en krijgt in de avond hoogstens 1-2 uren indirect zonlicht van buiten. De gordijnen zijn overdag eigenlijk altijd dicht;
-verlichting 2x 45W T5 met reflectors, 6 uur per dag, T5 buizen 1,5 maand oud;
-16:15 co2 aan, 22:15 co2 uit (6u);
-17:15 licht aan, 23:15 licht uit (6u).

Druppeltests:
-pH: 6,5;
-KH: 3-3,5 zou ik zeggen. Na 3 druppels werd het mengsel lichtgeel, na 4 donkeroranje;
-ammonium niet meetbaar;
-nitriet niet meetbaar;
-nitraat: 5-10. Licht tekort dus maar niet 0, heeft het dan effect?;
-fosfaat kan ik niet meten maar dat zal denk ik wel een tekort zijn. Ik wil zo snel mogelijk fosfaatbemesting kopen.
 
Lastig... met draadalg kan ik je niet helpen maar wellicht wel met de blauw alg:

Wat voor filter draait erop, en hoe is het gesteld met de stroming in de bak?
kan het niet heel goed zien maar ligt er nu al vuil tussen tussen/in je substraat?
 
Lastig... met draadalg kan ik je niet helpen maar wellicht wel met de blauw alg:

Wat voor filter draait erop, en hoe is het gesteld met de stroming in de bak?
kan het niet heel goed zien maar ligt er nu al vuil tussen tussen/in je substraat?
Filter 700L/u bruto maar ik denk al met al 350-400L/u. Ter voorkoming van dead spots draait er een stromingspomp van 600L/u mee.

Het 'vuil' is geplet substraat. Het is een soort klei spul. Hard maar wel te pletten met b.v. je pincet tijdens het planten of met hout.
 
Meestal ligt het aan de stroming, maar kan het me bij jou niet voorstellen...

klinkt toch als een onbalans in je bak.
wellicht de lichtduur wat opschroeven? kan me voorstellen dat 6uur niet echt genoeg is voor planten om te groeien.
Als die beter hun best kunnen doen gaan ze ook opboksen tegen de andere algen.

Heb nog niet je ververs beleid gelezen, maar zou de aankomende tijd zoveel mogelijk blauwalg verwijderen.
kan je het beste afhevelen en dat water daarna weer met vers water aanvullen.

Andere zullen zeggen dat je NO3/PO4 waardes niet goed zijn, en dat het daaraan ligt.
zelf stuur ik hier nooit op maar heb ook nergens last van, maar je kan is een poging wagen door deze op 20/2 of 10/1 te krijgen bijvoorbeeld.
(wel even voor zorgen dat je ook po4 kan meten natuurlijk)
 
Meestal ligt het aan de stroming, maar kan het me bij jou niet voorstellen...
Dat denk ik ook niet. De stroming is best stevig.
klinkt toch als een onbalans in je bak.
wellicht de lichtduur wat opschroeven? kan me voorstellen dat 6uur niet echt genoeg is voor planten om te groeien.
Als die beter hun best kunnen doen gaan ze ook opboksen tegen de andere algen.
Een onbalans, ja, dat moet haast wel. Er is ook wel een flinke kaamlaag te bespeuren op het water.
Heb nog niet je ververs beleid gelezen, maar zou de aankomende tijd zoveel mogelijk blauwalg verwijderen.
kan je het beste afhevelen en dat water daarna weer met vers water aanvullen.
Dat probeer ik inderdaad bij te houden :)
Andere zullen zeggen dat je NO3/PO4 waardes niet goed zijn, en dat het daaraan ligt.
zelf stuur ik hier nooit op maar heb ook nergens last van, maar je kan is een poging wagen door deze op 20/2 of 10/1 te krijgen bijvoorbeeld.
(wel even voor zorgen dat je ook po4 kan meten natuurlijk)
Tsja geen idee. Wellicht is dit de onbalans wel hoor. Maar bijna alle planten assimileren iedere dag al na 1 of 2 uur in de lichtcyclus. Groeien doet het dus wel.
 
90W op netto zo n 150 liter is ook vrij vel en daar moet je rekening mee houden. Heb je met deze bodem de eerste weken conform het voorschrift ververst ivm de ammonia?

Zover ik weet neemt deze bodem de eerste tijd ook nitraat en fosfaat op uit je waterkolom. Ik zou het licht ook naar 8 uur brengen en zorgen voor wat meer nitraat en fosfaat met deze verlichting.
Zoals Richard al zegt blauwalg zoveel mogelijk dagelijks verwijderen.
 
Klopt helemaal, maar intussen moet je wel van de alg af...! Beter zo dan dat je hele bak of overhoop gaat, of dat je moet aanklooien met ( dure!!!) chemicaliën.
 
Ja daar heb je zeker ook een punt. Ik ben alleen benieuwd hoe de TS de eerste weken met de bodem en verversen is omgegaan.
 
Tijdelijk Inbrengen van enkele Crossocheilus oblongus zal in elke geval een einde maken aan de algen, deze eten namelijk ook ( beperkt) blauwalg.

Dat zou kunnen Wim maar beter is het om de oorzaak erbij aan te pakken.
Vissen kopen voor een tijdelijk probleem is geen optie. Ik had het wel willen doen als mijn bak groot genoeg zou zijn maar dat is niet het geval.
Ik zit garnalen wel te overwegen maar ik vrees dat die tetrasnacks worden.

Ja daar heb je zeker ook een punt. Ik ben alleen benieuwd hoe de TS de eerste weken met de bodem en verversen is omgegaan.
Zoals de verpakking voorschreef.
 
Vissen kopen om een probleem te verhelpen die daarna weer weg moeten vind ik een gek idee
 
Vissen kopen om een probleem te verhelpen die daarna weer weg moeten vind ik een gek idee
Eens, dit lijkt mij ook niet wenselijk. Als je een vis koopt dan moet dat zijn omdat je de vis wilt houden vind ik!
Zou sowieso de reflectoren verwijderen.
Je denkt dus dat het licht te fel is? Maar ik vind de mooie compacte groei van mijn steelplanten juist zo fijn.
 
Je hebt inderdaad veel licht boven de bak en dan moet de voeding ook daarop zijn afgestemd.
 
Je hebt ook blauwalg dus ik denk dat er iets niet op orde is/was met je bacteriecultuur en dan heb je snel een boost voor algen met nh3/4 ook al is dat niet meetbaar.
 
Om even terug te komen op het "gekke" idee om biologische algbestrijders ( vissen , slakken, garnalen) tijdelijk in te zetten is helemaal niet zo gek als het lijkt. Ik heb met de LFS al vele jaren terug een afspraak gemaakt, ik koop weleens vissen, waarvan ik van te voren al weet, dat ze te groot worden, of slechts tijdelijk ( agressie) in de bak gehouden kunnen worden, en na dan mij behulpzaam te zijn geweest, of mij weer nieuwe observaties hebben laten doen, breng ik deze dieren, inmiddels veel groter en geheel op kleur en gezond, weer om niet terg naar de LFS, dan koop ik met korting wat andere dieren of spullen en klaar!
Is in mijn optiek de enige manier om in mijn bak bv maanvissen te houden, of andere vissen ( L-nummers) die veel te groot worden.
 
Om even terug te komen op het "gekke" idee om biologische algbestrijders ( vissen , slakken, garnalen) tijdelijk in te zetten is helemaal niet zo gek als het lijkt. Ik heb met de LFS al vele jaren terug een afspraak gemaakt, ik koop weleens vissen, waarvan ik van te voren al weet, dat ze te groot worden, of slechts tijdelijk ( agressie) in de bak gehouden kunnen worden, en na dan mij behulpzaam te zijn geweest, of mij weer nieuwe observaties hebben laten doen, breng ik deze dieren, inmiddels veel groter en geheel op kleur en gezond, weer om niet terg naar de LFS, dan koop ik met korting wat andere dieren of spullen en klaar!
Is in mijn optiek de enige manier om in mijn bak bv maanvissen te houden, of andere vissen ( L-nummers) die veel te groot worden.
Dat is natuurlijk prima als het werkt en indien je tot dergelijke afspraken kunt komen met je LFS. Maar ik ben nieuw in de hobby en hoewel mijn vissen gezond zijn en het goed doen (0 uitval) zou ik als winkelhouder nimmer dergelijke afspraken maken met een nieuweling. Daarnaast is het financieel ook niet zo interessant. Ik wil vissen kopen met het idee dat ik ze permanent kan herbergen en dit brengt offers met zich mee.

Voor nu doseer ik de max. dagelijks toegestane hoeveelheid Easycarbo direct op de probleemplekken door middel van een spuitje. Ik zet de pompen dan even uit om het 1-2 minuten te laten intrekken. Het werkt wel, eerlijk is eerlijk. De lange plukken draadalg worden wit en sterven af. Het enige probleem is dat ik iedere dag maar een klein deel van de bak zo geconcentreerd aan kan pakken. Met een algemene dosering (d.w.z. dumpen in het aquarium) bemerk ik geen effect van de Easycarbo.

Ik zal met zekerheid garnalen toevoegen aan het aquarium maar hiermee wil ik wachten opdat de bak zo stabiel mogelijk is en optimaal draait. Van wat ik weet zijn garnalen extreem gevoelig. Qua slakken zit er reeds een overvloed aan poelslakken in het aquarium. Ik heb niet het idee dat deze helpen bij het opruimen van draadalg.
 
Ik denk zelf dat de meeste winkels dit ook niet snel doen en al helemaal niet bij oude en vaste klanten. De meeste garnalen eten ook amper of geen alg volgens mij. Hier doen ze dat niet echt in die mate dat het zichtbaar is.
 

Terug
Bovenaan