Even voorstellen


Niels036

New member
Lid geworden
4 januari 2024
Berichten
0
Leeftijd
33
Goeiedag allemaal,

Hier nieuw op het forum maar niet geheel nieuw met aquariums.
Al enkele jaren een klein 60 liter aquarium met guppen e.d. gehad en sinds een jaar of wat een groter aquarium.
Na al die jaren maar wat gedaan te hebben zonder al te veel onderzoek is het nu tijd om mij wat te verdiepen hierin.
Onlangs zag ik tijdens het schoonmaken een kleine malawi cichlide van een halve centimeter tussen de stenen en een dag later ontdekte ik de tweede in de beplanting.

Mijn huidige visbestand:
2x Electric Bleu Acara +-10cm
2x Net Botia +- 8cm
13x Roodstaart zalm +- 3 tot 5cm
7x Malawi Cichliden +- 6 tot 8cm
2x Malawi Cichilden +- 0,5cm

De maat van de bak is 100x50x40.
De temperatuur van het water is ingesteld op 25 graden en de pH waarde is ongeveer 6,5.


Ik hoor graag jullie ongezouten mening (want zoet water) en verdere vragen over deze bak!
 

Bijlagen

  • 20240104_184821.jpg
    20240104_184821.jpg
    2.2 MB · Weergaven: 26
  • 20240104_184908.jpg
    20240104_184908.jpg
    2.4 MB · Weergaven: 26
  • 20240104_185001.jpg
    20240104_185001.jpg
    2.6 MB · Weergaven: 26
  • 20240104_185054.jpg
    20240104_185054.jpg
    2.6 MB · Weergaven: 27
  • Aquarium Niels036.mp4
    44.4 MB
Laatst bewerkt:
Goeiedag allemaal,

Hier nieuw op het forum maar niet geheel nieuw met aquariums.
Al enkele jaren een klein 60 liter aquarium met guppen e.d. gehad en sinds een jaar of wat een groter aquarium.
Na al die jaren maar wat gedaan te hebben zonder al te veel onderzoek is het nu tijd om mij wat te verdiepen hierin.
Onlangs zag ik tijdens het schoonmaken een kleine malawi cichlide van een halve centimeter tussen de stenen en een dag later ontdekte ik de tweede in de beplanting.

Mijn huidige visbestand:
2x Electric Bleu Acara +-10cm
2x Net Botia +- 8cm
13x Roodstaart zalm +- 3 tot 5cm
7x Malawi Cichliden +- 6 tot 8cm
2x Malawi Cichilden +- 0,5cm

De temperatuur van het water is ingesteld op 25 graden en de pH waarde is ongeveer 6,5.


Ik hoor graag jullie ongezouten mening (want zoet water) en verdere vragen over deze bak!
Welkom! Ben wel benieuwd naar de bakmaat?
 
Dankjewel! Heb de maat (100x50x40) er maar even bij gezet;)
 
Welkom op het AF :)

Omdat je vraagt om te schieten :
Ik heb geen verstand van Malawi's en kan de soorten dus niet herkennen, Maar... Voor blauwe acara's wordt volgens aquainfo -wat een redelijk betrouwbare bron is- een bak van 1.50M aangeraden, die zitten dus wat te klein. Ze worden rond de 15Cm met uitschieters naar 20 cm. Daarnaast kunnen ze -niet iedereen heeft dezelfde ervaring- behoorlijk fel uit de hoek komen, iets om rekening mee te houden bij andere (kleinere) vissen, zeker in een kleine bak.

Netbotia's zijn volgens Aquainfo scholenvissen (again, geen persoonlijke ervaringen).

Tot slot heb je vissen uit Zuid Amerika, Azië en Afrika. Ik ben wel benieuwd hoe dit zo is gekomen :)
 
Dank allen voor de verwelkoming.

@Zoetermeerder Ja er staat genoeg informatie waar ik nog wel even mee bezig ben om dat allemaal te lezen :rolleyes:

@cemedia
De Blauwe Acara's heb ik al een tijdje en deze zijn behoorlijk gegroeid en dus nog niet uitgegroeid, iets om rekening mee te houden inderdaad. Tot nu toe gedragen ze zich nog netjes naar de andere bewoners.
De Netbotia's heb ik al zo lang als ik mij kan herinneren en altijd deze twee gehad, lees inderdaad dat het schoolvissen zijn en met minimaal 5 moeten zijn. Denk alleen niet dat het verstandig is er nu nog 3 (kleine) bij te doen in deze (kleine) bak.

Sinds een maand of 3 nu de Malawi cichliden erin zitten die ik van iemand heb gekregen, dit heeft wel voor wat onrust en onheil in de bak gezorgd met een aantal gesneuvelde vissen tot gevolg en het wegdoen van een aantal andere overgebleven vissen.
Hierdoor ben ik mij wel wat meer gaan inlezen over de verschillende vissen en hun behoeften wat mij tot inzicht bracht dat er wel een grote variatie in o.a. afkomst van mijn vissenbestand zit.
Het liefste zou ik ze veel meer ruimte geven door een bak van 180cm neer te zetten, heb daar fysiek wel de ruimte voor maar momenteel nog geen ruimte daarvoor in m'n budget met alles wat daarbij komt kijken.
 
Dank allen voor de verwelkoming.

@Zoetermeerder Ja er staat genoeg informatie waar ik nog wel even mee bezig ben om dat allemaal te lezen :rolleyes:

@cemedia
De Blauwe Acara's heb ik al een tijdje en deze zijn behoorlijk gegroeid en dus nog niet uitgegroeid, iets om rekening mee te houden inderdaad. Tot nu toe gedragen ze zich nog netjes naar de andere bewoners.
De Netbotia's heb ik al zo lang als ik mij kan herinneren en altijd deze twee gehad, lees inderdaad dat het schoolvissen zijn en met minimaal 5 moeten zijn. Denk alleen niet dat het verstandig is er nu nog 3 (kleine) bij te doen in deze (kleine) bak.

Sinds een maand of 3 nu de Malawi cichliden erin zitten die ik van iemand heb gekregen, dit heeft wel voor wat onrust en onheil in de bak gezorgd met een aantal gesneuvelde vissen tot gevolg en het wegdoen van een aantal andere overgebleven vissen.
Hierdoor ben ik mij wel wat meer gaan inlezen over de verschillende vissen en hun behoeften wat mij tot inzicht bracht dat er wel een grote variatie in o.a. afkomst van mijn vissenbestand zit.
Het liefste zou ik ze veel meer ruimte geven door een bak van 180cm neer te zetten, heb daar fysiek wel de ruimte voor maar momenteel nog geen ruimte daarvoor in m'n budget met alles wat daarbij komt kijken.
Je zal mij niet horen zeggen dat ik het altijd op de juiste manier heb aangepakt hoor ;). Goed dat je je er in verdiept hebt, dat is een belangrijke stap.
 
Welkom Niels!

Wat betreft 'mengen' van afkomst en biotoop: Zolang je let op het karakter, de behoeftes (waterwaarden, inrichting, bodem etc) zie ik geen problemen om vissen van verschillende afkomst bij elkaar te doen. Misschien vinden ze de andere in het begin gekke vogels, maar als ze elkaar niet in de weg zitten, went dat snel genoeg.

Wat betreft een andere bak:
Er staan bij 'aangeboden' regelmatig bakken aangeboden van mensen die stoppen met de hobby of groter of kleiner gaan. Het kan best interessant zijn om die rubriek in de gaten te houden. Wie weet staat er een keer wat leuks bij.
Overigens heb ik zelf al jaren een bak die ik op marktplaats heb gevonden.Maar ja daar moet je gewoon een beetje mazzel en een kritisch oog voor hebben. Als je ergens een bak tegenkomt en je wilt een second opinion, mag je dat ook altijd op het forum vragen.
 

Terug
Bovenaan