Even voorstellen!


J

Joey visser

Guest
Hoi allemaal. Ik ben Joey, ben 15 jaar en kom uit Noord-Holland. Heb een 200x60x70 (lxbxh) staan. Het is een zuid Amerika biotoop met als hoofdbewoners 10 pterophyllum scalare red back. Daarnaast zwemmen er nog 6 mesonauta egregius, 3 geophagus altifrons, 15 corydoras aenus, 5 corydoras Black Venezuela, 4 ansistus, 1 l200 en een farlowella acus in. Hierin zou ik graag veranderen de groep geo’s weg te doen of aan te vullen met 3 extra (als dat lukt met de bakmaten) de corydoras Black Venezuela aanvullen, een l200 er bij nemen en de farlowella acus bij te vullen. Laat me weten wat jullie van de bak vinden ik hoor het graag! Groetjes Joey
C1EA1868-0A86-4624-9158-7F8410AE4FF9.png
 
Welkom Joey, mooie bak :thumbs:
 
Hoi Joey, 15 jaar en al de officiële namen oplepelen, knap hoor! Je hebt er duidelijk lol in. Ik vind de inrichting erg mooi. Wel zou ik zelf nog wat planten toevoegen ipv vis, beetje meer groen erin:) Groetjes!
 
Dankje!


Welkom Joey, mooie bak :thumbs:
Bedankt!


Hoi Joey, 15 jaar en al de officiële namen oplepelen, knap hoor! Je hebt er duidelijk lol in. Ik vind de inrichting erg mooi. Wel zou ik zelf nog wat planten toevoegen ipv vis, beetje meer groen erin:) Groetjes!
Hoi norion, bedankt voor je reactie. Ja klopt ben al sinds m’n 5e bezig met visjes dus na 10 jaar stampen zitten de Latijnse namen er wel in?. Plantjes zouden me erg leuk lijken alleen heb de verlichting best wel laag staan aangezien de vissen dat fijn vinden maar voor de planten is dat natuurlijk niet optimaal. En daarnaast zou ik dan waarschijnlijk een co2 apparaat moeten aanschaffen en dat vind ik ook beetje veel werk (en aardig prijzig). Groetjes Joey!
 


Hier een linkje van een filmpje van m’n aquarium ?
 
Mooie bak, mooi formaat ook.
Ik zou alleen die luchtpomp eruit laten.
 
Erg mooi, ik ben benieuwd welke techniek je allemaal gebruikt.
 
Mooie bak, mooi formaat ook.
Ik zou alleen die luchtpomp eruit laten.
Bedankt! De 2 luchtpompjes zitten er in voor wat meer zuurstof. Geen gezicht vind ik ook maar moet helaas.
Erg mooi, ik ben benieuwd welke techniek je allemaal gebruikt.
dankje! Er zitten 2 potfilters onder een eheim professionel 3 en een jbl cristalprofi e1902 greenline. Samen goed voor het rondpompen van zon 3500/4000l/h. Daarnaast zitten er nog 2 balken met ieder 3 ledbalken boven voor de verlichting. En dan zitten er nog 2 luchtpompjes en 2 kleine stromingspompjes bij.
 
Welkom op het AF, ik denk dat je prima wat planten kan toevoegen die niet zoveel eisen stellen. Voordeel is dat je mogelijk je zuurstof pompjes eruit kan halen als je planten aanslaan. CO2 is niet perse noodzakelijk, ik denk dat je vissen genoeg produceren voor deze planten.

Verder een mooie bak met idem vissen, die red backs ?.

Gr. Ed
 
De 2 luchtpompjes zitten er in voor wat meer zuurstof. Geen gezicht vind ik ook maar moet helaas.
Ik vraag mij af waar je dit op baseert, de laatste inzichten zijn dat deze juist meer co2 verdrijven en weinig aan zuurstof toevoegen, veelal word er een lichte rimpeling aan de oppervlakte gemaakt waardoor de gasuitwisseling plaats vind, dus opname van zuurstof.
 
Ik vraag mij af waar je dit op baseert, de laatste inzichten zijn dat deze juist meer co2 verdrijven en weinig aan zuurstof toevoegen, veelal word er een lichte rimpeling aan de oppervlakte gemaakt waardoor de gasuitwisseling plaats vind, dus opname van zuurstof.
Zuurstof pompjes verdrijven idd CO2, geven iets zuurstof af aan het water en houden het oppervlak in beweging wat idd ook voor uitwisseling van gassen zorgt. Al hou je het water in beweging door voldoende pomp capiciteit is er al veel uitwisseling aan gassen, dus zou je zeggen dat het overbodig is idd.

Gr. Ed
 
Welkom op het AF, ik denk dat je prima wat planten kan toevoegen die niet zoveel eisen stellen. Voordeel is dat je mogelijk je zuurstof pompjes eruit kan halen als je planten aanslaan. CO2 is niet perse noodzakelijk, ik denk dat je vissen genoeg produceren voor deze planten.

Verder een mooie bak met idem vissen, die red backs ?.

Gr. Ed
Aan wat voor planten zat u dan te denken? Planten die in de bodem staan gaat niet lukken aangezien de Corry’s en geos alles omhalen. En drijfplanten slaan hier niet aan ik heb geen idee waarom. Misschien een plantje in een potje in de grond stoppen ofzo?
Ik vraag mij af waar je dit op baseert, de laatste inzichten zijn dat deze juist meer co2 verdrijven en weinig aan zuurstof toevoegen, veelal word er een lichte rimpeling aan de oppervlakte gemaakt waardoor de gasuitwisseling plaats vind, dus opname van zuurstof.
door de bellen die rimpels aan het oppervlak veroorzaken vind toch de gaswisseling plaats?
 
door de bellen die rimpels aan het oppervlak veroorzaken vind toch de gaswisseling plaats?
Juist, maar dat is alleen een spot, veel mensen gebruiken een spraybar welke zorgt voor een rimpeling over de gehele oppervlakte dan wel over diverse spots.
Dat kan je ook bereiken zonder spraybar, maar dan moet je de stroming van je filters wat bijregelen.
 
Je kan denken aan javavaarn of Anubias soorten. Deze kan je tussen je hout klemmen of vastmaken door bv tie wraps of scapers katoen draad.

Gr. Ed
 
Wat Anubis op het hout? Of een javavaren hier en daar op hout? Kost niet veel en hout van niet te fel licht :)
 
Stromingspompje en de normale filters maken al aardig wat oppervlakte beweging (heb alle uitlaten aan het oppervlak zitten) maar was niet genoeg voor de vissen dus vandaar had ik de luchtpompjes er bij gedaan.

Javavaren en anubias gaat niet lukken ivm het biotoop.
 
Zwaardplanten moeten wel lukken.
De corry hebben geen kracht om die te verzetten.
Voor de Geo kan je wat maaskeien rondom de plant zetten zodat ze het zand daar niet kunnen verplaatsen. Zodra de zwaardplant goed geworteld is krijgen ze die niet meer weg. Eventueel kan je met een grind mat werken rondom de plant maar zelf vind ik dat minder fraai
 
Zat te denken aan echinodorus bleheri. Lukt dat met het beperkte licht en zonder co2?
 

Terug
Bovenaan