Even voorstellen...


Giebeltje

Well-known member
Lid geworden
30 juni 2019
Berichten
2,823
Locatie
Hakketakkebos
Hallo, zoals jullie aan mijn avatar kunnen zien, heb ik iets met goudvissen. Naam en avatar zijn ter herinnering aan Giebeltje, mijn oudste goudvis die op de leeftijd van 18 jaar overleed. Momenteel heb ik een grote koudwaterbak met twee goudvissen, waar binnenkort hopelijk ook weer een mooie algeneter in zal zwemmen.
 
Welkom Giebeltje.
 
Welkom Giebeltje.

Welke algeneter?
 
Welkom Giebeltje.

Welke algeneter?
Daar ben ik nog niet helemaal uit. Ik heb ooit een grote Pleco overgenomen, maar die was 40 cm toen ze overleed. Ik voel het meest voor een Ancistrus. Maar dat heb ik inmiddels in een ander topic geschreven.
 
Welkom !
 
Welkom op het forum.
 
Hallo, zoals jullie aan mijn avatar kunnen zien, heb ik iets met goudvissen. Naam en avatar zijn ter herinnering aan Giebeltje, mijn oudste goudvis die op de leeftijd van 18 jaar overleed. Momenteel heb ik een grote koudwaterbak met twee goudvissen, waar binnenkort hopelijk ook weer een mooie algeneter in zal zwemmen.
Misschien vinden jullie het leuk om over de geschiedenis van mijn bak te lezen. Ik had in 2001 een open aquarium in de kamer, een kleine bak met 1 komeetstaart goudvis. Daarnaast had ik een bak van 100x60x40 met een inhoud van 200 liter staan, waarin ik ooit waterschildpadden had. Deze had ik van iemand overgenomen. De schildpadden zijn tenslotte de vijver in gegaan, en in 2002 heb ik de bak in laten bouwen in een wandmeubel. Daarin kwamen toen onder meer 2 goudvissen, Giebel en Nero, die ongeveer een jaar oud waren, en ook Japie, de ancistrus, die ongeveer even oud was. Er kwamen nog meer
vissen in, eigenlijk veel te veel, en in een vakantie, toen de buurman voerde, is het behoorlijk misgegaan. Alles dreef dood in de bak, behalve Giebel en Japie.
275544

Daar kwam korte tijd later een gele zoetwaterkreeft bij ( Bassie), waarvan ik nog een foto heb gevonden. Japie was behoorlijk schuw, dus die zag je bijna nooit.
Giebeltje de goudvis ( vernoemd naar de wilde goudvis) heeft dus sinds 2002 in dit aquarium rondgezwommen, steed met wisselend gezelschap.
275546


Giebel ( r) met Blue ( bovenin), Roxy (l) en Shea. Dat was in 2013.
 
In 2012 kwam ik tijdens een huiskamerconcertje bij ons in het dorp een grote pleco tegen, die in een bak van 30 cm hoog zat. Die was daar ooit gekomen toen de eigenaren in de dierenwinkel een algeneter hadden gekocht, en die natuurlijk veel groter werd dan ze in de winkel hadden verteld. Aan het eind van het jaar hebben die mensen ( een bejaard echtpaar) het dier bij mij gebracht: ze stonden op een dag met de vis in een emmer ( met het deksel van de braadpan erop) voor mijn deur. Teuntje, zoals ik haar noemde, heeft tot har dood dit voorjaar in het aquarium gewoond. Zij was ongeveer 16 jaar oud. Ook Giebeltje ( 17) en Japie ( 18) zijn dit voorjaar overleden.
275547
 
Hoi Giebeltje, wat een bijzonder verhaal zeg. Heb het met medeleven gelezen.
 
Ik heb eigenlijk altijd mijn vissen namen gegeven. Vooral de goudvissen laten verschillende karakters zien, en het verhaal dat ze maar een geheugencapaciteit van 60 seconden hebben klopt volens mij niet. De twee banjers die ik nu in de bak heb ( Jinx van 5 en Neo van 2) zijn handtam, zwemmen door een hoepel en eten uit de hand. Ze hangen altijd rond aan de kant waar ik zit, of waar muziek klinkt als ik er niet ben. Waarschijnlijk ben ik een uizondering, maar ik ben altijd benieuwd naar dit soort dingen en probeer ook wel eens wat uit :D
 
Welkom en veel succes met de nieuwe Giebeltjes en Teun en Jinx en Neo en.... euhh… enz. enz.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ad
Dank je;), de huidige bewoners zijn Jinx, Neo, en Mr. & Mrs. Smit. En hopelijk doen die het goed...
 
Welkom en veel succes met de nieuwe Giebeltjes en Teun en Jinx en Neo en.... euhh… enz. enz.
Japie...
 
Vernoemd naar een konijn dat ik ooit had: bruin van boven, grijs van onder en een knabbelmondje...
 

Terug
Bovenaan