Even voorstellen en mijn nieuwe bak voorstellen


Stefwalski

Active member
Lid geworden
16 oktober 2021
Berichten
25
Leeftijd
47
Locatie
Ijmuiden
Beste allen,

Via deze weg wil ik me graag even voorstellen, ik ben Steffen en niet al te lang bezig met een aquarium. Mijn eerste bak (80cm) is nu een jaar oud en gaat helemaal goed.

Nu gestart met een oase 600 welke ik aan het inrichten ben. Plantjes moeten nog…. Als filters heb ik twee oase 850 thermo en een uv draaien. Als verlichting daytime matrix twee balken van 150 met elk 10 modules sunlike color RGB (totaal dus 20 modules) Verder zit er een automatische JBL besturing CO2 in middels computer. Voor extra stroming de oase streammax met een controler unit. Skimmer in de hoek van oase.

De inrichting ben ik nog mee bezig, ik hoor graag jullie bevindingen.
 

Bijlagen

  • 1773D87E-EEAC-417C-B3EC-B99C57039191.jpeg
    1773D87E-EEAC-417C-B3EC-B99C57039191.jpeg
    386.8 KB · Weergaven: 104
  • 83359F50-3D1D-41E8-B85E-0F846DA6F20F.jpeg
    83359F50-3D1D-41E8-B85E-0F846DA6F20F.jpeg
    294.4 KB · Weergaven: 105
Wat voor vissen wil je gaan houden?

Ik ben daar nog op aan het oriënteren, allicht maanvissen met een grote groep zilvertip tetra’s en wat coridoras denk ik denk ik denk ik hahaha nog niets zeker
 
Ik ben daar nog op aan het oriënteren, allicht maanvissen met een grote groep zilvertip tetra’s en wat coridoras denk ik denk ik denk ik hahaha nog niets zeker
Dat is altijd fijn, lekker rondneuzen naar verschillende soorten wat je het meeste aanstaat:) Het is wel verstandig om een beetje te weten wat erin moet komen voor je de inrichting afmaakt zodat je het je vissen naar de zin kunt maken qua open ruimte of juist beschutting.
 
Dat is altijd fijn, lekker rondneuzen naar verschillende soorten wat je het meeste aanstaat:) Het is wel verstandig om een beetje te weten wat erin moet komen voor je de inrichting afmaakt zodat je het je vissen naar de zin kunt maken qua open ruimte of juist beschutting.

Ik wil in de achter grond gebruik maken van middelhoge planten rotala, alternanthera mini.

Op de bomen mini coin bucephalandra

voor de stenen eriocaulon

Het en der mos riccardia

En dan op de vlakte achter naar voor monte Carlo.
 
Ik wil in de achter grond gebruik maken van middelhoge planten rotala, alternanthera mini.

Op de bomen mini coin bucephalandra

voor de stenen eriocaulon

Het en der mos riccardia

En dan op de vlakte achter naar voor monte Carlo.
Kijk dat is al best veel duidelijkheid😛 Volgens mij wel planten die over het algemeen veel licht nodig hebben. Hier zijn bijvoorbeeld manen niet echt fan van, tenzij er voldoende mogelijkheid is om te "schuilen" tussen wortels en hoge planten.
 
Komende week gaan de planten er in, voortijdige nog even een waterwissel, soil aanvullen en dan indraaien….ik ben nog aan het kijken wat de kleuren rood blauw en beetje groen, voor invloed hebben. Daar lees ik geen eenduidig bericht over. En lees net over te veel licht dat dat ook nog kan….ik denk dat ik wel een beetje overkill heb met 20 modules van daytime….
 
Teveel licht kan voedingstekorten veroorzaken. Je moet de hoeveelheid voeding dus afstemmen op de vraag van de planten en op de hoeveelheid licht want met meer licht gebruiken ze meer voeding.
 
Teveel licht kan voedingstekorten veroorzaken. Je moet de hoeveelheid voeding dus afstemmen op de vraag van de planten en op de hoeveelheid licht want met meer licht gebruiken ze meer voeding.

Ik zal me eens gaan verdiepen in voeding hoeveelheid en van welke soort. Ik heb de scape soil gebruikt van Master Soil 2-3 mm
En onder deze soil, Aqua Decor Bodemsubstraat in panty’s en los.
Voorzijde Dennerle Crystal Quartz met daaronder Denn. Deponitmix Black 10 in 1 10kg.

Daar zit al wel behoorlijk voeding in natuurlijk, wat zou ik moeten bij voeden is dan even de grote ham vraag
 
Dat kan Cornelius zeker wel, maar hier gaat Cornelius gaan tijd aan besteden. :sorry:
Ik ben wel benieuwd waarom je daar geen tijd aan wil besteden? We zitten toch op een forum om elkaar te leren en te helpen?

Heb ik iets verkeerds gedaan? Of me niet aan forum regels gehouden?
 
Ik ben wel benieuwd waarom je daar geen tijd aan wil besteden? We zitten toch op een forum om elkaar te leren en te helpen?

Heb ik iets verkeerds gedaan? Of me niet aan forum regels gehouden?
Nee hoor, je hebt niets verkeerd gedaan ofzo. Helemaal niet en excuses als het zo over is gekomen.
En uiteraard zijn we hier om elkaar te helpen. Maar ik maak altijd wel een afweging om daadwerkelijk tijd en energie te steken in een topic. En helaas in dit geval niet.
 
Nee hoor, je hebt niets verkeerd gedaan ofzo. Helemaal niet en excuses als het zo over is gekomen.
En uiteraard zijn we hier om elkaar te helpen. Maar ik maak altijd wel een afweging om daadwerkelijk tijd en energie te steken in een topic. En helaas in dit geval niet.
Juist ja… ok?! Ik moet zeggen dat ik veel op het forum heb gelezen en je ook voorbij komt met onmogelijk slechte discussies. Ik snap echter niet je criteria in deze. Maar prima zo. Ik hoop op andere hulp en uitleg in deze.

In een aquarium moet alles in evenwicht zijn. Ik vind het alleen lastig om de data die ik heb om te zetten naar de een goede richtlijn, welke ik kan sturen.
 
Ik zal me eens gaan verdiepen in voeding hoeveelheid en van welke soort. Ik heb de scape soil gebruikt van Master Soil 2-3 mm
En onder deze soil, Aqua Decor Bodemsubstraat in panty’s en los.
Voorzijde Dennerle Crystal Quartz met daaronder Denn. Deponitmix Black 10 in 1 10kg.

Daar zit al wel behoorlijk voeding in natuurlijk, wat zou ik moeten bij voeden is dan even de grote ham vraag
Voor de eerst komende maanden zal je geen bodemvoeding nodig hebben, want dat is voorlopig genoeg aanwezig. Je zal wel voeding in de waterkolom moeten gaan toedienen. Ik gebruik zelf Kaliumnitraat (KNO3) en Kaliumfosfaat (KH2PO4) als stockoplossingen die ik zelf maak met osmosewater. Je kan ook kant en klare producten kopen. Als start kan je de verhouding 20/2 aanhouden en meten wat het verbruik is door je planten in je aquarium, zodat je uiteindelijk op een voor jou gewenste voedingsschema komt te zitten. Vergeet ook de sporenelementen niet, deze gewoon toevoegen volgens beschrijving. Vanaf 9 maanden ongeveer zal je eens wat bodemvoeding moeten gaan bijsteken schat ik zo in. Hier kan je ook weer verschillende producten voor gebruiken. Capsules, pillen en kleibolletjes zijn wel de meest gebruikte.

Wat ik verder wil aanraden is een wekelijkse waterwissel van 50% bij je standaard onderhoud. Dit als een soort reset van je aquarium. Meststoffen daarna weer toevoegen volgens beschrijving of jou bemestingsplan.

Gr. Ed
 
Laatst bewerkt:
Verder is het geen onwil van lid Cornelius maar kiest een lid er voor om geen uitgebreide reactie te geven wat tijd kost en een lid soms in een periode niet heeft. Er zijn idd verder genoeg leden die een helpende hand kunnen bieden, want samen staan we sterk in onze prachthobby.

Gr. Ed
 
Beste Ed, bedankt voor het zeer uitgebreid antwoord. Het is duidelijk maar waarschijnlijk als ik aan de slag ga komen er weer vragen. Ik kan iedereen ook op de hoogte houden door wat foto’s te posten.

Mijn eerste ramp had zich bijna voltrokken, ik was met het vullen van de bak (dit gaat heel rustig via de bodem in/uitlaat) even vergeten op te letten. De aangekoppelde tuinslang vulde hem vrolijk door. Net optijd (1 cm onder de rand van de droge kamer in de hoek) draaide ik de kraan dicht.

Dat was voor mijn een signaal dat me dit zeker een keer gaat overkomen. Dat zou funest zijn voor mijn electra in de kast en de rest natuurlijk. Dussss toen ben ik tot de volgende oplossing gekomen, een aqua slot met sensor plaatsen. Daar de aanvoer/afvoer eerst door het zelfde aansluitpunt ging, heb ik dit aangepast zodat het waterslot alleen te maken heeft schoonwater.

Op de foto’s de sensor in de bak 1e en 2e en de aansluiting in de kast beneden.
 

Bijlagen

  • CB3BC017-F08D-4B7A-AAD9-BA57D9428724.jpeg
    CB3BC017-F08D-4B7A-AAD9-BA57D9428724.jpeg
    314.1 KB · Weergaven: 59
  • 4A3FA65B-7225-48E2-9E72-145963FB73B0.jpeg
    4A3FA65B-7225-48E2-9E72-145963FB73B0.jpeg
    68.1 KB · Weergaven: 59
  • FB69702D-79F5-44D6-8933-B0AAF9879DEF.jpeg
    FB69702D-79F5-44D6-8933-B0AAF9879DEF.jpeg
    109.1 KB · Weergaven: 56
  • B6D2526C-3B01-45D4-85EF-33FCAD64B14A.jpeg
    B6D2526C-3B01-45D4-85EF-33FCAD64B14A.jpeg
    80.5 KB · Weergaven: 55
Geen probleem, loop je ergens tegen aan dan horen we het wel. Verder was je er op tijd bij idd 😅😉. Mooie oplossing zo 👍.
 
Even alvast een tip, ik weet zo even niet of het al ergens voorbij is gekomen en of mijn opmerking dus overbodig is, maar een beter keer teveel dan te weinig. Je gaat op een gegeven ogenblik dus je waterwaardes (NO3/ H2PO4 voor je planten en NH3/4 en NO2 voor je vissen) willen weten. Koop daarvoor een druppeltest, dis zijn stukken betrouwbaarder dan teststrips.
 
Mooie bak zo op het eerste gezicht, doet me aan Elder Scrolls denken met die padenstoelachtige dingen. Ben benieuw.

Het is wel lastig om een mening/advies te geven, vermoedelijk ook de reden dat Cornelius er niet aan begint, omdat jij zelf nog niet weet wat je wilt.

Je hebt al grote beslissingen genomen en dure techniek aangeschaft, maar weet (of ieder geval beschrijft) nog niet wat je wilt gaan creëren. Dat zullen veel forumleden een beetje vreemd vinden.
Je hebt bijvoorbeeld veel verlichting en 2x Oase 850 en nog een Powerhead. Vervolgens heb je het over Maanvissen misschien. Ik weet niet veel over Maanvissen, maar wel dat ze niet van veel licht en stroming houden.

Veel forumleden zullen je willen helpen, maar je zal zelf toch een basaal plan moeten hebben omdat mogelijk te maken. Anders wordt het een eindeloze stroom aan opties en tegenstrijdige ideeën. Of juist stilte...

De indruk is voor mij dat je wilt gaan scapen. Je techniek opzet lijkt een beetje gebaseerd op dingen die ik bijvoorbeeld bij Aqua Green heb gezien.
Is dat zo? Gaat het voor jou om de planten of toch meer om de vissen, de hard scape mischien of de techniek? Waar wil je heen?
 
Laatst bewerkt:
Mooie bak zo op het eerste gezicht, doet me aan Elder Scrolls denken met die padenstoelachtige dingen. Ben benieuw.

Het is wel lastig om een mening/advies te geven, vermoedelijk ook de reden dat Cornelius er niet aan begint, omdat jij zelf nog niet weet wat je wilt.

Je hebt al grote beslissingen genomen en dure techniek aangeschaft, maar weet (of ieder geval beschrijft) nog niet wat je wilt gaan creëren. Dat zullen veel forumleden een beetje vreemd vinden.
Je hebt bijvoorbeeld veel verlichting en 2x Oase 850 en nog een Powerhead. Vervolgens heb je het over Maanvissen misschien. Ik weet niet veel over Maanvissen, maar wel dat ze niet van veel licht en stroming houden.

Veel forumleden zullen je willen helpen, maar je zal zelf toch een basaal plan moeten hebben omdat mogelijk te maken. Anders wordt het een eindeloze stroom aan opties en tegenstrijdige ideeën. Of juist stilte...

De indruk is voor mij dat je wilt gaan scapen. Je techniek opzet lijkt een beetje gebaseerd op dingen die ik bijvoorbeeld bij Aqua Green heb gezien.
Is dat zo? Gaat het voor jou om de planten of toch meer om de vissen, de hard scape mischien of de techniek? Waar wil je heen?
Wow goede tekst! Thanks

Ik moest eerst even elder scrolls opzoeken hahaha maar ik snap wat je bedoeld.
Mijn idee is een combi maken van planten bak (Dutch scaping) met een dikke knipoog naar aqua green.

Door met hoogte en straatjes planten te spelen wil ik dit bereiken.

Wat techniek betreft, ik denk dat het idd een beetje te is….maar dat is makkelijker te verminderen dan techniek te optimaliseren als het al maximaal draaid. Nou had ik tevens door alles in één keer te kopen een forse korting kunnen krijgen. Vandaar een “beetje” de overkill.

Wat betreft de stroming Powerhead/streammax was ik van mening door de hoogte achterin de voorste gedeelte zou komen “stil” te liggen. Dus dacht ik extra jet d’r in dan is dat opgelost. Maar als ik dat wil inregelen moet dat ook kunnen vandaar weer de controler.

Zoals je merkt ben ik redelijk voortvarend gestart hahaha.

Wat betreft de bijpassende vissen zit ik nog in enorm dubio passend naar vis maken of via passend bij de bak zoeken. Dat laatste is uit de gedachten van het “ontwerp” wel het makkelijkst. Maanvissen vind ik prachtig!! Maar is niet eerlijk om die er in te doen als de bak daar niet geschikt voor is. Ik heb geen haast met de vissen, ik wil graag iets heel erg moois maken en omdat te realiseren ben ik ik met een heel dik fundament begonnen. De vissen zijn daar onderdeel van. Misschien simpel een school van 100 zilvertip tetra’s met garnalen en beste stapel coridoras? Ik weet het niet.
 
Ik ben wel benieuwd waarom je daar geen tijd aan wil besteden? We zitten toch op een forum om elkaar te leren en te helpen?

Heb ik iets verkeerds gedaan? Of me niet aan forum regels gehouden?
Ik vind het al netjes dat hij laat weten er geen tijd aan te willen besteden je kan natuurlijk niet van iedereen maar verwachten dat iedereen zijn tijd investeert in het forum, we zijn maar mensen natuurlijk. Dat heeft niets met de persoon te maken maar met de intensiteit van de vraag. Het is niet een onderwerp die zo maar 1-2-3 beantwoord word.

Je moet vooral dankbaar en positief zijn dat hij geen half bakken antwoord geeft terwijl andere misschien meer tijd hebben om een volledig antwoord te kunnen geven waar jij zelf ook meer bij geholpen bent. Het is goed dat je je vragen stelt voel je daar vooral niet gelegen voor er zijn hier genoeg mensen die je net zo goed kunnen helpen 😄
 
Ik vind het al netjes dat hij laat weten er geen tijd aan te willen besteden je kan natuurlijk niet van iedereen maar verwachten dat iedereen zijn tijd investeert in het forum, we zijn maar mensen natuurlijk. Dat heeft niets met de persoon te maken maar met de intensiteit van de vraag. Het is niet een onderwerp die zo maar 1-2-3 beantwoord word.

Je moet vooral dankbaar en positief zijn dat hij geen half bakken antwoord geeft terwijl andere misschien meer tijd hebben om een volledig antwoord te kunnen geven waar jij zelf ook meer bij geholpen bent. Het is goed dat je je vragen stelt voel je daar vooral niet gelegen voor er zijn hier genoeg mensen die je net zo goed kunnen helpen 😄
Ik maak er ook geen punt van hoor, het is aan een ieder zelf natuurlijk. En “nee” is idd ook een antwoord. Dat zal ik nooit iemand kwalijk nemen. Allen is het de toon die de muziek maakt. En die toon was bij mij niet goed aangekomen, wat geheel verkeerd geïnterpreteerd was door mij. Dus geen vuiltje aan de lucht.

Ik ben juist dankbaar voor alle critici en commentaren/hulp. Het enthousiasme van een ieder vind ik geweldig.
 
Wow goede tekst! Thanks

Ik moest eerst even elder scrolls opzoeken hahaha maar ik snap wat je bedoeld.
Mijn idee is een combi maken van planten bak (Dutch scaping) met een dikke knipoog naar aqua green.

Door met hoogte en straatjes planten te spelen wil ik dit bereiken.

Wat techniek betreft, ik denk dat het idd een beetje te is….maar dat is makkelijker te verminderen dan techniek te optimaliseren als het al maximaal draaid. Nou had ik tevens door alles in één keer te kopen een forse korting kunnen krijgen. Vandaar een “beetje” de overkill.

Wat betreft de stroming Powerhead/streammax was ik van mening door de hoogte achterin de voorste gedeelte zou komen “stil” te liggen. Dus dacht ik extra jet d’r in dan is dat opgelost. Maar als ik dat wil inregelen moet dat ook kunnen vandaar weer de controler.

Zoals je merkt ben ik redelijk voortvarend gestart hahaha.

Wat betreft de bijpassende vissen zit ik nog in enorm dubio passend naar vis maken of via passend bij de bak zoeken. Dat laatste is uit de gedachten van het “ontwerp” wel het makkelijkst. Maanvissen vind ik prachtig!! Maar is niet eerlijk om die er in te doen als de bak daar niet geschikt voor is. Ik heb geen haast met de vissen, ik wil graag iets heel erg moois maken en omdat te realiseren ben ik ik met een heel dik fundament begonnen. De vissen zijn daar onderdeel van. Misschien simpel een school van 100 zilvertip tetra’s met garnalen en beste stapel coridoras? Ik weet het niet.
Kijk, dat is best een helder verhaal. Ik vind het leuk dat blijkt dat je wel degelijk een doel voor ogen hebt! Top!

Zelf kijk ik ook eerst vooral wat ik voor een bak ik wil en pas daarna wat voor vissen zich daar in thuis zouden voelen. Niets mis mee lijkt me.

Het is jouw hobby, dus over de techniek hoef je je ook zeker niet te verdedigen. Als we maar een idee hebben wat je er mee wilt.

Planten lijken nu dus de belangrijkste stap en daar hoort inderdaad goede planten voeding bij, zeker met zoveel licht ;)
Heb het zelf niet goed onder de knie, dus ga je ook geen (valse) info verkondigen.
De site van Cornelius is misschien een manier om toch zijn kennis en ervaring op te doen. Staat onder zijn naam/avatar.
Ik en veel mensen hier gebruiken de methode van

P.S. Elder Scrolss is een computer spel, met in sommige delen paar een groen licht en metershoge padenstoelen. Vandaar de vergelijking.
 
Even een update van de bak,

Ik heb de planten erin zitten.
Een foto van de bak en de de planten soorten erbij.
 

Bijlagen

  • 512D7637-D397-49F5-B89B-2857973045D6.jpeg
    512D7637-D397-49F5-B89B-2857973045D6.jpeg
    1.1 MB · Weergaven: 53
  • 72184022-BD34-4CC9-BA33-5EF926FBC790.jpeg
    72184022-BD34-4CC9-BA33-5EF926FBC790.jpeg
    1.5 MB · Weergaven: 54
  • 1FABDCCD-EA51-40B6-ADB4-A06EEB49D076.jpeg
    1FABDCCD-EA51-40B6-ADB4-A06EEB49D076.jpeg
    67.2 KB · Weergaven: 52
  • A40CF936-848F-4061-ABB2-4059C2A85DE8.jpeg
    A40CF936-848F-4061-ABB2-4059C2A85DE8.jpeg
    744.2 KB · Weergaven: 52
  • 66CE2C58-A8DD-48C6-AE49-D5288C899E64.jpeg
    66CE2C58-A8DD-48C6-AE49-D5288C899E64.jpeg
    338.2 KB · Weergaven: 55
  • F4931F09-548D-48BF-9ED4-20858B66363B.jpeg
    F4931F09-548D-48BF-9ED4-20858B66363B.jpeg
    541.1 KB · Weergaven: 52
  • 85E87B11-0458-43F3-904D-06AA89A86490.jpeg
    85E87B11-0458-43F3-904D-06AA89A86490.jpeg
    305 KB · Weergaven: 54
  • BD03B955-F198-45E0-9A5B-D949135F4F5E.jpeg
    BD03B955-F198-45E0-9A5B-D949135F4F5E.jpeg
    210.4 KB · Weergaven: 52
  • 289218F7-F639-4C2A-B954-677E18383EA4.jpeg
    289218F7-F639-4C2A-B954-677E18383EA4.jpeg
    278.6 KB · Weergaven: 54
  • 570DF9DB-AB81-4636-BC6E-F9B744CFCFAA.jpeg
    570DF9DB-AB81-4636-BC6E-F9B744CFCFAA.jpeg
    205.4 KB · Weergaven: 52
Ziet er goed uit, ben erg benieuwd naar een totaaltje 😉
Beste Ed,

Het totaalste stelt nu nog niet veel voor met de planten groei hahahah maar bij deze;
 

Bijlagen

  • 43B08E7C-4DFC-4753-AEC2-B6F4AE896C77.jpeg
    43B08E7C-4DFC-4753-AEC2-B6F4AE896C77.jpeg
    304 KB · Weergaven: 58
  • 783C9E5D-920F-46DA-AA9B-FD8E68790054.jpeg
    783C9E5D-920F-46DA-AA9B-FD8E68790054.jpeg
    245.3 KB · Weergaven: 62

Terug
Bovenaan