Even voorstellen - De Wio Vistas 60F van Jelle


Jellybean

Member
Lid geworden
7 maart 2024
Berichten
7
Leeftijd
34
Hallo allemaal!

Lang geleden was ik al lid van dit forum maar die login is verwijderd denk ik. Het is ook lang geleden dat ik een aquarium heb gehad. Mijn laatste bak was een Lido 120 maar die heb ik tijdens onze eerste zwangerschap weg gedaan ivm aanstaand tijdgebrek. Gelukkig is de rust nu enigszins teruggekeerd en heb ik weer tijd om deze hobby op te pakken.

Ik ben bezig met het opzetten van een shallow Wio Vistas 60F. Waar ik in het verleden vooral geremd werd door budget is dat nu wat minder het geval dus ik wil het gelijk goed doen. Ik werd wel geremd door de beschikbare ruimte. Ik wilde de bak graag op een bestaande boekenkast kunnen plaatsen en niet op een losse meubel o.i.d.. Met het gevolg dat ik wel moest gaan kijken naar een shallow bak ivm de beperkte hoogte. Wat ik overigens direct een gaaf idee vond dus het was geen keuze met tegenzin ;-)

Eigenlijk zocht ik een bak van ongeveer 75 tot 90cm breed maar die zijn lastig te krijgen en een bak op maat vond ik wat te veel van het goede. Het werd dus de 60F. De bedoeling is dat ik eerst een aantal weken een dark-start doe om vervolgens planten te plaatsen en CO2 aan te sluiten. Als dat allemaal goed gaat zullen er vast ook wat visjes in gaan komen maar daar ben ik nu nog niet echt mee bezig. Ik ga me hierin aanpassen aan de (beperkte) mogelijkheden die ik heb met deze bak. Hieronder een lijstje van de setup:

Bak: Wio Vistas 60F (60x30x22cm)
Filter: Biomaster Filtosmart 200
CO2 kit: 500gr hervulbaar met ANM ventiel, drukregelaar en inline diffusor(set van De Maanvis, Nijmegen)
Verlichting: Chihiros AII Series AII601
Substraat: Dennerle Scapers soil
Hardscape: Seiryu stenen en spiderwood
Inflow/Outflow: Standaard glazen lily pipe set van Azaqua

Al met al is het dus een aardig projectje aan het worden. Inmiddels heb ik de hardscape zo goed als staan. Het is nog even wachten op het pakketje met de lily pipe set en dan kan de dark-start beginnen.
Ik zal regelmatig updates proberen te plaatsen. Feedback is uiteraard welkom!


wiovistas.jpg
 
Welkom! Ik ben benieuwd naar wat het uiteindelijk wordt.
 
Mooie scape doet me een beetje aan die van md fish tanks op youtube denken!
Ik heb aardig wat van zijn video's gezien. Net als MJ Aquascaping. Dus kans is aanwezig dat ik er onbewust wat inspiratie uit gehaald heb ;) Dit is mijn eerste scape op deze manier dus ben benieuwd hoe uit uitpakt.
 
We zijn weer een stapje verder. Water erin en filter aangesloten. Nu een aantal weken dark start. Kunnen we rustig gaan nadenken over welke planten erin gaan komen :)
p.s.: kan ik de startpost niet wijzigen? Zit naar de "edit" knop te zoeken maar kan 'm niet vinden.


aqua1.jpg


aqua2.jpg
 
En weer een stapje verder. Planten toegevoegd en CO2 aangesloten. Eens kijken wat het gaat doen :)

- Monte Carlo en Marsilea Hirsuta door elkaar
- Staurogyne Repens
- Bucephalandra sp green
- Hydrotocyle Tripartita
- Limnobium Leavigatum
- Blyxa Japonica
- Christmas moss

Voorlopige visbestand wat op de planning staat:

- Chili Rasbora
- Dario Dario
- Neocaridina garnalen

1224324.jpg
 
Erg fraai en je kan voor de voortgang van de bak ook een topic openen in fotoalbum als je dat zou willen.
 

Terug
Bovenaan