Even meedenken


Van Egmond

Well-known member
Lid geworden
6 mei 2020
Berichten
686
Ben op het moment niet tevreden hoe de bak erbij staat, er zit te weinig lijn zelf in de bak. En heb iedere keer onder het kienhout bodemrot. Ben van plan om de lange uitstekende stukken van het kienhout af te zagen op het stuk na wat naar links uitsteekt, die in het midden van de bak te zetten en daar onder vandaan komend en rondom wat ardenner breuksteen te zetten evenals wat cryptos maar zo dat het dicht bij het kienhout blijft om het weiland scape te behouden. Wat is handig heel de bak leeg maken, wat echt wel een klus is of wat zand wegschuiven en dan templexplaat onder het kienhout en de stenen te doen? En zijn er nog meer eventuele tips om te doen of er mee rekening te houden?
 

Bijlagen

  • 20211217_150131.jpg
    20211217_150131.jpg
    441.2 KB · Weergaven: 148
Stukken waar je bodemrot hebt wegzuigen met een slang, deze ruimtes opvullen met wat kleine lavasteentjes, deze kan je per zakje kopen. Zo heb je op die plekken een luchtige bodem en een goede plek waar bacterien zich kunnen nestelen zonder bodemrot te krijgen. Deze methode heb ikzelf toegepast in mijn ZA 80x40 bakje en werkt zeer goed. Afzagen van wat stukken hout zou ik persoonlijk zonde vinden.

Al heb je kleine stukken breuksteen kan je deze gewoon op het glas plaatsen. Dat levert geen problemen op. Je gaat er geen berg van maken waardoor er een enorme druk op staat. Ik zou zelf nooit kiezen voor tempex. Ook hier heb je een groot risico op vormen van "bodemrot".

De bloempotten zou je idd wel weg kunnen doen denk ik zo, komt je scape alleen maar ten goede. Helemaal leeg halen zou ik in jou geval niet doen.

Succes met aanpassen,

Gr. Ed
 
Je gaat toch niet voorkomen dat bodems gaan rotten. Op het moment dat je er iets opzet gaat het rotten.

Hout op het glas zette een en je niet te druk maken.

(het is wat anders als je hele bodem rot is)
 
Bedankt allemaal voor jullie reacties👍, nou ga ik toch twijfelen nog een vraagje over dit:
Stukken waar je bodemrot hebt wegzuigen met een slang, deze ruimtes opvullen met wat kleine lavasteentjes, deze kan je per zakje kopen. Zo heb je op die plekken een luchtige bodem en een goede plek waar bacterien zich kunnen nestelen zonder bodemrot te krijgen. Deze methode heb ikzelf toegepast in mijn ZA 80x40 bakje en werkt zeer goed. Afzagen van wat stukken hout zou ik persoonlijk zonde vinden.

Al heb je kleine stukken breuksteen kan je deze gewoon op het glas plaatsen. Dat levert geen problemen op. Je gaat er geen berg van maken waardoor er een enorme druk op staat. Ik zou zelf nooit kiezen voor tempex. Ook hier heb je een groot risico op vormen van "bodemrot".

De bloempotten zou je idd wel weg kunnen doen denk ik zo, komt je scape alleen maar ten goede. Helemaal leeg halen zou ik in jou geval niet doen.

Succes met aanpassen,

Gr. Ed
Wat zijn dan kleine stukken breuksteen? Degene die ik nu heb zijn circa 10 a 15 cm groot vakt dat nog onder de noemer dat je er niks onder hoeft te leggen? Ga sowieso idd niet stapelen en heb ook geen vissen die gaan graven.... ga sowieso de bodemrot weer even afzuigen hout staat wel al op het glasplaat maar die tip van het lavagesteente kan ik ook zeker wat mee👍
 
10 a 15 cm zijn in mijn ogen geen grote stenen, dat moet geen problemen opleveren.

Gr. Ed
 
Piepschuim gewoon vastkitten(zeker aan de randen) , heb ik bij mn oude bak gedaan en geen problemen ondervonden.
Bij mn nieuwe bak doe ik t zelfde
 
meschien in de toekomst een bodem filter en daar dan de intake van je pot filter onder meschien ben je dan van het gezijk af?
 
Piepschuim is troep, gebruik het boven onder en naast je bak, niet in je bak
Mee eens. Op den duur gaan de polystyreen plaatjes ook water opnemen. Mijn achterwand gaf na een paar jaar problemen doordat baardalg zich hier prima op en in thuis voelde. Toen ik de achterwand eruit haalde bleek hij volgezogen te zijn en een uitstekend medium te zijn geworden voor baardalgen.
 
Geldt dat alleen voor piepschuim? Onze achterwand is van een soort PUR schuim. Heb je daar hetzelfde mee? Ik hoop het niet. We hebben er een pak geld voor betaald...
 
Creatief zagen en veilen met stukken PVC buis (bocht stuk), heb je ook direct mooie schuilplekjes onder het hout en de planten. Beetje beplanting voor de openingen zodat het niet opvalt...(desnoods creatief de bloempotjes gebruiken voor de opening in de PVC buis). Wat betreft hout zou ik gewoon wegzagen naar wat jij wilt, ieder zijn eigen smaak en keuze dus daar kan ik niet over oordelen maar eenmaal weg is weg en spijt is dan pech. Je kunt ook gewoon wel bewust de boel overhoop trekken en lekker opnieuw beginnen, niets mis mee om zo nu en dan eens een nieuwe landscaping te doen en dan kun je het (in mijn ogen mooie) stuk hout eens anders neerleggen; Probeer het ook in de "lucht" te hangen zodat je wat extra optie's hebt en dan nadenken over de ondersteuning daaronder of eventueel vastkitten/lijmen etc. De vissen kunnen vast wel een paar dagen in een tijdelijke bak met het filter zodat je even een paar dagen hebt om te scapen.

Verder zou ik gewoon een poosje de tijd nemen en wat proberen te schetsen/kladden/kriebelen op papier van wat je wilt en hoe te beplanten, veel afkijken van foto's en video.


Heel veel succes (y)
 

Terug
Bovenaan