Even alles op een rijtje..


Hobbeldino

Well-known member
Lid geworden
29 april 2015
Berichten
593
Even alles op een rijtje zetten voor een kostenoverzicht voor een nieuw aquarium. We zijn er nu langzaam voor aan het sparen en daarom vind ik het belangrijk even alles op een rijtje te zetten. Het hoeft allemaal niet heel luxe of spannend.

We hebben de Fusion 200 (200x60x70) op het oog. Nu is even de vraag, wat komt er allemaal bij kijken qua kosten. Ik vergeet vast een aantal eenvoudige dingen.

  • Aquarium + meubel
  • Externe filter(s?)
  • Hardscape (deels aanwezig)
  • Achterwand
  • Vissen (deels aanwezig)
  • Planten (deels aanwezig)

Vragen/opmerkingen:
- Vis/planten bestand hoeft niet heel spannend of zwaar. Wordt dan een leuke, niet overvolle gezelschapsbak.
- We gaan er op het begin in ieder geval géén CO2 bij doen.
- Zijn de LEDs enigszins fatsoenlijk te dimmen bij de Fusion? En zit dit inbegrepen bij de set of dient hier een aparte controller voor te kopen?
- Kom je met één externe filter weg (bijv. één JBL e1902)? of zijn twee noodzakelijk (twee JBL e1502)?


Alvast bedankt :)
 
Filterzand natuurlijk..
Plantenvoeding (aanwezig)
 
Volgens mij mis je niet gek veel..... een dikke portomonnee heb je iig nodig.
Ik heb toevallig dezelfde op het oog en heb een adresje voor 2066 euro voor dat model!
De dimmers/controller zit er niet bij, in principe heb je die 2 nodig met splitter (de 2 plus is dat volgens mij)
Filter, tja, is ook een beetje wat je zelf gaat doen qua bezetting. Mijn adresje zegt 2x 1501 voldoende moet zijn.
Ik persoonlijk hou van de overkill en ga zwaarder zitten. Ik mis nog de verwarming (extern?) hydor van 79,95 ongeveer.
Ik persoonlijk heb de sunsun van Alibaba gekocht en deze houdt het nu netzolang vol als de hydor die ik hiervoor had!

Veel plezier met puzzelen ;-)
 
De verlichting is te dimmen maar die is zover ik weet niet bijgeleverd.

Een verwarming staat ook nog niet op je lijstje, denk aan minimaal 300 watt
Er zijn hier leden die twee grote filters op zo'n bak hebben staan.
 
Waarom niet de 200x70?

Noodzakelijk is 2 filters niet per definitie, maar maakt het krijgen van deadspots wel uitdagender en je kan ze om en om onderhouden.
Voor een nette installatie zou ik gaan voor een thermo filter van eheim en een Classic 1500 als je daarvoor de fysieke en financiële ruimte hebt.

Fusion leds zijn dimbaar met een tc420 (althans de easy-leds)

Net als mijn voorgangers mis ik de heater, ik zou ten alle tijden sunsun spullen afraden en ook de hydor externe heaters.
Sunsun omdat het niet super bekend is en wat ik zie van de filters ik het niet veel soeps vind, en hydor omdat ik daar weinig goeds over heb gehoord.

CO2 zou ik wel wat centen voor reserveren en opteren voor een grote reactor.

Persoonlijk zou ik niet kiezen voor een achterwand maar het glas zwart schilderen of een “frosted” raamfolie erop plakken
 
Waarom niet de 200x70?

Noodzakelijk is 2 filters niet per definitie, maar maakt het krijgen van deadspots wel uitdagender en je kan ze om en om onderhouden.
Voor een nette installatie zou ik gaan voor een thermo filter van eheim en een Classic 1500 als je daarvoor de fysieke en financiële ruimte hebt.

Fusion leds zijn dimbaar met een tc420 (althans de easy-leds)

Net als mijn voorgangers mis ik de heater, ik zou ten alle tijden sunsun spullen afraden en ook de hydor externe heaters.
Sunsun omdat het niet super bekend is en wat ik zie van de filters ik het niet veel soeps vind, en hydor omdat ik daar weinig goeds over heb gehoord.

CO2 zou ik wel wat centen voor reserveren en opteren voor een grote reactor.

Persoonlijk zou ik niet kiezen voor een achterwand maar het glas zwart schilderen of een “frosted” raamfolie erop plakken

Bedankt.
200x70x75 is nog een paar honderd euro duurder en het gaat ons vooral om de lengte (komt tegen lange muur). Willen verder ook geen speciale vissen te houden en moet wat opletten met de diepte (70 zou misschien net aan kunnen).

Verwarming uiteraard ja.. zal eens kijken of een thermofilter wat is voor ons.

Achterwand vinden we wel echt een meerwaarde ipv gewoon zwart. Goed om te weten van de LEDs. Co2 staat voor ooit wel op de planning, maar willen eerst eens zonder proberen.

Ga wel voor de wat bekendere merken kiezen ja. Zowel ivm kwaliteit als ook evt vervangende onderdelen die makkelijker te verkrijgen zijn.
 
De verlichting is te dimmen maar die is zover ik weet niet bijgeleverd.

Een verwarming staat ook nog niet op je lijstje, denk aan minimaal 300 watt
Er zijn hier leden die twee grote filters op zo'n bak hebben staan.

Verlichting zit bij de Fusion of bedoel je de dimmer?
 
Bedankt.
200x70x75 is nog een paar honderd euro duurder en het gaat ons vooral om de lengte (komt tegen lange muur). Willen verder ook geen speciale vissen te houden en moet wat opletten met de diepte (70 zou misschien net aan kunnen).

Verwarming uiteraard ja.. zal eens kijken of een thermofilter wat is voor ons.

Achterwand vinden we wel echt een meerwaarde ipv gewoon zwart. Goed om te weten van de LEDs. Co2 staat voor ooit wel op de planning, maar willen eerst eens zonder proberen.

Ga wel voor de wat bekendere merken kiezen ja. Zowel ivm kwaliteit als ook evt vervangende onderdelen die makkelijker te verkrijgen zijn.
Snap het financiële deel, maar zo speciaal zijn maanvissen niet meer :p
Maar weet niet waar jouw voorkeuren liggen qua beplanting en vissen.
Maar ik vind mijn echinodorusen heel mooi uitkomen in mijn 70cm hoge bak, in mijn vision 450 (ook 60cm hoog) groeide ze het water uit.

Vind mijn maanvissen ook wat mooier in een wat hogere bak als in mijn vorige aquarium, maar dat is denk ik ook meer persoonlijk.

Hoger is wel lastiger met onderhoud, maar lang gereedschap doet wonderen
 
Snap het financiële deel, maar zo speciaal zijn maanvissen niet meer :p
Maar weet niet waar jouw voorkeuren liggen qua beplanting en vissen.
Maar ik vind mijn echinodorusen heel mooi uitkomen in mijn 70cm hoge bak, in mijn vision 450 (ook 60cm hoog) groeide ze het water uit.

Vind mijn maanvissen ook wat mooier in een wat hogere bak als in mijn vorige aquarium, maar dat is denk ik ook meer persoonlijk.

Hoger is wel lastiger met onderhoud, maar lang gereedschap doet wonderen

Wordt dan een gewone gezelschapsbak. Bovenin bijv. Diamantgoerami's, wat leuke visjes in het midden en wat corydoras en/of dwergcichliden (of iets vergelijkbasrs) onderin. Maanvissen zijn we allebei geen fan van, die gaan ook in de toekomst niet konen. Een hogere bak is dus wat dat betreft niet nodig. Natuurlijk, meer liters is altijd beter... :p

En ik ben niet bepaald groot 1.74 ofzo, dus bij een te hoge bak komen ook weer kosten voor een snorkelset erbij :D
 
Wordt dan een gewone gezelschapsbak. Bovenin bijv. Diamantgoerami's, wat leuke visjes in het midden en wat corydoras en/of dwergcichliden (of iets vergelijkbasrs) onderin. Maanvissen zijn we allebei geen fan van, die gaan ook in de toekomst niet konen. Een hogere bak is dus wat dat betreft niet nodig. Natuurlijk, meer liters is altijd beter... :p

En ik ben niet bepaald groot 1.74 ofzo, dus bij een te hoge bak komen ook weer kosten voor een snorkelset erbij :D
Naja ik ben 185 en heb een trapje moeten kopen en pincetten van 50cm om een Btje droog te kunnen werken :p
Maar het is net wat je wilt, lager lijkt langer hoger lijkt een stuk kolossaler.
Maar een gezelschapsbak met een weelderige plantenmassa is en blijft een levend schilderij
 
Ja klopt, een trapje oid is sowieso wel handig bij een wat diepere bak. Die zet ik ook even op het lijstje erbij :D
 

Terug
Bovenaan