euthanasie van vissen

Discussie in 'Stelling' gestart door Anonymous, 13 nov 2007.

View Users: View Users
  1. Anonymous

Anonymous Guest

Soms kun je niet anders en is het handig als je weet wat je moet doen als je vis niet meer te redden is..
    Geen leuk onderwerp maar zeker voor de nieuwkomers onder ons niet onbelangrijk denk ik.
    Mocht een vis niet te redden zijn hoef je niet af te wachten totdat ie uiteindelijk van uitputting aan zijn eind komt.

Mijn toevoeging is kruidnagelolie.
    Doe de vis in een bak en voeg enkele druppels kruidnagelolie toe. Hij valt daardoor in slaap en als je daarna meerdere druppels toevoeg wordt ie niet meer wakker... een pijnloze dood...

Mocht het zo ver komen hoop ik dat jullie wat aan deze info hebben.. ;)

2. nverhoork_dup1

nverhoork_dup1

Lid geworden:
    28 jan 2005
    Ronald dit heb je toch niet eerst op je kinderen uitgeprobeerd he ;) :p .

Geen idee of het werkt maar mocht ik eens in de gelegenheid komen dat een vis niet meer te reden is zal ik hier aan denken.

3. TS
    TS
    Anonymous

Anonymous Guest

Niels ehm nee ik heb geen kinderen.. ;) .maar dan nog ik heb het wel moeten toepassen en het werkt.
    Het ging om een kersenbuik met een ontzettend groot oog (bacteriele infectie) die niet meer te redden was.
    1 liter water kersenbuik erin en een druppel kruidnagelolie.
    Binnen een minuut slaapt de vis.
    Extra toevoeging stopt zijn ademhaling ;)

Overigens niet iets onbekends (niets nieuws).
    Maar het werkt absoluut.

4. roijackers

roijackers

Lid geworden:
    3 apr 2007
    Mij is ook verteld dat je een vis in een bak met water in de vriezer ook pijnloos aan zijn eind helpt. Dit heb ik met een gup moeten doen die op was. Haar rug was krom, organen zaten aan de bovenkant van het lijf en de vis kon amper meer zwemmen.
    Het zijn geen leuke dingen, maar soms moet het helaas.

5. TS
    TS
    Anonymous

Anonymous Guest

Dit is 100% niet waar.

De methode die Ronald noemt (kruidnagelolie) is een veel betere keuze.

Lees anders dit topic eens:
    http://www.aquaforum.nl/cgi-bin/ultimat ... 81/43.html?

6. roijackers

roijackers

Lid geworden:
    3 apr 2007
    @MPS,

Tsja dat krijg je als er meerdere dingen gezegd worden. Ik las dus inderdaad ergens dat het een diervriendelijke methode was. Dus ik dacht er goed aan te doen om haar zo uit haar lijden te verlossen.
    Hoop het niet nog eens te hoeven doen, maar als het wel nodig zou zijn zal ik het in het vervolg anders aanpakken.

7. TS
    TS
    Anonymous

Anonymous Guest

Mijn post was ook absoluut niet negatief in jouw richting bedoeld. De intentie van mijn post was alleen bedoeld om informatie te verstrekken. :)

8. Riba

Riba

Lid geworden:
    14 aug 2005
    toch maar eens halen, kruidnagelolie. De laatste keer het nodig was om een vis naar de andere wereld te helpen had ik het niet. Doodslaan viel/valt toch wel zwaar

9. TS
    TS
    Anonymous

Anonymous Guest

h�... we gaan die discussie toch niet opnieuw voeren h�
    MPS... lees je eigen link eens goed door dan zul je merken dat je van die 100% niet waar hooguit 50% niet waar kan maken. De meningen zijn heel duidelijk verdeeld. Ook de min of meer wetenschappelijk gestaafde.

10. roijackers

roijackers

Lid geworden:
    3 apr 2007
    Dat had ik inderdaad ook gelezen. Zelfs het WNF had het over vis in vriezer zetten.
    Tsja ik denk dat we nooit zullen weten wat de vis het prettigst vind. Ik kon het haar tenminste niet meer vragen :D

@MPS was van mij mss beetje onhandig neergezet, maar was absoluut geen ge�rriteerde reactie hoor

11. TS
    TS
    Anonymous

Anonymous Guest

geen discussie jongens en meisjes.. ;)
    Er zijn meerdere wegen naar de "hemelvijver" das duidelijk.

Misschien is het voor nieuwkomers wel handig te weten dat er opties zijn. ;)
    Want wat doe je als nieuwkomer in de vissenwereld met een vis die te ziek is om nog te redden..?
    Doorspoelen is geen optie natuurlijk (zolang ie leeft).

Maar gelukkig is het niet altijd nodig, en worden visziektes ook steeds beter bestreden.
    Meer dankzij forums als deze. ;)
    Want de medicatie is er vaak wel, alleen de diagnose is en blijft lastig.

12. TS
    TS
    Anonymous

Anonymous Guest

Onderkoeling is wetenschappelijk onderzocht en NIET aanvaardbaar. Om die reden moet de NL viskweeksector van de overheid op zoek naar andere, snellere dodingsmethoden zodat die in de toekomst gebruikt kunnen gaan worden.

Wat je een mening noemt. Het zijn eigenwijze mensen als jij die zo'n discussie gaande houden.

13. TS
    TS
    Anonymous

Anonymous Guest

kom dan maar eens met dat wetenschappelijk onderzoek Bart!
    Door wie, wat, wanneer... hoe was het onderzoek opgezet...

en we gaan niet schelden h�, want dan scheld ik terug!

14. Tien

Tien Erelid

Lid geworden:
    31 jul 2005
    Het spijt me wel Bart maar je reactie vind ik niet kloppen. schaduwvacht refereerd naar een link die we allemaal kunnen lezen en onze eigen conclusie uit kunnen halen. Jij zet hier een bewering neer maar komt niet met bewijzen of een site waar je dat vandaan haalt.
    Waarbij je ook nog eens een topic naar boven haalt die vanaf de 16e al niet meer gebruikt is en jij nu dus de discussie weer gaande houdt.
    Waarom ben jij nu niet eigenwijs en SV wel?

15. TS
    TS
    Anonymous

Anonymous Guest

Staat gewoon op internet, zie het topic dat MPS al linkte en de topics waarnaar verwezen wordt. En kijk eens op aquacultuur.nl.

Het als halve waarheid aanmerken is dan eigenwijs. Dat is geen schelden, hooguit een kwalijke eigenschap. ;)

>>>>>>Modbreak<<<<<<
    Hier grijp ik in. We gaan niet op de man/vrouw spelen. De regels van het forum zijn daarin heel duidelijk!

16. TS
    TS
    Anonymous

Anonymous Guest

Het gekke is dat er blijkbaar nog nooit gevraagd is naar een bewjs voor het verhaal dat een vis gaat slapen door onderkoeling.

En reageren op een onderwerp om een misvatting de wereld uit te helpen lijkt me wel legitiem, niet?

Jammer dat je mijn eerdere posting aanpast. Blijkbaar mag mijn artikeltje als "onzin" gekwalificeerd worden en mag ik daar niet aanrefereren? Have it your way.

17. TS
    TS
    Anonymous

Anonymous Guest

Van de website van de Nederlandse commerciele visteelt:

http://www.aquacultuur.nl/default.asp?Z ... ring=doden�

Ook van dezelfde website (ik heb het belangrijkste stukje ge-highlight:

http://www.aquacultuur.nl/default.asp?ZNT=S0T2O592

Mijn persoonlijke conclusie is dan dus dat invriezen duidelijk geen goede methode is om vissen te doden, en dat er duidelijk betere alternatieven zijn.

18. Tien

Tien Erelid

Lid geworden:
    31 jul 2005
    Reageren is legitiem Bart maar accepteer dan ook dat een ander reageert en doe dat niet af met een persoonlijke aanval.

Ik heb de persoonlijke aanval weggehaald en niets van de rest van je reaktie. Waar je dan uithaalt dat jij ergens niet naar mag refereren is me helemaal onduidelijk.

Ik sluit deze discussie nu omdat het niet meer on topic is. Ben je ht er niet mee eens gebruik dan de mogelijkheid om het bericht onder de aandacht te brengen van het beheer door de button "report post" tegebruiken.

19. akua

akua

Lid geworden:
    8 sep 2006
    --BEDENKING:

-Er is meer dan ��n systeem met een "aanvaardbare methode" om een vis dood te maken.Blijkbaar kan hier maar ��n systeem besproken worden .(kruidnagelolie)zoniet word men aangevallen.

-Dat bart een oude topic terug open maakt?En dan?
    Staat er verlooptijd op mischien,en zo ja,hoe lang?

20. TS
    TS
    Anonymous

Anonymous Guest

@Tien: prima, laten we het hierbij. Voor mijn gevoel was er geen aanval, maar goed.

Er zijn zeker meerdere aanvaardbare methoden. Wat mij betreft moeten we ons best doen om vooral de hardnekkige verhalen rondom invriezen / dompelen in kokend water, de wereld uit te helpen. Referenties vragen is een goede eigenschap. Daarmee kan je kaf van koren scheiden. Een wetenschappelijk onderzoek is geen mening.

21. Tien

Tien Erelid

Lid geworden:
    31 jul 2005
    Ik zie in de berichten die MPS hier aanhaalt dat men het heeft over bedwelmen voor het doden.

Kruidnagelolie is dus zo'n methode van bedwelmen. Hoe gaat dat dan in zijn werk?
    Geeft dit geen stress bij de vis, ik kan me voorstellen dat een vis in olie geen lucht meer kan krijgen en dus in ademnood komt?
    Of hoe moet ik dat bedwelmen met die olie zien/doen.
    Wat is dan het verschil met koelen waarbij de vis sloom wordt en zo naar mijn idee suffig en daarna slaperig wordt.

Ik heb me in deze materie nog niet goed ingelezen vandaar mijn vragen.

22. Serge

Serge

Lid geworden:
    19 sep 2006
    De kruidnagelolie wordt opgelost in water (0,5 ml / liter, een lage concentratie dus), de vis gaat dus niet in de pure olie. Je kan de werking vergelijken met wat er gebeurt als je in het ziekenhuis onder narcose gaat, behalve dat de vis niet meer wakker wordt...

Kruidnagelolie werd ook bij mensen toegepast, als ontsmettingsmiddel in de tandheelkunde (bron: Wikipedia).

23. DokterPiels

DokterPiels

Lid geworden:
    22 sep 2006
    hierin volg ik, als je een vis in ijswater gooit is er zeker sprake van stress! hoe reageer jij als je in ijskoud water valt?
    lijkt mij vergelijkbaar.

feit is wel, de vis is een koudbloedig wezen. als je dan wil euthanaseren moet je m gewoon laten afkoelen en geleidelijk aan invriezen... een vis is koudbloedig en net zoals we nu zien in de herfst en winter is het water koud, de vissen zijn sloom. een warmwatervis zou zijn pijp al uitgeblazen hebben. is er dan sprake van pijnloze dood? ik denk het niet, het afkoelen van water zodat een vis er niks van merkt op zeer korte termijn is een heel traag proces.

Ik denk persoonlijk dat je het best het orgaan uitschakelt dat pijn voelt. De hersens dus. Schakel die uit en de vis zal ook geen pijn meer hebben. dan mag je nog met zoveel kruidnagelolie komen als je wil, zolang de hersens werken, voelt de vis daadwerkelijk. Onder nacose natuurlijk niet.. maar wie kan er bepalen dat een vis onder narcose is zonder eerst pijn te hebben gehad, of onder narcose is of al lang gestorven...? de vis zal het niet vertellen, en jij maar denken dat hij geen pijn had... ook al handelde je alleen om goed te doen, zekerheid in dit soort gevallen heb je nooit, daarom heb ik iets van, ga meteen voor de bron van de ontvangst van de pijnprikkels, als die uitgeschakelt is, is de rest het ook.. niet?

24. Serge

Serge

Lid geworden:
    19 sep 2006
    Helemaal mee eens - ik hanteer de "beulsmethode" als het nodig is (hamer, of met scherp mes de kop en ruggengraat doorsnijden, kort achter de kop). Daarmee schakel je de hersens meer dan afdoende uit, lijkt me ;)

Ik snap echter ook heel goed dat niet iedereen dat kan, vandaar dat de verdovingsmethode in zo'n geval een prima oplossing kan zijn.

25. TS
    TS
    Anonymous

Anonymous Guest

zou er geen oplossing zijn met elektriciteit?
    ben geen technicus maar er zijn vast mensen die daar iets over weten. wellicht het idee van zo'n vliegenlamp die in de horeca vaak gebruikt wordt...

26. yov

yov

Lid geworden:
    28 apr 2004
    hmmm
    tbouman078. ik kan je verzekeren dat dit wel 1 van de pijnlijkste manieren kan zijn. Die vliegen sterven eigenlijk gewoon aan verbranding. Trouwens, een mug vliegt er (als hij geluk heeft;)) tussen en is dan hetzelfde als een mens in een bliksem. een hondertste vn n seconde en poef weg. N vlieg is wat lomper en vliegt er tegen. gevolg: Hij blijft plakken door electrocutie terwijl deze hem stilletjes verbrand. te vegelijken met de electrische stoel maar dan zonder water. N vis is nog grooter als een vlieg. Ik denk dat je je water stilletjes aan de kook maakt of als je je vis er op legt je hem levent bakt.

27. TS
    TS
    Anonymous

Anonymous Guest

Electrocutie wordt op dit moment getest voor de commercie�le visteelt. En dat moet vooral ook veilig voor de mens zijn (vis -> water <-> electriciteit)....

De werking van kruidnagelolie (eugenol) is niet alleen die van een narcosemiddel, maar ook die van een pijnstiller. Veel narcosemiddelen kennen ook een pijnstillend effect. Het be�nvloedt zowel de zenuwen die spieren aansturen, als die prikkels geleiden die met de zintuigen en bewustzijn te maken hebben. Vroeger stopten mensen een kruidnagel tussen de kiezen bij kiespijn, vanwege de verdovende werking.

Meten welke methoden een vis pijn doen is erg moeilijk. Pijn of ongerief is namelijk vooral een wijze van interpreteren van bepaalde prikkels. Wat we wel weten, is dat vissen die pijnprikkels krijgen, stresshormoon aanmaken en onder andere een sterk verhoogde hartslag krijgen. Dat is meetbaar. Daarnaast zullen ze proberen de prikkel te voorkomen. Denk aan het uit water springen van vissen als de waterkwaliteit erg slecht is. Naar analogie met andere gewervelde dieren is besloten om een dodingswijze die een sterke stressrespons opwekt, zoveel mogelijk te vermijden. Dat kan dus door een dood na verdoving, of ogenblikkelijk doden of bedwelmen (zoals bij electrocutie).

Het minder reageren van een vis bij onderkoeling, dat jammergenoeg vaak als "inslapen" wordt ge�nterpreteerd, is het uitvallen van de spierfunctie door onderkoeling. Daarmee is de prikkelgeleiding en de release van stresshormoon nog niet uitgeschakeld. In geen geval verdoving of slaap, dus. Slechts het onvermogen op een situatie te reageren. Koudloedigheid wil zeggen dat een dier zijn temperatuur zelf in mindere mate kan reguleren. Het wil niet zeggen dat een lagere temperatuur dan waar de vis normaal in verkeert, niet als ongerieflijk wordt ervaren.

28. DokterPiels

DokterPiels

Lid geworden:
    22 sep 2006
    dat dit pijnloos is voor de vis mogen we wel geheel uitsluiten. ze gebruiken elektriciteit ook in zoet water om visbezetting te controleren. ff stroom door t water, vis is verdooft en komt boven drijven, vis wordt getelt en als hij bijkomt mag hij verder zwemmen... heeft het geen pijn gedaan? steek je hand in het water, gooi er een bureaulamp bij en oordeel zelf :p (NIET DOEN DUS!)

(dat dit voor commerciele doeleinden gebruikt zal worden vind ik ook geen oplossing maar eerder weer een manier voor massamoord en geldwolverij... als je vis wilt vangen op een 'pijnloze' manier, vis dan op de manier als vroeger gedaan werd. met hand, speer of hengel. de vis voelt het wel, maar het deel dat anders weggegooid moet worden als overschot door het teveelaanbod heeft niet moeten lijden omdat er enkel gevangen werd wat men nodig had en niet wat men misschien, met wat geluk nog eventueel extra zou kunnen verkopen met de bekende gevolgen van dien...

maar dat is weer een heel andere discussie)

29. TS
    TS
    Anonymous

Anonymous Guest

massamoord, geldwolverij... jongejonge...

En dan nog eens een kletsverhaal over minder pijn bij speervissen. Niet gehinderd door enige kennis.

Als je niet weet waar je het over hebt, is het verstandig je beweringen achterwege te laten. Uit oogpunt van diervriendelijkheid wordt electrocutie onderzocht, er zijn veel goedkopere alternatieven. Toevalsbevinding is dat bv. paling na electrocutie beter smaakt dat "traditioneel" gedode paling.

Electrocutie zoals voor de verwerking van levende vis is het ogenblikkelijk bedwelmen van vissen door in enkele milliseconden een zeer grote stroomstoot te geven. Niks te weinig of te langdurig. Je zou het kunnen vergelijken met het doden van een vis door een harde klap. Komt de praktische kant van de visverwerking ook niet in gevaar (fileer maar eens een bewegende vis).

30. Ace/Diesel

Ace/Diesel Erelid

Lid geworden:
    18 aug 2007
    Top dat er zo gediscussieerd word mensen. :)

Maar probeer de scherpe kant iets minder te houden.
    Ik weet, het zijn maar wat woorden die je normaal op een dag in real life soms 20 keer gebruikt, maar op een forum komen ze soms totaal verkeerd over hou daar rekening mee. :)

Ik ga dit topic even verhuizen naar discussie van de week.
    Doordat de discussie hier toch gaande is komt het topic telkens bovenaan in de lijst van de ziekte's te staan en duwt zo de vragen over ziekte's weg.

En door de vragen te beantwoorden proberen we natuurlijk ook de euthanasie te voorkomen.
    En het is meer een discussie geworden.

We kunnen eventueel de samenvatting van dit topic later als sticky plaatsen in ziekte's.

31. DokterPiels

DokterPiels

Lid geworden:
    22 sep 2006
    haha nu is heel mn post kwijt omdat t topic niet meer bestond :p

ik vat het even samen

bart lees de mensen hun reactie eerst voor je uitspraken doet, je hebt niks begrepen van wat ik getypt heb...

ik stel, beter een vis die lijd aan die speer, want pijn doet het, dan 1000 vissen dood waarvan er 50 of 100 weggegooid worden en stierven voor niks.
    als een paling beter smaakt als ie geelektrocuteert is is dat fijn voor jou, maar ik zie geen enkele slager een koe afmaken met een vlammewerper omdat dat het vlees ook misschien lekkerder zou kunnen maken.

mijn punt is, als ze technieken ontwikkelen voor visconsumptie is dit NOOIT op een diervriendelijke manier. bij visnetten komen 100en vissen om en ook andere zeedieren, bij elektriciteit net hetzelfde. Ze mogen geen dodelijke spanning geven wantg anders is al het leven kapot in dat stuk water... spreek dan maar eens niet over massamoord ;) de bedoeling is de vis tijdelijk te verlammen om een populatie te bekijken. als ze dat toepassen op grotere schaal is dat gewoon om de verlamde visjes op te scheppen en te verkopen... geldwolverij dus...

in mijn TIEN JAAR als SPORTVISSER en mijn 6JAAR AQUQRIUM houden heb ik wel geleerd wat er gaande is op vlak van vis ;)
    als je mij gaat beschuldigen van geen kennis te hebben zullen het er weinig hebben :) wie ben jij om te zeggen dat jij wetenschappelijke bewijzen op tafel kan leggen? ik zie ze nog steeds niet.
    als je de moeite zou doen anderen hun mening te LEZEN EN BEGRIJPEN zou je veel minder de reactie krijgen om beleefd kritiek te geven..
    het is niet omdat iemand jouw idee niet volgt, je die moet aanvallen op persoonlijk vlak. ik ken jouw nie, jij kent mij niet... wie ben jij dan om te oordelen over mijn kennis

het is een discussie, als je iedereen aan de kant wil krijgen door ze persoonlijk aan te vallen, weet dn dat dat niet de bedoeling is van een discussie. anders zouden we niet moeten discussieren maar zouden we gewoon een mening lezen en die als algemeen aanvaard moeten beschouwen zonder enige inbreng...

ik denk dat je dus beter eerst leest, jezelf afvraagt wat een ander bedoelt en dan gaat bedenken hoe je er normaal op kan reageren ipv iets half te lezen en een ander te lopen aanvallen :) is maar een idee (hoop dat je deze boodschap snapt, heb het zo beleefd mogelijk proberen formuleren, iets wat ik bij jou nog niet veel zag in dit topic, mijn excuses voor deze uitspraak)

32. DokterPiels

DokterPiels

Lid geworden:
    22 sep 2006
    denk dat jij het hier op hebt...
    http://www.retail-deli.be/insidenews/11 ... ADA&lang=N

'Ondanks de huidige problemen in de visserij, roepen De Goede Visgids en de bijbehorende VISwijzer roepende vraag op: �wat kunnen wij doen?�.Allereerst, moet er nagedacht worden over alternatieve, minder schadelijke visserijtechnieken (denken aanbordenvisserij of aan vissen met elektriciteit). En alternatieve brandstoffen zoals biodiesel. Knelpunt is dat devisserijsector zelf op dit moment geen financi�le ruimte heeft om te investeren in deze ontwikkelingen (wantde financi�le inspanning van een vloot waar � op faillissement staat vragen is niet realistisch).Ook moet gewerkt worden aan eerlijke procedures die gelijk zijn binnen Europa om oneerlijke concurrentie tevoorkomen (level playing field). Zo zou bvb. gestreefd moeten worden naar een gelijkschakeling in Europavan de veilplicht, maar ook op het gebied van de beloning van loonvissers bestaan grote verschillen.Ten derde, kunnen projecten als �afvalvissen� verder sensibiliserend werken richting vissers; vissers nemen zoeen stuk verantwoordelijkheid voor een schone zee op zich, en worden zich op die manier bewuster.Tot slot moeten we voor sommige soorten ook realistisch zijn: een soort als garnaal kent enorme fluctuaties.Omdat de visser afhankelijk is van de natuur, moet in de visserij rekening gehouden worden met diefluctuaties'

dat vond ik na een googlesessie...
    mn argument dat het verkeerde vissen doodde is nu dus teniet gedaan.. dat het pijnloos zou zijn zie ik nergens staan... dat men door die techniek nog steeds teveel vis blijft vangen is nog steeds een feit...

als je met euthanasie pijnloos doden bedoelt denk ik, ben ik redelijk zeker, dat we die elektriciteit niet mee mogen rekenen.
    als de vis naar boven komt 'dansen' zal dat echt niet uit plezier en genot zijn geloof ik

33. Serge

Serge

Lid geworden:
    19 sep 2006
    Schiet de discussie het doel intussen niet een beetje voorbij?

Ik vermoed namelijk dat electrocutie voor de meeste aquarianen - praktisch gezien - een slecht haalbare kaart is, je kan moeilijk een koperdraadje in je bak hangen dat naar het stopcontact gaat?

Overigens, ik dacht dat in de bioindustrie varkens en koeien ook met een stroomstoot gedood werden?

Oh, dat komt nog wel. Dan zit er al een BBQ smaakje aan :D

34. TS
    TS
    Anonymous

Anonymous Guest

Wel, ik denk dat een ziek of vervormde vis in de natuur weinig sympatie krijgt. Ik vind daarom dat een flinke klap naar mijn gevoel het beste is, maar . . je moet het natuurlijk wel kunnen. (Ik kan af en toe nog geen vlieg kwaad doen.)

Varkens, ja. Koeien krijgen een kopstoot (een pen die in het voorhoofd schiet onder luchtdruk).

35. akua

akua

Lid geworden:
    8 sep 2006
    --Waarom een discussie zo uitbreiden
    -Volgens mij is het de vis (kleiner dan tien cm)uitvangen,in een plastiekzak steken en een stamp met je voet erop.
    -Of groter dan tien cm:uitvangen,staart nemen en op een 90�metaalhoek net na de kop een slag geven.

Denk niet dat er een kortere manier is,en daar gaat het hem over(hoe korter hoe beter),en dat er zijn die zeggen daar niet tegen te kunnen,tja dat ze dan bedenken dat al dat lager duurd in het nadeel van de vis is.