Europese zoetwatergarnaal


P

Puk

Guest
Hoi mensen,

Ik kwam op internet iets tegen over de Atyaephyra desmaresti (Europese zoetwatergarnaal). Er zijn verschillende mensen die deze beestjes vangen en kweken in hun aquarium.
Heeft iemand hier ervaring mee? Zou graag eind van de zomer wat willen vangen proberen te kweken.
 
Ik beekjes met stromend water zou je ze kunnen vangen las ik op internet..
Maar ik dacht misschien heeft iemand ervaring en kan me wat tips geven :D
 
Ik ben ook benieuwd of er liefhebbers zijn die de NL garnalen houden.

En hoop dat het je lukt om de garnalen te vinden.

Ze vallen in ieder geval niet onder NL bedreigde diersoorten.

Succes ermee.

Henk P.
 
Nooit van gehoord, weet wel dat er hier in de buurt rivierkreeftjes zitten.
 
denk dat je beter gewoon artemia of vuurtjes kan geven want vinden is 1. maar vangen en kweken is 2.
 
ik ga die hier in een water proberen te vangen ik weet dat er echt veel verschillende dieren inzitten een groot meer. van meervallen kreeftjes roodwangschildpadden (ja in Nederland)en nog van alles
 
Ik ben vorige zomer wezen duiken in de Vinkeveense plassen. In ieder geval 1 van de eilanden is speciaal voor duikers. In de ondiepere gedeelten daar (rond 3 meter diep, vlak langs de kant) zitten veel garnaaltjes op de bodem. Ik ben ook nog altijd van plan er eens een aantal te vangen en te zien of ze te kweken zijn, heb alleen geen groot schepnet. Mocht je het gaan proberen, hoor ik graag of het succesvol was!
 
Wauw wist niet dat dat hier in ons nederige landje kon!!
Lijkt me ook wel keer leuk om te proberen :D
 
Hier in de Waterweg worden ze ook gevangen,hoor.

Vanaf Schiedam naar Hoek van holland is het zoet-brak-zout.

Vingen wij ze op het hooft.
Aas - Zeevissen in de Europoort


Je kunt steurgarnalen zelf goed vangen op bijvoorbeeld de havenhoofden van
de Waterweg, zoals bij de pont Rozenburg-Maassluis. Gebruik dan een kruisnet
...
www.eurovissers.nl/Gilles/Aas/Aas.htm
 
AquaDorrit zei:
... Ik ben ook nog altijd van plan er eens een aantal te vangen en te zien of ze te kweken zijn, heb ...

De meeste inheemse vissen zijn binnen niet te kweken omdat ze een koude periode (winter) nodig hebben. Het is goed mogelijk dat dit voor garnalen ook geldt.


Bertus zei:
... Gebruik dan een kruisnet
...


Kruisnetten zijn verboden om mee te vissen (je mag ze wel bezitten), dit valt onder "stropen". (wetten zijn er om gebroken te worden?)
 
Elke soort val valt geloof ik onder stropen, wat op het water alleen op beroeps niveau mag gebeuren...
Weliswaar kan je zo'n val maken, neerleggen en wegwezen en later (s nachts) weer ophalen, wss is het risico dan t kleinst.
 
Ik ben nu ook wel benieuwd, het is zeker nog niemand gelukt er iets van te vangen of kweken van de mensen van het begin van het topic?
 
Vangen wel, Vroeger !!werd er wel met kruisnetten gevist.(merwedehavens.)
Door over bevuiling was het snel afgelopen.
NU begint het water ,door verscherpte toezicht weer beter te worden.
 

Terug
Bovenaan