Etroplus suratensis


Mark D

Well-known member
Lid geworden
27 oktober 2019
Berichten
456
Leeftijd
61
Wie wel eens bij Verduijn is geweest, weet dat er naast de paden met bakken en de paar aquaria met ECHT grote inhoud, ook een naargeestig gangetje naar achteren bestaat. Bord op de deur "niet voor bezoekers". In dat deel van het pand bevinden zich de quarantaine dieren, de eigen kweek, de krijgertjes van klanten, en een paar exemplaren waar ze waarschijnlijk zelf ook geen raad mee weten . Saaie bakken, alleen het hoognodige, niet echt een fijn verblijf in vergelijking met de huisvesting in de zaak zelf.
De website gaf echter wel aan dat er nog één suratensis zou moeten zijn. Ik bellen, ze moesten echt ff zoeken waar ze die sukkel ook alweer hadden gelaten, maar inderdaad, hij was er nog.

Deze vis kom je echt nevernooit tegen. Ik ben altiijd op de uitkijk voor iets dat in mijn brakke bak kan worden toegevoegd, en toen ik deze had gespot was ik natuurlijk niet meer te houden vanochtend.

En DIT is em. Een cm of 11 groot, kan best fors groter groeien, na een korte autorit zit hij nu in mijn overwenbak om langzaam naar het beoogde zoutviveau gebracht te worden. Ik denk een klein weekje, dan mag hij naar de grote speeltuin. Ik had al gezien dat hij met allerlei kleine visjes in de tank zat, het is geen onruststoker of jager, gewoon een hele mooie kalme cichilde.

Zie je dat hij NU al z'n kleur laat zien? Echt nog geen half uurtje hier.

fijn weekend

Mark
 

Bijlagen

  • IMG_0158.JPG
    IMG_0158.JPG
    345.8 KB · Weergaven: 138
  • IMG_0159.JPG
    IMG_0159.JPG
    284.9 KB · Weergaven: 138
Mooie vis heb ze wel vaker gezien in de winkel. Heb zelf ooit de maculatus gehad.
Leuke aanvulling in een brakwaterbak.
 
Mooie vis heb ze wel vaker gezien in de winkel. Heb zelf ooit de maculatus gehad.
Leuke aanvulling in een brakwaterbak.
Maculatis heb ik inderdaad ook, een heel groepje, ook vaak al jonkies gehad. Gisteren zat er toevallig ook nog ééntje daar bij Verduijn, die heb ik maar meteen meegenomen.
 
Zit zelf ook nog wel eens te denken om weer een brakwaterbak op te zetten. Heb de monodactylus argenteus altijd erg mooi gevonden.
 
Altijd spannend natuurlijk zo'n nieuwe grote vis de eerste overnachting. Maar alles is gelukkig in orde, hij heeft niet heel veel ruimte omdat het bakje een beetje klein is. Ik gebruik deze voor van alles, wennen, quarataine, ziekte, isoleer, etc. Is keurig ingericht hoor met plant en steen en hout , maar klein en altijd voor tijdelijk.

Maar. Het bakje is tevens in gebruik om torenslak te laten groeien die ik dan per stuk aan m'n kogelvis voer. Soms zitten er wel honderd, en ze groeien snel. Vanochtend..... LEEG.
NULL slak... ja een paar in de filter... maar nergens op de bodem of in de plant nog maar één exemplaar torenslakje te bespeuren.
Heeft die lul vannacht in z'n eentje een halve kilo proteïne naar binnen zitten grazen zeg... :oops:...
Ik hoop dan maar dat zijn maag tegen al dat kalk van de huisjes kan en hij niet verstopt of zo.

fijne zondag !!

Mark
 
Zit zelf ook nog wel eens te denken om weer een brakwaterbak op te zetten. Heb de monodactylus argenteus altijd erg mooi gevonden.
Precies die ja.... daar ligt ook mijn focus van de bak

9 Monodactylus Argenteus
5 Etroplus Maculatus
1 Gobioidus Broussonettii
1 Etroplus Suratensis
en nog wat dalmatiër Molly gespuis.

ik vind dat ik een heel mooie plaatje heb zo
 
De argus is ook een favoriet van mij .De Afrikaanse is erg mooi alleen moeilijk verkrijgbaar
 
De argus is ook een favoriet van mij .De Afrikaanse is erg mooi alleen moeilijk verkrijgbaar
Durfde ik niet aan. Mijn buurman had er ééntje van de lfs vandaag, natuurlijk hadden ze niet verteld dat ze 30 cm groot worden, brak water willen, giftige stekels hebben en best vervelend naar kleintjes kunnen zijn. Ik kon em zo krijgen van hem. Ik vond die giftige stekel wel een dingetje, daarom heb ik em toen niet genomen.
Maar zeker een beauty die er prachtig bij zou staan hier.

gr

Mark
 
Ja ze worden wel erg groot maar dat word de monodactylus ook natuurlijk. De stekel hoef je zelf weinig van te vrezen.
 
Ja ze worden wel erg groot maar dat word de monodactylus ook natuurlijk. De stekel hoef je zelf weinig van te vrezen.
Groot voor m'n buurman idd, Mono's zijn de volwassenen ook groter dan mijn hand inmiddels, voor hier is dat geen probleem. De stekel zal ik nog eens verder opzoeken of een ander topic over beginnen. Ik kijk nog steeds soms verlekkerd naar Argus,

fijne zondag

Mark
 
Dit is TE leuk.... ik moet dit ff delen.

Molly die de grote Suratensis aan het poetsen is. Ik heb dit alleen gezien op Natinal Geo, die kleine visjes die dan in de bek van grote roggen of baarzen aan het werk zijn parasieten en etensresten van de grote jongens weg te plukken. Een soort auto-bob-wasserette. Het wennen aan wat zouter gaat snel en de "héén richting" is altijd veel comfortabeler dan een eventuele "terug richting" naar zoeter natuurlijk. Ik kan niet wachten om hem los te laten in de grote bak. Ik heb ook Molly. Zou toch werkelijk wáááánzinnig zijn als ik straks dit soort gedrag hier thuis in de eigen bak kan bekijken.

 
Vanmiddag laat was het zover, alles wat zat te wennen aan meer zout heb ik in één verhuizing overgezet. Een paar woestijngobi's, één Maculatus en natuurlijk onze nieuwe schoonheid, de Sarutensis. Lekker straks de temp-bak schoonmaken tot het voldgende doel dat er mee gediend gaat worden.

Wáánzinnig succes. De kleine asielzoekertjes heb ik bewust losgelaten bij een verschuilplekje, het licht gedempt, kunnen ze van de schrik bekomen. (al kwam de kleinste Maculatus al meteen naar buiten om "bijdehand" te doen naar véél grotere bewoners die er zitten met meer anciniteit en dus meer rechten, dat gaat een pittig ventje worden, superleuk).

Maar de Suratensis, dáár gaat het om natuurlijk. Ik neem een behoorlijke identiteitscrisis waar. Hij denkt dat hij een Mono is. Volgt de school, gaat er in op, trekt dezelfde baantjes. MAN.... je bent een cichilde !! Je hebt werkelijk niets gemeen met die platte zilvere schichten. Nu ja, maakt niet uit, niemand doet moelijk naar de nieuweling, volgens mij is het helemaal leuk.

Je kunt niet in de koppies kijken hé... maar hij oogt een enorm stuk gelukkiger dan in de donkere catacomben bij Verduijn waar hij waarschijnlijk al heel lang zat.

gr

Mark
 

Bijlagen

  • IMG_0548.JPG
    IMG_0548.JPG
    367.7 KB · Weergaven: 114
  • IMG_0550.JPG
    IMG_0550.JPG
    390.4 KB · Weergaven: 109
Ik heb dit topic met erg veel genot gelezen. Wat leuk om te zien hoe "vergeten" vissen uit de winkel zo opleven en een mooi thuis krijgen. En je hebt nu al veel met ze meegemaakt! :D
 
Ik heb dit topic met erg veel genot gelezen. Wat leuk om te zien hoe "vergeten" vissen uit de winkel zo opleven en een mooi thuis krijgen. En je hebt nu al veel met ze meegemaakt! :D
Dank je wel , aqualife, voor je reactie.

Ik ga eigenlijk vaker zo te werk, ik neem liever een tweedehansje of overblijvertje die anders weet ik veel wat voor lot gaat krijgen. Ruinemans blijft echt wel importeren hoor, en niemand gaat natuurlijk een vissenasiel beginnen, maar als de match er toch is, vis blij, ik blij en vorige eigenaar blij.

De Suratensis blijkt echt spectaculair te zijn, WAT een vis zeg. Hij kan alles. Achteruit zwemmen, vertikaal naar beneden en dan ook tegelijk nog alle kanten op zwemmen en stil hangen, zelfs ook op z'n platte kant zwemmen. En hij komt naar me toe als ik in de bak bezig ben, totaal niet schuw, maar verder heel erg lief naar alle andere tankmaatjes. Aanwinst !!

fijne dag !

Mark
 
Ik maak meer kans in mijn bestaande topic dan in "gevraagd", vandaar deze post.

De suratensis is werkelijk geweldig. Wat een mooie zwem, wat een persoonlijkheid, en wat een lieverd. Het is 90% kans dat ik een mannetje heb, ik zou graag een wijfje voor hem vinden. Matavi in Meppel biedt ze aan, maar ze zijn nog te klein om iets over geslacht te kunnen zeggen, daar zijn ze eerlijk in.

Dus. Is er héél toevallig iemand op dit forum met een suratensis wijfje die alleen is overgebleven ? Of heeft er iemand een hele school en kan een wijfje missen?

Is een long shot, ik weet het, maar toch. En.... niks voor niks natuurlijk, ik ga gewoon betalen en ophalen.

gr

Mark
 

Terug
Bovenaan