Eten corydorassen diepvries 'cichlid mix'?


variatietip

Well-known member
Lid geworden
2 augustus 2013
Berichten
123
Gisteren voor de eerste keer diepvriesvoeding gekocht (cichlid mix) voor mijn corydorassen aeneus. Ik was van plan om iets in de vorm van wormpjes te kopen, maar toen kreeg ik de keuze om voor een mix te kiezen. Ik dacht dat dit misschien nog een betere keuze zou zijn. Dan krijgen ze immers van alles wat. Nu kwam ik al snel erachter dat het alleen garnaaltjes waren. Na het ontdooien gooide ik dat toch erin en wat bleek: zo lekker vinden de vissen het niet. Er liggen nu een aantal garnaaltjes, in stukken of nog compleet, her en der in het aquarium. Nu hoop ik toch echt dat met name mijn corydorassen dit eten! Ik vind dit voer echt een grote teleurstelling. Is dit voer �berhaupt wel bedoeld voor mijn corydorassen? Ik weet dat ze alleseters zijn en ook dode vissen eten, dus in principe heb ik nog hoop.
 
Als er 'cichlid mix' op staat is het niet bedoeld voor Corydoras maar voor cichlides gok ik zo.

Staan er geen ingredi�nten op de verpakking? Er zijn mixen die wel geschikt zijn. Daar zitten bijvoorbeeld artemia, daphnia en muggenlarven in.
 
Nou fijn advies is dat dan weer zeg...
Cichlid mix zal voor cichlides zijn, deze hebben tandjes en dus minder moeite met stukken garnaal die ws. door de cory's niet weg te krijgen zijn, want normaal vinden ze inderdaad een vleesachtig iets best lekker, maar ze hebben geen tandjes dus krijgen die stukken garnaal ws. niet weg...Ik zou zoveel mogelijk van die rommel weghevelen en de rest wat nog in de vriezer zit terug brengen waar het vandaan komt of aan iemand met cichlides doorverkopen...

Ik heb zelf vaak tropical mix, dat is geen enkel probleem voor ze...
 
Er staan geen ingredi�nten op. Maar misschien zit dit erin: http://www.frozenfishfood.nl/pdfnl/29%20Cichlide%20mix.pdf

Ik kan dit toch niet meer terugbrengen? Sowieso zijn die 'zilverpapiertjes' bovenaan beschadigd bij andere vakjes. Maar ik vind het inderdaad erg lullig en ik denk dat ik niet meer terugkom bij deze winkel.

Misschien moet ik alles maar van tevoren fijnsnijden... pff.
 
Persoonlijk zou ik rode muggenlarven ook afraden voor de cory's. Mijn panda's krijgen die ook niet of nauwelijks weg. Deze zijn simpelweg te groot voor mijn panda's. Misschien zijn er forumleden die het anders ervaren maar bij mij wordt het door de cory's niet gegeten. De witte en zwarte variant vinden ze wel heerlijk. Evenals cyclops, daphnia en natuurlijk de dierlijke en plantaardige tabletten. Daar zijn ze dol op!

Mvg Robin
 
Ja maar dan zit je toch met harde stukjes van de buitenkant van de garnaal, die ws,toch voor de cory niet goed zijn...
Ik bedoel met terugbrengen vooral verhaal halen, ik neem aan dat je gezegd heb dat het voor cory's is?
Dan kunnen ze het in mijn ogen niet maken dit mee te geven...
Ik zou ze wel kans geven dit goed te maken met je, neem aan dat je niet op elke hoek een aquariumzaak hebt bij jullie in de buurt?
 
Ja, ik zal wel teruggaan denk ik. :p Ik heb meerdere dierenspeciaalzaken op een 15 - 20 min. afstand...

Net even een paar van die garnaaltjes in stukjes gesneden. Maar dit eten ze ook niet. Noch de platy's noch de guppy's.
 
Wat een luxe ik moet voor elke zaak minimaal een kwartier rijden, en ze zijn allemaal de andere kant op haha.
Maar toch vind ik dat als je het gezegd heb, en je ermee terug gaat, is het aan hun, of ze het zelf nog gebruiken of weggooien, maar dat ze je wat anders moeten aanbieden...
 
Robin-S zei:
Persoonlijk zou ik rode muggenlarven ook afraden voor de cory's. Mijn panda's krijgen die ook niet of nauwelijks weg. Deze zijn simpelweg te groot voor mijn panda's. Misschien zijn er forumleden die het anders ervaren maar bij mij wordt het door de cory's niet gegeten. De witte en zwarte variant vinden ze wel heerlijk. Evenals cyclops, daphnia en natuurlijk de dierlijke en plantaardige tabletten. Daar zijn ze dol op!

Mvg Robin

Ik moet zeggen dat ze bij mij smullen van de rode muggenlarven.. ik heb zelfs het idee dat het hun favoriete maaltijd is.
 
Ik lees net dat bloodworm weer wat anders is dan rode muggenlarven. Ben ik weer eens verkeerd voorgelicht door mijn lfs. Ik heb dus bloodworm en daar eten de cory's niet of nauwelijks van. De appisto's en de zalmpjes wel hoor, dus het blijft niet op de bodem liggen.
 
Ja,hoor.
Staat bij mij ook op de blisters.En ontdooit zien ze ook zo uit.
Voor Cory,s moet je die wormpjes hebben,tubifex.
 
Dit stukje las ik vanmiddag.

"Rode muggenlarven worden meestal gekweekt in Belgi� en Duitsland, al zijn ze 'schaars' aan het worden. Het probleem is dat er niet voldoende slib meer is vanwege de waterzuivering. Uit het Oostblok worden ook wel vliegenlarven ge�mporteerd, die er precies zo uitzien als muggenlarven, de zogenaamde 'bloodworms' Dit zijn geen rode muggenlarven, maar larven van een vlieg ( een galmug - een beetje paradoxaal - maar toch een vlieg). De wormen zijn ook veel dikker dan een rode muggenlarf.

Rode mug staat ook bekend te leven in bevuilde gebieden en vaak belast te zijn met zware metalen, daarom worden die vaak 'gekweekt', zoals je dikwijls op een verpakking ziet staan of wordt aangegeven door de producent van het voer, om er toch maar op te wijzen dat ze 'proper' zijn."
 
Voor zover ik weet is 'bloedwormen' oftewel 'bloodworms' simpelweg de Engelse vertaling van rode muggenlarven die vervolgens weer terugvertaald is naar het Nederlands.
 
Ik ben niet zo handig met quoten dus heb ik maar geknipt en geplakt. Deze reactie komt uit het topic van ypoc's slijkspringer mangrove (pag. 9 geloof ik)

Origineel bericht van: Jones

Rode muggenlarven bevatten maar 1,5% vet, dus dat is zeer zeker niet waar Ruben. Het is zelfs niet erg voedzaam, zie hobbykwekers: http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/vi ... ingswaarde


Bedankt Jones, voor de interessante link.

Uit dat topic begreep ik dus dat bloodworms iets anders is dan rode muggenlarven.
 
Niet waar.
Blood worms ,ook Verse de Vase.
Dus rode mug.
Heb zelf een doos met blisters in de vriezer liggen.
 
Die blisters heb ik waarschijnlijk zelf ook.
395617_0_82_001.jpg

Op de achterkant staat idd dat het rode muggenlarven zijn.

Ik heb mijn info puur en alleen maar uit bovengenoemd topic. Feit is wel dat mijn panda's ze niet of nauwelijks eten. Terwijl de rest van de vissen van de rode mug eten, geef ik de cory's een dierlijk tabletje
 
Ondertussen gelukkig het voer kunnen ruilen voor witte muggenlarven. :)
 
Nou ja, nu zal ik verdomme zeker midden in de nacht die dingen moeten voeren. Die wormpjes gaan gelijk in de lucht zweven en vervolgens drijven. Die corydorassen kregen uiteindelijk niets. Ik probeerde nog wat wormpjes met mijn vingers tussen het zand/grind te doen, maar dit werkte niet echt.
 
Inderdaad,die zweven.

Heb ik ook als ik een mix maakt van de vier . rood,wit,zwart,tubifex..
Wit drijft.
Die Cory,s geef je tubifex.
 

Terug
Bovenaan