Estmative index doseren


B

blackmoor

Guest
Beste allen,

Ik ben begonnen aan de etmative index, maar nu was mij iets induidelijk. Moet je de voedingsstoffen doseren op het netto aantal liters (dus mijn rio 180, dat is bruto 180 L maar met planten, grind, achterwand en alles veel minder) of het bruto aantal liters? En dan nog een vraag, kun je de micro hoeveelheid vlak na de macro hoeveelheid in het water doen? of is het beter om de ene dag de micro, en de andere dag de macro toe te voegen?

Alvast bedankt!
 
Doseren op basis netto inhoud!
 
Ja op de netto inhoudt al doe ik het gemakshalve zelf op basis van de bruto inhoudt. je zal dan iets meer doseren dan de 20/2 maar dat geeft niet. Ik zou de plantenvoeding de dag na de po4 en de no3 geven. Of er minimaal 12 uur tussen laten zitten.
 
De handleiding adviseert bv. Maandag verversen, dinsdag macro, woensdag micro. En inderdaad netto liters. Denk dat ze het geleidelijk adviseren om minder pieken te krijgen in je beschikbare voeding in de bak.
 
Je kan het inderdaad op vele manieren doen maar de oude EI gids zei in zijn tijd altijd dat de EI ook voor gemak staat. En dan is het eenmalig per week toevoegen wel het makkelijkste. Het belangrijkste is dat je geen tekorten krijgt in de voeding.
 
Ach, tot nu toe gaat elke dag 's ochtends de macro en 's avonds de micro prima, en als ik een keertje een weekendje wegga, dan voeg ik de avond vantevoren gewoon nog extra toe voor de dagen dat ik er niet ben (of is dit niet verstandig als ik op zaterdagochtend mijn 50% waterwissel doe, en diezelfde ochtend wegga en tot zondagavond wegblijf, om dan op vrijdagavond voor 2 dagen de micro toe te voegen?)
 
Als je dosering verdeelt over de week dan doet heter niet zo toe op welke dag je een hoeveelheid doseert. De een doet het dagelijks en de ander wekelijks.
Zou alleen geen macro met sporen tegelijk geven.
 

Terug
Bovenaan