Ervaringen met sumatraantjes


Friesian

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 februari 2020
Berichten
4,921
Locatie
2e boom, 4e tak rechts.
Beste mensen.

Ik heb een tijdlang Sumatraantjes gehad. Heb ze zelfs een nieuwe treffende naam gegeven, ze omgedoopt. :D

Nu ben ik benieuwd of er meer mensen sumatraantjes hebben (gehad). en wat jullie ervaringen zijn met de sumatraantjes. Ook graag informatie over aantallen indien mogelijk.
 
Ben je ook benieuwd waarom mensen ze niet hebben?
Dat kan ik je wel vertellen. Ik vond ze altijd al kleine piranha’s, maar na jouw verhaal heb ik besloten ze nooit en te nimmer bij mijn vredelievende visjes te laten zwemmen. De monsters!
 
Ik heb nooit problemen gehad met de Sumatraantjes die ik in het verleden heb gehad. Ze gedroegen zich voorbeeldig naar de andere vissen toe (Koraal platy's, Vijfstreepbarbelen en Rouwtetra's.
 
Ik had ze samen met goerami's en maanvissen.
Iedereen verklaarde me voor gek, want die binnen zouden als sneeuw voor de zon verdwijnen.

Nog geen knabbelhapje gezien.
Nooit.
 
Ik heb er 20 in een 1 meterbak zwemmen en moet zeggen dat het nu verrassend goed gaat. 1 meter vind ik echt het minimum, groter is beter. Als je voor sumatranen kiest dan moet je heel bewust die keuze maken. Ik heb ze zwakkere en tragere vissen zien slopen. Zelfs met 12 stuks probeerden ze elkaar nog te slopen, met 20 is dat niet meer het geval. Hoe groter de groep hoe "stabieler".

Introduceren van kleinere sumatranen is geen probleem, zet er een enkele grote bij en ze worden helemaal gesloopt. Heb het helaas zelf meegemaakt. Houd in elk geval in je achterhoofd dat sumatranen een rangorde/pikorde in de groep hebben. Momenteel hou ik ze samen met een stel kuhli's, een verdwaalde platy en een paar amanogarnalen. Dat gaat prima:)
 
Introduceren van kleinere sumatranen is geen probleem, zet er een enkele grote bij en ze worden helemaal gesloopt. Heb het helaas zelf meegemaakt. Houd in elk geval in je achterhoofd dat sumatranen een rangorde/pikorde in de groep hebben.
Ik geloof zeker dat het daardoor bij mij niet goed ging. Er zat een te groot verschil in grootte.
 
Zou goed kunnen hoor. Ik zag toen bij de LFS twee hele grote sumatranen zitten en nam ze mee. Die werden dus helemaal geterroriseerd door de groep. Binnen no time waren ze dood helaas:confused:
 
Wat trouwens ook uitmaakt voor de sumatranen is of ze lekker in hun vel zitten. Het viel mij op dat bijvoorbeeld de temperatuur en doorstroming hun gedrag sterk kunnen beïnvloeden. Als ze zich niet op hun gemak voelen, dan zullen ze ook sneller gaan etteren.

Om nog even op die pikorde terug te komen, de sumatranen die ik heb houden ook veel schijngevechten en knokken soms echt om die pikorde te veranderen. Daarom is het raadzaam om genoeg beplanting en zichtbrekers te hebben zodat ze elkaar niet eindeloos blijven najagen.

Ondanks dat het visjes zijn met een flinke gebruiksaanwijzing vind ik ze nog steeds heel leuk en interessant:DD
 
@AquaJantje, ik ben benieuwd wat ze zo leuk maakt. Kun je daar iets over vertellen?
Uiteraard vertel ik daar graag over:DD

Het uiterlijk van de sumatranen vind ik heel mooi. De meeste zijn de geel/zwart gestreepte, maar ik heb ook een paar mosgroene en een paar kobaltblauwe. Ook hebben ze prachtige felrode vinnetjes. Als ze het naar de zin hebben dan is het gedrag ook heel leuk om te observeren. Zijn ze super nieuwsgierig en voor de duvel niet bang:LOL: Zodra ik ook maar in de buurt kom van de bak komen ze massaal kijken en blijven ze me volgen. Ze schooieren ook wel eens om eten. En omdat ze gretig zijn kan ik ze ook makkelijk uit de hand voeren. Het is af en toe net een bende hongerige puppy's, want aandacht dat willen ze wel:DD
 
Wat trouwens ook uitmaakt voor de sumatranen is of ze lekker in hun vel zitten. Het viel mij op dat bijvoorbeeld de temperatuur en doorstroming hun gedrag sterk kunnen beïnvloeden. Als ze zich niet op hun gemak voelen, dan zullen ze ook sneller gaan etteren.

Om nog even op die pikorde terug te komen, de sumatranen die ik heb houden ook veel schijngevechten en knokken soms echt om die pikorde te veranderen. Daarom is het raadzaam om genoeg beplanting en zichtbrekers te hebben zodat ze elkaar niet eindeloos blijven najagen.

Ondanks dat het visjes zijn met een flinke gebruiksaanwijzing vind ik ze nog steeds heel leuk en interessant:DD
Zou je aub een een paar foto's, een totaalplaatje willen plaatsen? Ik ben misschien niet de enige die graag je bak wil zien met de bewoners van de bak en de planten.
 
Door de drukte op mijn werk heeft het wat langer geduurd dan verwacht. Zoals beloofd een paar foto's van de sumatranenbak. Hier een totaaltje, let niet op het oerwoud, dat moet nog gesnoeid worden:DD Midden in de bak heb ik een groot hol stuk hout met javavarens erop, dit werkt als een goede zichtbreker. Langs de achterwand en rechts naast het hout is de beplating iets meer open, maar er zijn voldoende mogelijkheden om elkaar uit de weg te gaan.

20231024_210603.jpg

20231024_210914.jpg

Ik heb geprobeerd wat close-ups te maken van de sumatraantjes, maar deze dolle puppy's willen niet bepaald stil zitten:LOL: De kuhli's laten zich niet zien, maar de verwaalde platy wilde wel op de foto.
20231024_210632.jpg

20231024_210702.jpg

Excuses voor de wazigheid en de weerspiegeling, dat kon ik zo snel niet beter krijgen:juggle:

Groetjes,
J-W
 
Ziet er goed uit J-W.
Wat mij opvalt is de rijke beplanting maar vooral de gelijkmatige grootte van de vissen. Ik vermoed echt dat daar het hoofdprobleem lag bij mij.

Thanks voor de foto's!​
 
Ja die grootte is wel een ding. Wat kleiner is niet erg, maar als ik er grotere bijzet dat vallen ze die gewoon aan. Deze sumatranen zijn trouwens in 3 etappes toegevoegd.
 
Door de drukte op mijn werk heeft het wat langer geduurd dan verwacht. Zoals beloofd een paar foto's van de sumatranenbak. Hier een totaaltje, let niet op het oerwoud, dat moet nog gesnoeid worden:DD Midden in de bak heb ik een groot hol stuk hout met javavarens erop, dit werkt als een goede zichtbreker. Langs de achterwand en rechts naast het hout is de beplating iets meer open, maar er zijn voldoende mogelijkheden om elkaar uit de weg te gaan.

Bekijk bijlage 367631
Bekijk bijlage 367634
Ik heb geprobeerd wat close-ups te maken van de sumatraantjes, maar deze dolle puppy's willen niet bepaald stil zitten:LOL: De kuhli's laten zich niet zien, maar de verwaalde platy wilde wel op de foto.
Bekijk bijlage 367632
Bekijk bijlage 367633
Excuses voor de wazigheid en de weerspiegeling, dat kon ik zo snel niet beter krijgen:juggle:

Groetjes,
J-W
Even off topic maar hoe kan de vloeistof in de dc onderin zitten want dat is niet goed volgens mij.

Of ik ben nog niet goed wakker:DD
 
Ja die grootte is wel een ding. Wat kleiner is niet erg, maar als ik er grotere bijzet dat vallen ze die gewoon aan. Deze sumatranen zijn trouwens in 3 etappes toegevoegd.
Bij mij was het precies andersom. Bij mij werden de kleintjes het doelwit.

Wie het nu nog snapt verklaar ik heilig. :DD
 
Even off topic maar hoe kan de vloeistof in de dc onderin zitten want dat is niet goed volgens mij.

Of ik ben nog niet goed wakker:DD
Bij mij kan alles:DD Nee grapje, vgm heb ik m gewoon op zn kop hangen.:)) Op het moment is de bak tijdelijk van de CO2 af en moet ik de pH-elektrode nog even opnieuw kalibreren. Zal vanavond es ff kijken, wordt vervolgd:DD
 
Bij mij was het precies andersom. Bij mij werden de kleintjes het doelwit.

Wie het nu nog snapt verklaar ik heilig. :DD
Was de meerderheid van jouw school groot muv van een paar kleintjes? In mijn geval was dat precies andersom. De school die ik had was al maatje M/L en die twee die ik erbij deed waren XL. Dat ging fout. Zou me niks verbazen als ik hetzelfde gelazer zou hebben als ik maatje S in de bak zet.

Het makkelijkste is denk ik, als je filter dat trekt, is om in 1 keer een school van gelijke grootte uit te zetten. Grotere aantallen toevoegen van ongeveer dezelfde grootte ging tot nu toe goed.
 
Hier ook het aquarium gewijd aan sumantranen aangevuld met kuhli's die zich regelmatig al speuren laten zien. De steenkruipers laten ze ook met rust. Ze zijn drukker met elkaar. Zeker na een waterwissel. Levendige en onderzoekende vissen voor de duvel niet bang.
 

Bijlagen

  • IMG20240203141229.jpg
    IMG20240203141229.jpg
    4.1 MB · Weergaven: 32

Hier ook het aquarium gewijd aan sumantranen aangevuld met kuhli's die zich regelmatig al speuren laten zien. De steenkruipers laten ze ook met rust. Ze zijn drukker met elkaar. Zeker na een waterwissel. Levendige en onderzoekende vissen voor de duvel niet bang.
Prachtige bak @WJBS ! Waar ik nu ook nieuwsgierig naar ben is je planten keuze!
 

Terug
Bovenaan