Ervaringen met de ziss breeder kweekbak


Van Egmond

Well-known member
Lid geworden
6 mei 2020
Berichten
686
Iemand ervaring met de ziss breeder kweekbak? Probeer eitjes van de rasbora galaxy uit te laten komen, heb daarvoor nu al 2 bakjes geprobeerd maar daar vallen de eitjes doorheen. En anders moet ik er apart aquarium voor opzetten waar ik niet zo veel trek in heb. Het is alleen te doen om mijn eigen schooltje uit te breiden
 
Je hebt diverse ziss breeders, zelf heb ik er 1 met plastic bodem en zijwanden van gaas, werkt hier prima
 
Ik ben ook wel benieuwd naar ervaringen met die ziss. šŸ™ƒ Aan het rondkijken voor een broedbakkie. Deze lijkt een stuk beter te ventileren/circuleren dan de meeste andere opties. Het zou dan inderdaad fijn zijn als de eitjes binnenboord bleven.
 
je hebt van die egg tumbelers meschien is dat wat?
 
Idd ook naar gekeken alleen is het dan denk ik makkelijker om een klein aquarium op te zetten ivm als de eitjes uitkomen de vissen/larven als nog door de gaatjes heen gaan
 
Idd eentje waar ik naar kijk, eitjes zijn max 1 mm groot, net zo groot als de stippen op de vlanken van de rasbora zelf
 
Idd eentje waar ik naar kijk, eitjes zijn max 1 mm groot, net zo groot als de stippen op de vlanken van de rasbora zelf
Maar als je wil kweken met rasboras is het dan niet beter een aparte kweekbak ervoor in te richten met knikkers op de bodem?
 
Tja dat weet ik niet, is de eerste keer en had gelezen via een mop dat het dan prima zou kunnen. Maar met knikkers is ook geen gek ideešŸ‘
 
Heb nog een klein aquarium staan en ga daar is wat mee proberen
 
Ja doorgaans doen de kwekers zo'n knikkerbodem omdat daar dan de eitjes tussenin vallen zodat de ouders er niet bij kunnen
 
suc6 met kweek hoeveel eiren geven ze af per week?
 
Thanks voor de info
Ja doorgaans doen de kwekers zo'n knikkerbodem omdat daar dan de eitjes tussenin vallen zodat de ouders er niet bij kunnen

suc6 met kweek hoeveel eiren geven ze af per week?
Had er laatst 10 uitgehaald had een bakje met javamos erin gezet en dacht laat ik dat uitkomen in een drijfnetje maar dat werkt helaas niet, ook vond ik gister in het bakje een dario sp myanmar met een dikke buik dus ja dan weet je het ook wel weer
 
Thanks voor de info



Had er laatst 10 uitgehaald had een bakje met javamos erin gezet en dacht laat ik dat uitkomen in een drijfnetje maar dat werkt helaas niet, ook vond ik gister in het bakje een dario sp myanmar met een dikke buik dus ja dan weet je het ook wel weer
Ja netjes en netbreeders zijn waardeloos, hoopt veel teveel vuil in op
 
ja leuk houd wel in de gaten inteelt met vissen dus je kweek appart houden. als je dat vanaf het begin doet bespaart hoop ellende
 
Je kan ook een hang-on breeder bak proberen of een grote curver achtige box en daar de eieren in doen. Wat ga je ze voeren?
 
Ben bang dat de spijlen te breed zijn, heb nu een 20 liter aquarium neer gezet van 40 cm breed. Eerst nog even indraaien. Ik denk aan azijnaaltjes, microwormen en vlokvoer verkruimeld
 
Infusoriƫn kan je ze het beste geven in het begin, daarna azijnaaltjes.
 
Ik had van de week eitjes van de Espei, die zijn ook minuscuul klein en die vallen ook door zo'n netje heen. Dus ben ik maar overgestapt op een ijsbakje.
Waarin ik uiteindelijk twee larfjes had zitten, eitjes komen na 24 uur al uit, zuurstofpompje erin, maar dat hebben ze niet overleeft. Ik heb het idee dat het zuurstofpompje te sterk is, nog een plukje watten aan het einde van het slangetje gepropt, maar nog werden ze teveel aangezogen door de ontstane circulatie..
Het is erg lastig als zo ienemiene klein zijn.
Maar als jij een manier hebt gevonden die werkt voor zulke kleine eitjes en larfjes, dan hoor ik het graag... En succes!
 
Breeder ring?
 
Ik kweek de Rasbora Galaxys al een paar jaar en met veel succes.
Je moet niet te moeilijk denken en heb minimaal 2 aquaria nodig.
Ik gebruik 1 aquarium van 50 liter voor de ouders (groepje van 12) en een uitgroeiaquarium van 25 liter.
Beiden zijn voorzien van een goed ingedraaid sponsfilter en een verwarming op 24 graden.
Daarnaast een schaaltje met javamos die je in je aqarium doet waar de ouders in zitten.
Deze visjes leggen de eitjes bijna dagelijks (als je een goed stabiel aquarium heb) in de ochtend.
Haal voorzichtig het schaalltje met het mos uit je aquarium en spoel het mos in het schaaltje uit.
Als je alles goed doet zie je kleine pareltjes op de bodem liggen deze doe je in een apart (goed ingedraaid en stabiel) aqurium, na 3 tot 4 dagen komen de eitjes uit.
De baby's hebben nog een eierzak waar ze zeker 3 dagen van kunnen eten hierna begin je voorzichtig met voeren.
Ik voer ze voornamelijk superfijn verkruimeld vlokvoer en af en toe microwormen.
Na een paar maanden kan je ze bij de ouders voegen of iemand anders er blij mee maken.
Op deze manier heb ik er al honderden groot gebracht :)

De hele setup van 2 aquaria inc alles heeft ongeveer 60 euro gekost dus duur hoeft het niet te zijn....
 

Terug
Bovenaan