Ervaringen commerciële bio CO2 systemen


bderooij

Well-known member
Lid geworden
22 augustus 2014
Berichten
4,301
Leeftijd
40
Locatie
Enschede
Hi allen,

Ik wil in mijn 80cm graag CO2 gaan toevoegen om te kijken of ik daarmee de planten in betere conditie kan houden.
Omdat ik de volledige systemen voor dit moment simpelweg te duur vind wil ik gaan beginnen met Bio CO2.
Ik kan zelf aan het knutselen gaan, geen problemen mee, maar vroeg me af of mensen hier ervaringen hebben met de commercieel beschikbare systemen van bijvoorbeeld Dennerle of JBL.
Welke?
Hoe werkte het?
Hoelang doe je met 1 vulling?
Waarom wel/niet gebruiken?

Ik ken de tegens van bio CO2 en weet dat 'normale' CO2 beter werkt, dat is voor de toekomst ook het plan maar is op dit moment niet te doen.
 
Ik zoek me blind maar ook daar kom ik niet onder de €150 en er is weinig in de buurt te vinden.
 
Ik zoek me blind maar ook daar kom ik niet onder de €150 en er is weinig in de buurt te vinden.

Dit lijkt een leuk setje. Voor de kalkreactor is wel een liefhebber voor te vinden. Die controller was aanvankelijk nogal duur.

https://www.marktplaats.nl/a/dieren...da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

https://www.aquastorexl.nl/aqua-med...MIx9TDpvPI2AIVTm4bCh3RRAJzEAAYASAAEgJhXfD_BwE

en nog een:
https://www.marktplaats.nl/a/dieren...da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr

Deze zijn € 150,- maar er zijn er altijd, als je geduld hebt ook wel voor minder te vinden. Bovendien, bieden kan altijd! Heeft toch, denk ik, wel veel voordelen boven Bio CO2.
 
Laatst bewerkt:
Het gaat me hier dus niet om alternatieven die veel duurder zijn, want een volledige CO2 set kan ik op dit moment niet betalen.
Ik vraag alleen om de ervaringen met de Bio systemen.
 
Geen ervaring, maar dit is een systeem dat ik hoger heb zitten dan de gist-methode:

https://nl.aliexpress.com/item/DIY-...4b05-42c2-b3e2-56f383d050cf&priceBeautifyAB=0

Werkt obv bakpoeder en citroenzuur en schijnt stabieler te zijn en hogere druk te kunnen leveren. Eventueel ook met een magneetventiel af te sluiten (bio CO2 niet omdat daar de productie altijd door gaat). Ik zou het graag nog eens zelf proberen maar het is er nog niet van gekomen.
 
Ik heb bio co2 gemaakt met 2 petflassen en daarbij maakte ik een mengsel van suiker en gist.
Kostte niets, maar is in de avond niet af te koppelen.
Met kleine bakken gaat het wel, mijn bak is 156 l bruto, dat ging goed. De continuetest was voortdurend lichtgroen.
Het nadeel is , je kunt niet bijsturen,
Elke week een fles aanmaken.
En het is in de avond niet af te koppelen
Op dit moment heb ik nog steeds wat last van draadalg, hoewel ik sinds de zomer al op een echt systeem draai.
Ik heb het vermoeden dat de draadalg ontstaan is door een schommelende co2 door de bioco2.
 
Geen ervaring, maar dit is een systeem dat ik hoger heb zitten dan de gist-methode:

https://nl.aliexpress.com/item/DIY-...4b05-42c2-b3e2-56f383d050cf&priceBeautifyAB=0

Werkt obv bakpoeder en citroenzuur en schijnt stabieler te zijn en hogere druk te kunnen leveren. Eventueel ook met een magneetventiel af te sluiten (bio CO2 niet omdat daar de productie altijd door gaat). Ik zou het graag nog eens zelf proberen maar het is er nog niet van gekomen.

klopt inderdaad!
Ik gebruik dit systeem nu inclusief magneetventiel.

het werkt perfect, is goed regelbaar en werkt per direct, dit in tegenstelling tot de gist varianten die een verwarmde omgeving nodig hebben en een opstartduur.

Ik draai hier 1 bel per 2 seconden met 200 gram baking soda en 200 gram citroenzuurpoeder zo'n 6 weken (inclusief nachtafsluiting met magneetventiel dus bespaard een hoop)
 
klopt inderdaad!
Ik gebruik dit systeem nu inclusief magneetventiel.

het werkt perfect, is goed regelbaar en werkt per direct, dit in tegenstelling tot de gist varianten die een verwarmde omgeving nodig hebben en een opstartduur.

Ik draai hier 1 bel per 2 seconden met 200 gram baking soda en 200 gram citroenzuurpoeder zo'n 6 weken (inclusief nachtafsluiting met magneetventiel dus bespaard een hoop)
Hmm... klinkt interessant. Jij hebt die unit van Ali?
Heb je daar toevallig foto's van ofzo?
 
Ik heb even wat foto's gemaakt.

Het is een andere set als die van de link, maar deze hebben ze ook op Ali express (hier heb ik trouwens ook het magneetventiel besteld.)

Er zat 1.5 m goedkope co2 slang bij.
Verder werkt de set ideaal. Ik heb deze gekozen omdat hierbij de flessen verder uit elkaar kunnen worden geplaatst (je bent niet afhankelijk van de blauwe beugel). Dit past beter in mn kast.

Ik heb tot nu toe erg goede ervaringen met de citroen baking soda methode.

De splitter op de foto is eigenlijk voor lucht maar werkt perfect

20180108_210107.jpg
20180108_210100.jpg
20180108_210056.jpg
20180108_210049.jpg
20180108_210043.jpg
 
Ah deze ben ik geloof ik ook wel tegen gekomen.
Zal eens gaan kijken naar die methode.... Al vind ik het mooie aan de JBL en Dennerle systemen dat je simpelweg een tabletje in de fles gooit en dat het dan draait. Eens even bekijken...
 
Diy king op YouTube heeft er een filmpje van het systeem wat ik gebruik ;)
 
De eerste aanschaf mag goedkoper zijn maar het gebruik uiteindelijk niet. Hierboven doet iemand 6 weken met het systeem. 1000 gr cirtroenzuur kost € 14 euro. Vergeetboek de rest even voor het gemak. Hiervan kan men 5 porties maken wat overeenkomt met 30 weken. Dat haal ik ook met een 2 kg fles en daar betaal ik voor een vulling € 4,50.
 
De eerste aanschaf mag goedkoper zijn maar het gebruik uiteindelijk niet. Hierboven doet iemand 6 weken met het systeem. 1000 gr cirtroenzuur kost € 14 euro. Vergeetboek de rest even voor het gemak. Hiervan kan men 5 porties maken wat overeenkomt met 30 weken. Dat haal ik ook met een 2 kg fles en daar betaal ik voor een vulling € 4,50.
Maar de fles zelf kost dan wel 70 euro... En dan moet je de rest nog allemaal hebben...

En met een nano bak, doe je er heel lang mee. Dit lijkt mij de ideale oplossing voor mijn 15 liter bakje...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En met een nano bak, doe je er heel lang mee..
Dat is ook zo met een drukfles.
Ik had het puur over het verbruik de aanschaf van fles en drukregelaar niet meegerekend. Maar op lange termijn kon een drukfles wel eens goedkoper zijn. Maar dit is helemaal afhankelijk van wat je voor een vulling betaald. En blijkbaar betaal ik hier heel weinig voor vergeleken met de rest.
 
Mijn bak (geschatte netto inhoud 350 liter) verbruikt plm. 35 cent aan co2 per dag.
Althans dat was voor ik de atomizer op de ingang van de pomp plaatste, ik hoop dat het nu iets minder word.
 
Ik neem de hoeveelheid co2 in de fles en de kosten van het vullen.
2,5 kilo kost me 25 euro.
Daar doe ik plm 72 dagen mee
25,- gedeeld door 72 = 0,347 cent.
 
Hangt en staat van je Co2 gebruik en de vulprijs, volgens deze berekening kom ik uit op € 0.12
Vulprijs € 21.50 / ongeveer 180dagen = 0.119 daar is de afschrijving van de apparatuur niet in meegenomen natuurlijk.
 
Nou ik betaal 12 euro voor 2 kilo en doe daar 5 maanden mee dus zeg maar 2,40 p/m en dat is 8 cent per dag. Dat is op de meterbak en op de 80cm ligt dat op de helft ongeveer.
 
Ik heb bio co2 gemaakt met 2 petflassen en daarbij maakte ik een mengsel van suiker en gist.
Kostte niets, maar is in de avond niet af te koppelen.
Met kleine bakken gaat het wel, mijn bak is 156 l bruto, dat ging goed. De continuetest was voortdurend lichtgroen.
Het nadeel is , je kunt niet bijsturen,
Elke week een fles aanmaken.
En het is in de avond niet af te koppelen
Op dit moment heb ik nog steeds wat last van draadalg, hoewel ik sinds de zomer al op een echt systeem draai.
Ik heb het vermoeden dat de draadalg ontstaan is door een schommelende co2 door de bioco2.
Dat is denkelijk ook het grote probleem bij Bio CO2 het is slecht stabiel te houden.
 
Zou toch kijken voor een 2e hands setje met drukfles met druk regelaar+ een PH controller en magneetventiel omdat deze investering zich terug betaal op lange termijn.
Voordelen zijn stabiel in te regelen en een hervulling van de fles kost hier 7.50 voor 500gram fles en daar doe ik zelf 5 a 6weken mee op een Rio 180 1 meter bak.
Co2 dien ik toe aan de aanzuigslang en gaat door het filter heen zodat het Co2 zo lang mogelijk de kans heeft om op te lossen en hier heeft dat veel effect op de duur van de fles.
Voorheen gewoon aan de uitgaande slang van het filter kwam ik niet verder dan 4weken met 500gram fles, dat is nu 5 to 6weken geworden aan de aanvoer slang naar het filter. (alle kleine beetjes helpen)

Bio Co2 is een leuk alternatief maar weinig controle over de aanvoer, nu zou je met bakpoeder en citroenzuur een magneet ventiel kunnen plaatsten en op een PH controller de boel regelen maar dan nog zit je met de aanschafkosten voor een PH controller en magneetventiel.
Een schommelende PH gaat je baardalgen opleveren en dat is wat ik vaak lees over bio Co2 tenzij je het stuurt via en PH controller die zorgt dat teveel het magneet ventiel dicht gaat en bij nodig weer Co2 geeft om een stabiele PH te houden.

Ik weet het een complete set met drukfles en PH controller + magneet ventiel is duur maar minder geklooi met afregelen en het is altijd stabiel tot de fles leeg is, nou fles afkoppelen even in de koelkast voor en uur of twee en hop naar een winkel in de buurt om hem te laten hervullen voor die paar euro's en je kan er weer een poos tegen aan (afhankelijk van de grote van de fles en het aquarium natuurlijk met verbruik van je planten en de manier van toedienen aan het water.
 
Ik heb zelf geprobeerd met bio co2.
Was er snel vanaf gestapt.
Mijn ervaringen zijn helemaal niet goed met bio co2.
Ik ben overgestapt op een volledige set met gasfles.
 
Ik zag dit weekend bij LFS een CO2 set voor kleinere bakken, voor net iets meer dan €100. Dat lijkt me dan nog wel te doen... Heb er niet lang naar gekeken, kwam voor andere dingen, maar zal er de volgende keer eens goed naar kijken. Dat vind ik net een bedrag dat het nog wel kan.
 
Ik zag dit weekend bij LFS een CO2 set voor kleinere bakken, voor net iets meer dan €100. Dat lijkt me dan nog wel te doen... Heb er niet lang naar gekeken, kwam voor andere dingen, maar zal er de volgende keer eens goed naar kijken. Dat vind ik net een bedrag dat het nog wel kan.
Een Dennerle Primus 160 heb je al voor 95,- en die werken prima op kleine bakjes
Enigste nadeel kan zijn dat de 500 grams flessen niet hervulbaar zijn. Maar op een klein bakje heb je ook niet zoveel nodig natuurlijk.
 
klopt inderdaad!
Ik gebruik dit systeem nu inclusief magneetventiel.

het werkt perfect, is goed regelbaar en werkt per direct, dit in tegenstelling tot de gist varianten die een verwarmde omgeving nodig hebben en een opstartduur.

Ik draai hier 1 bel per 2 seconden met 200 gram baking soda en 200 gram citroenzuurpoeder zo'n 6 weken (inclusief nachtafsluiting met magneetventiel dus bespaard een hoop)

mag bij jouw werkt dus perfect . Dan vraag ik het jouw ff. Ik heb het systeem ook. Nu paar keer gehad dat mijn druk ineens omhoogschoot van 1 bar naar 4 bar. Waardoor dus alles aquarium ingepomd werd en mijn vissen aan de oppervlakte hingen. Heb ook magneetventiel ertussen. Heb zelf nog niet het probleem kunnen vinden. Volg de gebruikershandleiding maar toch doe ik iets niet goed blijkbaar. 2x gehad dat ie doorschoot . misschienbheb jij idee. Hoe open heb jij je valve staan?
 

Terug
Bovenaan